Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 13:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Samsung 22" med omformer virker ikke

Hej,

Jeg har købt en Samsung 22" 2233RZ, som kan findes her: http://getmore.dk/Product/Samsung/11/1110/LS22CMFKFV_EN.html

Da jeg så modtog den, var det et DVI-stik der fulgte med, og der var tilmed ingen omformer vedlagt, hvilket jeg havde forventet.

Så købte jeg en DVI til VGA omformer her: http://www.avxperten.dk/adaptere/vga--dvi-adaptere/dvi-til-vga-adapter.asp

Den modtog jeg her til morgen, men da jeg så satte den til, virkede det simpelthen ikke. Min computer reagere på stikket, og kan sagtens identificere skærmen som "Samsung Syncmaster", men der sker ingenting på selve skærmen.

Jeg har prøvet at bruge FN + F5 for at få den over, men skærmen på min bærbare computer går bare i sort, intet sker på den eksterne skærm. Derudover har jeg også prøvet at indstille på diverse måder i Skærmindstillinger og NVIDIA kontrolpanel.

Er der nogen, der har et forslag til, hvad jeg ellers kan gøre? Jeg er helt på bar bund, og er egentlig ikke den store haj på det her område. Måske er min løsning slet ikke mulig? Jeg synes bare, at det virkede så logisk ^^

På forhånd tak.
Avatar billede Hawkeyed Nybegynder
18. juni 2009 - 14:25 #1
Hej

Jeg tror desværre ikke du kan nøjes med en simpel konverter.

Den skærm du har købt er lavet til at modtage et digitalt signal. (dvi står for digital visual interface).

VGA er et analogt signal. Det kan som sådan godt gå i gennem dvi kablet, men skærmen kan ikke bruge det til noget da den ikke har nogen analog modtager (det har producenten ikke set nogen grund til da den jo kun har en dvi(digital) port).

Du skal enten have en anden skærm eller et nyt grafik kort er jeg bange for (men da du skrev "FN + F5" gætter jeg på det er en bærbar vi snakker om? i hvilket tilfælde det jo må blive en anden skærm)

Beklager det nok ikke er den løsning du håbede på :(

Hawkeyed
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2009 - 14:38 #2
Overhovedet ikke, hehe.

Men jeg går i forvejen med tanken om at skifte min computer ud, så det må blive den vej rundt.

GeForce 8600M GS - så kan du vel 100% afgøre om det er grafikkortet den er gal med.
Avatar billede Hawkeyed Nybegynder
18. juni 2009 - 20:49 #3
Der er som sådan ikke noget galt med grafikkortet, det og skærmen er bare ikke kompatible :)

Generelt skal du ikke regne med at grafikkortet på bærbare har en dvi udgang, selv på nye modeller. Så hvis du køber en ny bærbar og beholder skærmen skal du være ekstra opmærksom på at få en bærbar med dvi udgang, hvis du altså overhovedet kan finde en (det ser ud til at det er vga og/eller hdmi er standard på bærbare men ikke dvi).

Til gengæld har langt de fleste nye grafikkort til stationære 1 eller 2 dvi udgange, men langt fra altid en hdmi udgang.

Hvis det var mig ville jeg foretrække at få fat i en skærm der både har vga og dvi indgang, eventuelt også HDMI indgang. HDMI er til at overføre både lyd og billede på en gang og bliver brugt til for eks. nyere dvd afspillere og blueray.

Kan du stadig returnere skærmen? eller er det for sent?

Et alternativ til den skærm du har købt kunne være:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=482093

Den har både vga, dvi og hdmi indgang. Den har dog et bredere format end den du har købt hvilket både kan være en fordel og en ulempe alt efter hvad man skal bruge den til. (spil: find en anden. arbejde: meget fin. Film i et lille rum(ikke til stuen): perfekt til prisen.

Jeg anbefalede den til min far for et par dage siden og han har lige fået den. Det brede format gør at den er en smule smal, så selvom det er en 22" så er den smallere end hans gamle 19" i 4:3 format. Men det er kun et par centimeter vi snakker om og til gengæld er den jo så dejlig bred at der sagtens er plads til 2 dokumenter, browsere osv ved siden af hinanden.

Hawkeyed
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2009 - 22:32 #4
Det gik med en omformer til HDMI stik! :)