Avatar billede det_dean Nybegynder
18. juni 2009 - 23:10 Der er 4 kommentarer

Kan ikke få computeren i gang

Hej

Jeg har et problem med en bærbar. Når jeg starter den op og windows logoet vises går den i blue-screen og genstarter. Jeg prøvede så vha. genoprettelse konsolen at køre scandisken, den finder fejl, men kunne rette dem. Jeg så så ingen anden udvej ind at reinstallere, men da installitionen genstarter og skal starte windows går den igen i blue-screen og genstarter - lige som fra begyndelsen.

For sjov prøvede jeg så at hente Ubuntu, men når jeg vælger "installere ubuntu" eller "start ubuntu unden at påvirke computeren" fryser den bare. Så der kan jeg ikke komme videre. Prøvede en anden udgave af linux men det hjalp hellere ikke.

Nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal gøre?
Avatar billede jpvj Nybegynder
19. juni 2009 - 01:11 #1
Ud fra din beskrivelse af scandisk har fundet en fejl, som den ikke kan rette, ville jeg starte med at checke disken for fejl.

Alle producenter har tools til dette. Eks. har Hitachi et program, der hedder Drive Fitness Test (DFT): http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm#DFT

Så start med at finde ud af hvilken model din harddisk har (kan ofte ses i BIOS setup). Ud fra model nummeret kan du let google dig frem til producenten og så er det bare at søge efter [producent] harddisk test tool.

Hvis din harddisk er defekt skal den jo så skiftes inden du fortsætter med installation af OS.
Avatar billede freddie_dk Nybegynder
19. juni 2009 - 07:06 #2
Som jpvj skriver så kan det være harddisken.

En anden mulighed er dine ram. Er jeg nok mest tilbøjelig til at tro...
Avatar billede det_dean Nybegynder
19. juni 2009 - 11:02 #3
#1: Det er Seagate Momentus 5400.3 120 GB harddisk, så fandt programmet SeaTools for DOS v1.09PH. Jeg prøvede så at starte en "long test" men efter 3 min havde den fundet 99 fejl, og melder  så at "read Scan Failed". Prøvede så en kort test som efter 10% også fejlede og den bad mig så vælge "long test".

Vil det sige at harddisken er defekt?

#2: Hvis det er ram'ene - hvordan tester jeg så dem? Er det ligesom med harddisken, man finder ud af hvilke det er, og så finders der et test tools program?

Ellers mange tak for svarene :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2009 - 21:22 #4
Forkert kategori...

Denne er KUN til fejl på eksperten...