Avatar billede leshrac Nybegynder
23. juni 2009 - 13:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

"Modelling an airplane" officiel tutorial problemer!

Jeg er rimelig ny til 3D og sidder og nørkler med de dejlige officielle tutorials tilhørende 3Ds Max...

Jeg er nu nået til nummer 2 indenfor modelling.. Den hedder "Modelling an airplane"

Første step er at lave en kasse i målene

Length: 11.532m
Width: 15.85m
Height 3m

Jeg har naturligvis ændret unitsetup til metric system...

Næste step er at lægge en baggrund på så jeg kan modellere derudfra...

Første skridt er at gør det på topview! Jeg vælger derfor Topview firkanten... trykker Alt+B for at få baggrundhåndteringen frem.. jeg vælger P38top da tutoriallen beder mig og dette.. jeg vælger "Match bitmap" som jeg skal (Har gennemgået det mindst 10 gange)... Jeg trykker herefter OK og Pliing! nu er der et baggrundsbillede af et fly i Topview .. problemet er dog at den fylder hele topview i stedet for bare at fylde den firkant jeg har oprettet til formålet... :/ Nogen der har en idé til hvilken dumhed jeg kan have begået mig???

Med venlig hilsen
John
Avatar billede jernrosen Nybegynder
23. juni 2009 - 15:34 #1
Ovre til højre i popup skal du huske at krydse "Lock zoom/pan" - så skulle du være godt hjulpet *S*
Avatar billede leshrac Nybegynder
23. juni 2009 - 15:37 #2
Hej jernrosen.. Det har jeg leget lidt med... Det virker ikke.! :S den starter alligevel ud med at fylde det hele?

Har du selv taget den? jeg kan ikke være den eneste med det problem ;)!
Avatar billede jernrosen Nybegynder
23. juni 2009 - 15:43 #3
Nej - jeg startede 3dstudio op - lavede en kasse - ændrede backgroundview - krydsede af i lock zoom/pan - og det virkede.

Har du en adresse til din tutorial eller er det en af dem i "hjælp"/turorial du mener ?
Avatar billede jernrosen Nybegynder
23. juni 2009 - 15:54 #4
Har lavet det igen - det ser sådan her ud på min skærm :

http://www.jernrosen.net23.net/3dsbackground.gif
Avatar billede leshrac Nybegynder
24. juni 2009 - 09:05 #5
http://images.autodesk.com/adsk/files/modeling.pdf På side 88 (Side 70 iflg. min reader though) starter den tut med flyet...

Den første del med at sætte kassen op går fint nok!

Den næste del, altså at sætte baggrunden ind går galt.. jeg ahr kigget på dit link om mine indstillinger ser ens ud...

Hvis du kigger på side 90 (side 72 iflg. min reader) øverst til højre så er det et billede af en viewport med en kasse i... Inde i den kasse er der et fly..! Mit problem er at når jeg følger denne tutorial så fylder flyet hele viewport og dermed også mere end den kasse jeg skal modellere flyet i/ud fra...

Jeg kan ligge et screenshot op i dag for at illustrere hvis jeg ikke har forklaret det godt nok :)
Avatar billede jernrosen Nybegynder
25. juni 2009 - 04:03 #6
*S* - så fandt jeg løsningen.

Senere i tuten ( side 74 ) forklares det hvornår du skal locke pan/zoom.

Det skal først gøres når du har justeret kassens og baggrundsbilledets placering i forhold til hinanden.
Avatar billede leshrac Nybegynder
25. juni 2009 - 10:45 #7
Tusind tak... kigger lige på det :) Så godkender jeg bagefter ;) irriterende sted at sidde fast... det er jo beginner :P!
Avatar billede leshrac Nybegynder
25. juni 2009 - 11:08 #8
Som jeg forstår det... Har leget lidt med det inden jeg læste det... Men jeg skal sætte baggrund på unden Lock/zoom pan og zoome så baggrunden passer nogenlunde til kassen? derefter skal jeg aktivere lock/zoom pan... det virker lidt upræcist :) Men hvis det er rigtigt forstået så må jeg jo prøve sådan :)
Avatar billede jernrosen Nybegynder
02. juli 2009 - 17:45 #9
Ja - det er rigtigt forstået.

Det er - som jeg forstår tutorial - kun guider til at du kan lave dine ændringer udfra et 3-dimensionelt grafisk oplæg - lidt ligesom at have en 3d-tegning når du modellerer med ler i virkeligheden.

I den virkelige verden bliver modellen aldrig helt ligesom tegningen - altså medmindre man er en maskine *S*