Avatar billede bravo123 Nybegynder
15. juni 2009 - 14:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Automatisk generering af 10 ciffer tal der skal være unikke

Hej

er der nogen der ved hvordan man automatisk genererer et 10 ciffer tal der skal være unikke?
15. juni 2009 - 14:16 #1
:-)
Start ved 1000000000 og læg 1 til hver gang du skal bruge et tal.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
15. juni 2009 - 14:32 #2
Hvorfor skal det være 10 cifret og unikt? I Access kan du jo vælge unikke nøgler der enten starter fra 1 eller som er en længere streng.
Avatar billede bravo123 Nybegynder
16. juni 2009 - 07:56 #3
De skal bruges som userid i et andet system
Avatar billede mrgumble Nybegynder
16. juni 2009 - 09:56 #4
Jeg kan ikke huske præcist hvordan det skal kodes i Access, men du kan muligvis benytte følgende fremgangsmåde:
1. Udvælg et bruger-id som et tilfældigt tal mellem 1000000000 og 9999999999.
2. Forsøg at indsætte bruger-id'et i tabellen.
3. Hvis mislykkedes, gå til pkt. 1.

Tricket er så, at tabellen har et felt til bruger-id'et der er unikt. Hvis bruger-id'et allerede findes, vil du ikke kunne indsætte det igen. :)
Og eftersom du har over 8 milliarder bruger-id'er at vælge mellem, skal du nok op på mindst 1 million brugere, før løkken vil køre flere gange.

Du kunne også bare bruge thor_ostergaards forslag, hvis det ikke er vigtigt at det er tilfældigt.
Så tager du bare det største tal i samlingen af bruger-id'er (eller gemmer det andet sted) og lægger én til.
Avatar billede bravo123 Nybegynder
31. maj 2010 - 07:23 #5
løst