Avatar billede dongregers Nybegynder
21. juni 2009 - 17:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilken af to servere skal jeg købe?

Hej, jeg har kigget på to servere fra Computer city:

En WD my book
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2456784

En Verbatim
http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=2401393

De har samme pris, men er den ene bedre end den anden?

Den skal bruges til musikfiler. Jeg køber nok en Sonos anlæg senere.

Er der andre nas-servere i samme prisklasse med samme specs, som kan klare det bedre?
Avatar billede tjacob Juniormester
21. juni 2009 - 19:10 #1
Blot for lige at rette en misforståelse:

Ingen af de nævnte produkter er servere, -heller ikke NAS-servere.

En NAS-server kører på et netværk, og har netværkskort indbygget.

En server er et stykke software der kører under et standard operativsystem, eller er selv et operativsystem. Så kalder man ofte den computer der kører softwaren for server.

De to produkter du nævner er "kun" eksterne harddiske, der kan sættes i RAID.

mht dit spørgsmål: Der er ikke mange oplysninger om WD'en, så en reel sammenligning er umulig. Umiddelbart ser Verbatimen bedst ud....
Avatar billede dongregers Nybegynder
21. juni 2009 - 21:57 #2
Vil det sige at jeg ikke ville kunne bruge dem sammen med Sonos systemet?
Avatar billede tjacob Juniormester
21. juni 2009 - 23:38 #3
Jo, det kan du sagtens, og medmindre du har brug for at kunne tilgå disken fra flere forskellige computere over (evt. trådløst) netværk, så er der ingen grund til at investere i en NAS.
Avatar billede dongregers Nybegynder
22. juni 2009 - 07:57 #4
Jeg kunne godt tænke mig at have en harddisk med al min musik på. Den skal stå ved min router og jeg skal kunne gå på den med Sonos og mine andre computere over nettet.

Så skal det da være en NAS, ikke?
Avatar billede dstjulle Nybegynder
22. juni 2009 - 10:14 #5
efter min mening er det for dyrt og have en pc til at stå tænt 24/7 og jeg har samme behov som dig og har købt en synolog nas det er flere og vælge i mellem og de kan rigtig mange ting ( jeg er super glad ved min ) skriv hvis jeg kan hjælp med noget
Avatar billede tjacob Juniormester
22. juni 2009 - 12:07 #6
Jo, så skal det være en NAS, og så kan du ikke (umiddelbart) bruge de to nævnte produkter.
Avatar billede dongregers Nybegynder
22. juni 2009 - 14:33 #8
Avatar billede dongregers Nybegynder
22. juni 2009 - 14:38 #9
Avatar billede tjacob Juniormester
22. juni 2009 - 15:47 #10
Ja, de ser alle ud til at kunne bruges.
Som du kan se er de en anelse dyrere (pr TB), end de to første du nævnte, -det skyldes softwaren samt netværks- og streaminginterfacet.

mht hvilken er bedst, så må jeg tilstå et jeg ikke har meget forstand på den slags. Jeg kom blot med min første kommentar for at rette misforståelsen omkring NAS/alm. harddisk.
Det har du tjek på nu, så jeg står af her..........
Avatar billede dongregers Nybegynder
22. juni 2009 - 17:36 #11
Ok tjacob.

Dstjulle, hvilken synolog er det du har? Og hvad er dens kapasitet?
Avatar billede dongregers Nybegynder
22. juni 2009 - 17:46 #12
Det kan vel næsten bedre betale sig at købe en Synology CubeStation CS-407e, med plads til 4x2Tb harddiske.

Den koster omkr. 2000 kr.

Så kan jeg jo købe en harddisk af gangen (eller 2 i raid) og fylde den ud.
Avatar billede dstjulle Nybegynder
24. juni 2009 - 08:54 #13
jeg har lidt nu en 207 med 2 tb på ( står mig i ca 2000 med HDD )
Avatar billede dongregers Nybegynder
24. juni 2009 - 12:44 #14
Jeg tror jeg er mere tændt på cubestationen.
Den koster kun et par hundrede kroner mere, men har plads til det dobbelte.
Avatar billede dongregers Nybegynder
25. juni 2009 - 10:58 #15
Jeg ender nok med at købe Synology CubeStation CS-407e

og i første omgang 2 Hitachi DeskStar 7k1000 harddiske.

I Raid 1 giver det mig 1Tb, men der er plads til 2 harddiske mere.

pris: 3000 kr.
Avatar billede dstjulle Nybegynder
07. juli 2009 - 15:22 #16
kan du ikek lukke den her ? ;-) og dele de point ud som skal gives ( hvis du ikke er tilfres med de svar du har fået så kan du tage pointen selv)
Avatar billede dongregers Nybegynder
07. juli 2009 - 19:11 #17
jo da.

Jeg har købt cs407e og 2 1TB harddiske. Kører i Raid 1.

Har dog lidt problemer med min yousee router...