Avatar billede mikkel1 Nybegynder
22. juni 2009 - 20:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PC Opgradering

Hej Eksperter

Jeg skal have en ny PC til primært gaming.

Jeg har fået anbefalet Fønix Computere. Kigger jeg på deres side for gaming PCére er jeg lidt i tvivl.

http://fcomputer.dk/

Mit budget er på omkring 6000,- (Har allerede Windows, skærm m.m)

Mit spørgsmål er så: Hvis jeg nu vælger deres "Intel Core 2 Duo Gamers Medio+ PC" til 5795,-. Hvilke opgraderinger kan betale sig at sætte på i deres drop-down bokse?
Større processer, flere ram, etc etc.

Når jeg spiller gør det ikke så meget om det kører i allerbedste opløsning. Jeg er ikke så kræsen, men vil gerne have min PC i flere år.

På forhånd tak!
Mikkel
22. juni 2009 - 21:11 #1
Avatar billede drenriza Nybegynder
22. juni 2009 - 22:07 #2
Hvis du ville samle selv, får du mest den vej.
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
22. juni 2009 - 22:38 #3
Hey

Er du i stand til at samle den selv? Det at samle en PC, kan godt synes som en uoverkommelig opgave, men det er i virkeligheden ikke særligt svært, hvis bare du har tålmodighed og ikke har noget imod at læse lidt litteratur om emnet.

Den største fordel ved at samle selv er naturligvis prisen og det, at du får en bedre mulighed for at vælge nøjagtigt de komponenter du mener passer bedst til netop dit behov. Naturligvis er det også lettere at opgradere en computer du har samlet selv, da du forhåbentligt har været en smule forudseende i dine valg af komponenter.

Vælger du endelig Føniks så opgrader graphic kortet til et 260 core 216.

Hvis det var mig, (det er det ikke, da jeg har en i7 920 der kører 4.3 Ghz på air) ville jeg købe:

Processor: Wolfdale E8400 til 1100 kr. (køb intel box)

Bundkort: Gigabyte GA-EP45-UD3R til 890 kr.

Kabinet: Antec Sonata III, har en Antec Earthwatts 500W inkl. 820 kr.

Ram: Kingston HyperX 2 x 2 GB til 390 kr.

Graphic kort:  XFX Radeon HD 4890 Black Edition (dette er den overclockede 1 GHz model) til 1530 kr.

Harddisk: WD Raptor WD740ADFD 74 GB til 614 kr. og en WD Caviar Black WD5001AALS 500 GB 436 kr. Brug Raptor som system disk til operativ systemet og den anden hard disk til lagring af billeder, filer med mere.

Det skal være AALS modellen, andre modeller slet ikke nær så hurtig.

Dvddrev: Hvilken som helst model under 200 kr.

Mangler jeg noget her?

Alt i alt ca. 5900 kr.

Intet operativ system - dette koster ca. 600 kr. Men opgrader for guds skyld til Windows 7 - det er gratis og virker indtil Maj 2010 - så kan du beslutte dig for, hvilker OS du vil have.

Dette PC system vil smadre alle de PC systemer (inkl den fra Føniks) du måtte finde til under 10000 kr. fra enhver online butik og kunne køre alle spil i 1920x1200 opløsning ved højeste indstillinger.

Priserne er taget fra edbpriser og er inklusiv fragt, du vil selvsagt kunne spare nogle penge ved at købe alle delene fra samme sted, eller flest muligt fra 2-3 steder.

Du kan sagtens købe en E7400 eller E7600 processor istedet og spare lidt penge, men gør det kun, hvis du overclocker.

Hvis du overclocker processoren, vil jeg råde dig til at købe en Scythe Mugen 2 til ca. 330 kr, så vil du kunne overclocke den E8400 til 4.0 GHz uden problemer og de 2 andre til ca. 3.8 Ghz - lidt afhængig af kølingen.

Med dette system, vil det faktisk kunne betale sig for dig. at få en der har forstand på computere til at bygge det for dig.

Mit råd til dig er: Lær at bygge den selv. Hvis du er ung, er dette sikkert ikke første gang du skal købe ny computer og hvis du er en lidt ældre model (som jeg), kender du sikkert en i familien eller vennekredsen, der kunne lokkes til at hjælpe.

Hvis du slet ikke har mod på at bygge den selv, så se om ikke du kan få en internetbutik (eller en i lokalområdet) til at bygge den for dig - men sig du leverer alle komponenterne og bed om en fast pris..

Held og lykke

Poul
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
22. juni 2009 - 23:11 #4
Glemte lige at hvis du kan bygge den selv (eller få hjælp til at gøre det), skulle du måske istedet købe et Antec Three Hundred kabinet og en Antec TruePower Trio 550 EC. Du skal aldrig købe en af disse røv billige strømforsyninger - du risikerer simpelthen at brænde en komponent af, eller at de slet ikke leverer den strøm, der er opgivet fra producenten, køb et velrenomeret mærke.

Links:

Antec Three Hundred:  = 445 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441265&searchArea=&Soegeord=

Antec TruePower Trio 550 EC = 561 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237624&searchArea=&Soegeord=

XFX Radeon HD 4890 Black Edition (1 GB) = 1527 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=538054&searchArea=&Soegeord=

Gigabyte GA-EP45-UD3R = 888 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=477233&searchArea=&Soegeord=

WD Caviar Black WD5001AALS 500 GB = 436 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476694&searchArea=&Soegeord=

WD Raptor WD740ADFD 74 GB = 614 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177267&searchArea=&Soegeord=

Samsung WriteMaster SH-S223F = 196 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=457852&searchArea=&Soegeord=

Core 2 Duo E8400 6 MB (Intel Boxed) = 1138 kr.

Kingston HyperX 2 x 2 GB = 387 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=441794&searchArea=&Soegeord=

Scythe Mugen Mugen 2 CPU Cooler = 332 kr.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=490058&searchArea=&Soegeord=

Husk disse priser er alle inklusiv fragt. Køber du komponenterne samlet eller kun 2 steder fra, vil du spare ca. 200-300 kr.

Vil du yderligere spare lidt penge, kan du købe et andet bundkort: Gigabyte GA-EP45-DS3P = 638 kr.
Avatar billede drenriza Nybegynder
23. juni 2009 - 09:33 #5
ville du yderligere spare en del penge omkring 600kr så skift cpu og bundkort. Core 2 duo er for dyr, til det den levere.
Avatar billede mikkel1 Nybegynder
23. juni 2009 - 10:25 #6
Hey og tak for svarne. Desværre er det helt urealistisk at jeg bygger den selv. Jeg er snart 40 og hvis der er noget jeg har lært, så er det IKKE at være en Gør-Det-Selv-Fætter.
Tingne går i stykker når jeg laver dem og jeg har en milliard tommelfingre på hver hånd. Men det lyder meget fristende, og jeg ville ønske jeg kunne!

Jeg vil overveje at betale mig fra det i lokalområdet...er der nogen der kender et ok sted i KBH der er troværdige og gad påtage sig den opgave?

Mvh
Mikkel
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
23. juni 2009 - 13:03 #7
Angående drenriza´s kommentar - han er måske AMD fan, men hvis han har andre ideer, er han da velkommen til at give nogle forslag. Yderligere gad jeg godt vide, hvilken CPU og bundkort fra Intel han ville foretrække fremfor det jeg nævnte?

Her er en chart fra tomshardware vedr. processor præstation i Crysis, du vil bemærke at E8400 Wolfdale er faktisk ret så hurtig, og I særdeleshed, hvis du overclocker den en smule, hvilket er let med det bundkort jeg anbefaler.

Og Mikkel, det er aldrig for sent at lære at bygge en computer fra bunden.
Avatar billede mikkel1 Nybegynder
23. juni 2009 - 13:22 #8
Altså, jeg sætter pris på svarne, men hvis jeg nu insisterer på at købe fra Fønix fordi det er komplet urealistisk at jeg selv bygger den. Hvilke ting er så vigtige på denne pc:

http://fcomputer.dk/?show=sys_make&sysid=2866

CPU/ RAM: Kan det betale sig at opgradere?

Grafikkortet: Kan ikke rigtig se hvad 260 core 216 er for et. Hvad skal jeg vælge?

Kabinet: Kan det betale sig at købe et NZXT Silent kabinet frem for f.eks et silent-kit?

Køling: Skal jeg have ekstra CPU eller kabinet køling?

På forhånd tak!
Mikkel
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
23. juni 2009 - 13:41 #9
Ok

Lad mig lige se, hvorvidt jeg kan finde noget online. Jeg synes stadig, du skulle få en til at bygge den for dig. Jeg ved Shg engang byggede computere man selv kunne sammensætte - måske de stadig gør det?
Avatar billede mikkel1 Nybegynder
23. juni 2009 - 13:47 #10
Hehe, du giver ikke op hva´?  :)))

Tro mig, det er en dårlig idé hvis jeg selv skal bygge den!!

Det gode ved Fønix for mig er at butikken ikke ligger så langt fra hvir jeg bor. DVS jeg kan lige smutte ned med den hvis der er problemer med den...
Avatar billede Grnkjr0 Nybegynder
23. juni 2009 - 14:12 #11
Nej

Efter at have kigget lidt og prøvet at konfigurere et tilsvarende system på føniks (endda dårligere komponenter) ser det ud til, du betaler mindst 2500 kr. ekstra, hvilket må siges at være en del. Tænk du kan gå ud og betale en fyr 2000 kr og få en bedre PC. Jeg kan altså ikke få mig til at anbefale nogle derfra - beklager.

Her er et link til komplett - de har utallige konfigurations muligheder.

http://www.komplett.dk/k/cl.aspx?bn=10627