Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 09:46 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

hvordan låser man fil i word (og excel) 2007?

Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 09:57 #1
altså.. Hvordan låser man en wordfil, og ditto en excelfil?
Sådan at andre ikke kan redigere i den.
Det kan man ikke rigtigt, vel?
Er det ikke bl.a. derfor at pdf-filen er opfundet?
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 10:07 #2
At låse en fil er en ting, og jo det kan man.

.pdf er noget helt andet. Det blev vel primært opfundet til grafiske virksomheder, til at gemme deres endelige layout på et projekt således at det kunne sendes elektronisk til trykning, uden at der skete ændringer når trykkeriet åbnede dem i deres program.

Du har sikkert prøvet at have lavet et word-dokument med billeder osv. og åbnet det på en anden pc, og at stod helt anderledes. Det sker ikke med et pdf dokument, ligegyldig hvordan det åbnes. Teksten rykkes eks. vis ikke sammen på flere linier hvis man åbner i et lille vindue osv.

Et pdf dokument kan også indeholde eksakte oplysninger om farvekoder, fonte osv. til brug for trykkerierne.
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:16 #3
ja, og tak. Jeg mangler stadig svar på, hvordan man låser sit worddokument, altså.. selvom det så muligvis rykker sig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2009 - 10:17 #4
Word 2007 - gå på fanebladet "Review" (kender ikke DK navn - næstsidste mod højre...) - her har du menupunktet "Protect" (Hedder givetvis "Beskyt" på dansk).
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 10:18 #5
I word og Excel klikker du oppe i hjørnet, og vælger >Forbered >Marker som færdig. Nederst i den boks hvor du gemmer, er der en knap: Funktioner> Generelle Indstillinger. Der kan du sætte kode på.
19. juni 2009 - 10:19 #6
Både i Word og Excel findes funktionen under Funktioner->Beskyttelse.

Mulighederne i de 2 programmer er lidt forskellige, men generelt kan man vælge hvilke dele af dokumentet, der skal være beskyttet. (hele dokumentet eller kun en del deraf)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2009 - 10:19 #7
Excel 2007 - samme funktion findes i samme faneblad - her er der flere muligheder - protect sheet eller Protect Workbook.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2009 - 10:21 #8
Erikjuul - din beskrivelse passer perfekt på Office 2000-2003. Men der er lavet om i Office 2007, hvor alle menuer er erstattet af faneblade...
Avatar billede hellstern Nybegynder
19. juni 2009 - 10:28 #9
Hej,
Du kan godt beskytte et Word 2007 eller Excel 2007 dokument.

Det gøres på følgende måde:

1. Klik på Gem Som
2. Klik på Funktioner (Til venstre for Gem)
3. Vælg Generelle Indstillinger
4. Nu kan du skrive et Password for Åbning og et for Redigering

Dette gælder både Word og Excel, der er dog lidt forskelle på hvordan dialogboksen for Generelle Indstillinger ser ud.

Når det er "sagt" så syntes jeg tit at PDF er en rigtig god løsning på dette. Så kommer du også ud over hvilket program og version modtageren har.

Hilsen
Tue Hellstern
www.F1-support.dk
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:35 #10
ok.. altså. Hvor klikker jeg. Hvor er "oppe i hjørnet", når det som nævnt gælder word 2007?
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:36 #11
ok, så var Hellstern altså et millisekund hurtigere end jeg. tak for svar ;o)
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:41 #12
Hvor ligger der "Funktioner til ventsre for gem"?
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:46 #13
ok, fundet!

men nu har jeg givet mit dokument både adgangskode til åbning og adgangskode til redigering, men jeg kan - efter at have gemt det. Gå direkte ind og åbne det, hvilket alle andre altså også ville kunne.

Findes der en måde man kan - altså rigtigt, så det fungerer - låse et worddokument?
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 10:46 #14
Det er den knap som hedder Office-knappen, øverst til venstre. Den har et office-logo, og er ikke til at tage fejl af.
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 10:47 #15
Nej, det er fordi du stadig er logget på pc'en. Prøv at logge af/genstart og prøv igen. :)
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:47 #16
- det var knappen 'funktioner' jeg ikke kunne finde. den ligger nederst til venstre!
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:48 #17
ok, jeg prøver igen!
Og Tak! Hvem vil have points?
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 10:54 #18
Det er dig der bestemmer hvem, ud fra hvis løsning gav det resultat du efterspurgte. :)
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 10:59 #19
hvis I kan fortælle hvordan jeg afsætter 15 points til, uddeler jeg gerne 15 til jer hver.
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 11:01 #20
Det er noget der først kan gøres når alle har lagt svar. :) Mener der er en boks hvor du kan bestemme antallet.
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 11:02 #21
Hov, skal også huske at markere rigtigt selv....  :)
Avatar billede charley78 Novice
19. juni 2009 - 11:09 #22
ok, så skal vi bare have hellstern på banen også ;o)