Avatar billede dollematen Nybegynder
12. juni 2009 - 18:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til harddiskproblem

Hej Folkens

Min eksterne harddisk er at finde i enhedshåndtering, men ikke i denne computer. Jeg har kigget på nogle lignende oplæg, men kunne ikke komme frem til det helt eksakte problem, som jeg også har.

Jeg skal, på ingen måde, formatere harddisken, men jeg skal kunne finde harddisken under Denne Computer, men hvordan gør jeg det?

- Dollemate
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
12. juni 2009 - 19:28 #1
har du mulighed for at slukke selve harddisen til din computer? - altså tage den ud af boksen og sætte den til din computer?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
12. juni 2009 - 19:29 #2
Det typiske problem er at disken ikke er formateret - så bare for at være sikker: Det har du gjort?
Avatar billede dollematen Nybegynder
12. juni 2009 - 22:42 #3
Nej, kan ikke tage den ud af boksen
Men det er en harddisk jeg har lånt, og der var mange ting på.
Ved ikke om jeg ved en mærkelig fejl har slettet partitionen, men én ting der er sikker. Den var formateret på forhånd.

Nogle der kan hjælpe?
Avatar billede nissen2630 Novice
12. juni 2009 - 23:43 #4
Har disken noget drevnavn inde i Enheds håndteringen.

diskdrev->
Højreklik på dit drev og vælg egenskaber...se på fanebladet diskenheder og se om drevet har en drevbogstav e: feks.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 00:03 #5
Hvad står der om disken i "Diskhåndtering" ?
Hvis der står "RAW" eller noget andet, i stedet for "I orden"
kan disken have mistet filtabellen (partitionstabellen) Hvis det
er det, kan det klares.
Avatar billede dollematen Nybegynder
13. juni 2009 - 01:52 #6
Jamen der står blot "ikke-allokeret", om harddisken.
Og nej, der står ikke noget drevbogstav.

Min første priortet lige nu, er først og fremmest at redde al data. Jeg har prøvet at gendanne partitionen vha. Helge C's testprogram. Dette virkede ikke efter hensigten, så nu står jeg måske lidt på bar bund.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 11:30 #7
Hvor langt kom du med helgec's testprogram? Jeg formoder du mener
"Testdisk"? Det er nu ikke helgec´s program, men han har lagt en
anvisning på hvordan det bruges. Kunne du ikke se harddisken? eller
hvad?
Avatar billede dollematen Nybegynder
13. juni 2009 - 12:05 #8
Ja, jeg mener testdisk. Jamen ved gendannelsen af partitionen, gik det ikke som han anviser, så jeg prøver at gå videre til næste skridt, for nu skal jeg bare redde mine data, for det er absolut det vigtigste.
Andre alternativer til at redde sine data?
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 12:17 #9
Jeg har et par gange oplevet, at spørgere fandt anvisningen svær
at følge, om den er det kan jeg ikke sige, men jeg har selv lavet
en anden. Jeg vil ikke sige den er bedre, men den er anderledes,
og nok lidt mere enkel. Hvis du vil se den, ligger den her:
http://sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede dollematen Nybegynder
13. juni 2009 - 14:47 #10
Tak for det, og nu har jeg prøvet din version, men min testdisk viser ikke nogle af de resultater du får. Jeg får nogle andre visninger på min skærm. Bl.a. beskriver den at min partition ikke er "bootable".
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 15:26 #11
"min testdisk viser ikke nogle af de resultater du får." ???

Er det den samme version af Testdisk vi taler om?
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 15:44 #12
Huskede du ved billede 3. Vælg HD, at vælge den rigtige HD?
Jeg har lige prøved at slette en partition på min backupdisk,
så den stod som "Ikke allokeret". Kørte Testdisk, og fik partitionen tilbage, efter genstart.

Jeg vil lave en ny anvisning med flere billeder.
Avatar billede dollematen Nybegynder
13. juni 2009 - 17:27 #13
1. Jo vi kører samme test. Min er dog i en ældre udgave, ved ikke om det har noget at sige.
2. Jeg valgte den rigtige harddisk.
Jeg har prøvet at analysere den som Helge C beskriver i første omgang, og ud fra dette finder den ingen partitioner :s
Jeg forstår det simpelthen ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. juni 2009 - 19:24 #14
Diskhåndtering kan se din externe HD, men Testdisk kan ikke.
Det begriber jeg ikke. Jeg har selv prøvet den, både med en
extern HD 0g nu med en intern extra HD. Alting lykkes for mig.
Når Testdisk ikke finder partitioner, plejer den istedet at spørge om disken skal formateres. Den gamle version skulle jo virke, men
i en sådan situation, ville jeg nu prøve den nyeste version.
Indtil videre, vil jeg stædig holde fast i, at Testdisk skal kunne
se disken.
Avatar billede dollematen Nybegynder
14. juni 2009 - 13:18 #15
Nej jeg kan også godt selv se problemet. Jeg frygter den er helt formateret, men den kan ikke se partitionen overhovedet.
Er der andre muligheder for at prøve at redde sine data?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juni 2009 - 13:43 #16
Der findes mange programmer til det, men de kan jo ikke virke,
hvis partitionen ikke kan ses. En HD kan jo kun formateres, hvis
man bevidst bruger et formaterings program. Der er et gratis program her, men jeg bliver meget forbavset, hvis du får noget ud af det.
http://www.snapfiles.com/get/pcinspector.html
Avatar billede dollematen Nybegynder
14. juni 2009 - 15:04 #17
Jamen hvad faen gør jeg så? Jeg prøver lige at snakke med Helge C inden længe, og ser hvad han har at sige, men det vil umiddelbart også undre mig hvis han kan hjælpe mig.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. juni 2009 - 15:14 #18
Jeg synes det er en god ide, at kontakte helgec. Det vil nu ikke
undre mig, hvis han har et forslag du kan prøve af. Det vil også
være interessant at høre, hvad han mener om, at disken ikke ses i
Testdisk. www.helgec.dk
Avatar billede dollematen Nybegynder
15. juni 2009 - 13:02 #19
Hej igen off-line.
Tak for din fine respons.
Da det er en lånt harddisk bliver jeg nød til at sende den videre, men jeg har fundet en måde at få data tilbage. Det er vha. photorec i Testdisk, og jeg har hentet de første 20 gb, men ham jeg har lånt den af skal have den tilbage, så han må gøre jobbet i stedet for.

Jeg tror ikke der bliver brug for mere herfra, så du skal vel have dine point. Er det ikke noget med du skal skrive en besked nu, så jeg kan tildele dig de point?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. juni 2009 - 13:11 #20
Tak for tilbudet, men du fandt jo selv ud af, hvordan du kunne
få data ud. Jeg forstår bare ikke, hvordan Testdisk kunne det,
når programmet ikke kunne se disken. Meget mystisk.
Nå men læg selv et svar, som du kan acceptere:)
Avatar billede dollematen Nybegynder
15. juni 2009 - 15:24 #21
Ja det kan man selvfølgelig sige, men du har jo forsøgt dig frem.
Det skal lige siges det var partitionen den ikke kunne finde(måske er det også det du mener), men disken kunne godt findes.

Men endnu en gang, tak for hjælpen :)
Avatar billede dollematen Nybegynder
15. juni 2009 - 15:24 #22
:)