Avatar billede Trez Seniormester
14. juni 2009 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

favicon

Hejsa,

jeg har et lille problem jeg ikke rigtig kan finde en løsning på, ser jeg denne side www.mj-accessoires.dk i Firefox kommer der favicon, men ser jeg den i IE8 er der intet favicon ud over webhotellets.

Jeg har bookmarket siden i begge browersere.
Avatar billede enhydralutris Nybegynder
14. juni 2009 - 22:50 #1
Det kan tage op til 48 timer før browseren registrerer det, da favicons ikke er det der er mest behov for at opdatere når man går ind på en side for anden gang ^^

Har i hverfald selv oplevet det en masse gange ^^
Avatar billede tjaz Nybegynder
14. juni 2009 - 22:54 #2
Prøv at clear din cache - det vil formentlig hjælpe dig af med dit problem.
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
14. juni 2009 - 23:24 #3
Clear cache er et bud, men ikke sikkert det virker. Browserne henter ofte kun et favicon én gang - nogensinde. Så hvis favicon er skiftet og du har været på siden før, så kan det være et større bøvl at få det gamle slettet.

Det skyldes så vidt jeg husker, at browseren simpelthen opretter en lokal kopi af favicon, som så refererer til domænet. Umuligt at forstå at det er lavet så stift, men det er altså både IE og Firefox som er noget gumpetunge med favicons.

Jeg synes jeg faldt over en effektiv guide til reset af favicons lokalt en gang. Jeg vender tilbage, hvis jeg falder over den.
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
14. juni 2009 - 23:26 #4
I øvrigt. Det fremgår ikke, men jeg antager at siden du linker til er din egen.

Det vigtige at vide er, at det et lokalt problem på din pc. Nye besøgende til sitet (som ikke har været der før favicon blev skiftet) vil få vist favicon korrekt.
Avatar billede tjaz Nybegynder
14. juni 2009 - 23:40 #5
"Browserne henter ofte kun et favicon én gang - nogensinde."

Det er sq da det mest mærkelige jeg længe har hørt.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2009 - 09:29 #6
du skal slette dine browserdata. Eventuelt se filer og slette dit eget favicon. Så virker det i altfald hos mig.
Avatar billede egzonrh Nybegynder
15. juni 2009 - 14:55 #7
Jeg havde også dette problem for 2 uger siden.

1. Du har glemt at slå baggrunden fra i din favicon.
2. Opload den på dit webspace.
3. Slet cache - eller bare hele din browserdata.
For computeren opdatere kun en gang linket af adressen, og favicon hvis den er der, nemlig første gang den har besøgt hjemmesiden.
Hvis du sletter browserdate, så vil den igen opdater.
4. Jeg kunne godt se min favicon på 2 af mine computer, men min træner kunne ikke. Det kunne han godt efter ca. 3 dage.
Så bare tålmodig:)
5. Hvis alt dette ikke virker, så var der en html kode, som man skulle tilføje i index.html.
Jeg kan desværre ikke finde den igen, men jeg mener ikke at den behøves.
Avatar billede Trez Seniormester
19. juni 2009 - 07:13 #8
Viste sig at være min cache i IE der var f...ed up.

Hvis dem der vil have point vil lægge et svar :)
Avatar billede AndersHelp Nybegynder
21. juni 2009 - 00:01 #9
Tjaz skrev:

"Browserne henter ofte kun et favicon én gang - nogensinde."

Det er sq da det mest mærkelige jeg længe har hørt.

Helt enig det er sært (og kan være frustrerende for webudvikleren). Browserne er megasære på det her punkt, men det skyldes nok til dels at favicon bruges til at markere bookmarks som man gemmer, det kan være forvirrende for brugeren hvis ikonet på bookmarks ændres løbende.

Jeg vil da i øvrigt gerne have point for rådet om at clear cache i browseren. ;-)