Avatar billede prodigychild Novice
11. juni 2009 - 11:28 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med printer på netværk

Jeg forsøger at sætte en printer op på netværket via en router/switch.

Jeg bruger en router/switch som er sat som DHCP router da den bruges som primær router og skal håndtere 15 computere, en homeserver, og nu også en printer.

Printeren er en Konica Minolta 2530DL som meget gerne skulle understøtte netværk.

Computeren jeg bruger til at opsætte den fra er en HP Pavilion m9461.sc som kører Windows Vista Home Permium 64 bit.

Jeg har hentet driver software for Vista 64 bit til printeren.

Printeren er sat via pds kabel ind i Linksys routern/switchen.
Printerens info er følgende.

Network Interface: Ethernet 10Base T/100Base TX
Wins/Netbios Resolution: On
NetBios name: MC2530DLC567FC
Domain/Workgroup: KLUB (Samme workgroup som resten af netværket)
Primary WINS: 0.0.0.0
Secondaty wins: 0.0.0.0
Bonjour Discovery: On
DHCP: Off
Boottp: Off
Http: On
SNMP: On
Ip-address: 198.162.1.5
Subnet MAsk: 255.255.255.0
Gateway address: 192.168.1.1
Mac: XXXXXXXXXXXXXXXXX

Router/Switch Linksys Etherfast® Cable/DSL Router  BEFSR81

IP-address: 192.168.1.1

Subnet: 255.255.255.0

DHCP server: enabled

Start IP-adress: 192.168.1.101

RAnge IP- adress:  192.168.1.101  to  192.168.1.200

PROBLEMET

Mit problem er at jeg ikke kan få printeren sat op. På netværket kan jeg se navnet på den MC.........., men kan ikke trykke ind. Kan ligeledes heller ikke sætte den op på TCP/IP, har prøvet på alle mulige måder.

Nogen der har en idé om hvad der kan være galt?
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 12:05 #1
Har oplevet lignende problemer med en Brother printer.

hm... du kunne prøve at sætte DHCP til "on" på printeren, det vil måske få printeren til at sætte en TCP/IP adresse der ligger indenfor din routers range, det gør den nemlig ikke som jeg kan se fra dine oplysninger. Printeren har adressen 198.162.1.5
mens routerens range starter først ved 192.168.1.101

Ellers ville jeg prøve at omkonfigurere printerens  IP adresse manuelt til noget der ligger indenfor routerens range.

Du kunne også prøve at omkonfigurere routerens range, og hvis alle workgroup computere bruger dynamiske IP adresser burde de bare finde ud af det ved næste opstart.

Du bliver måske også nødt til at slette alle installations-spor, inkl. de printerporte som tidliger installationer har lavet manuelt. Jeg har oplevet komplikationer som jeg aldrig havde troet var teksnisk mulig, ved printerinstallationer.

Hamrende irriterende,at helt nye printere ikke kan leveres med drivere der bare virker......
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 12:09 #2
aner ikke hvad "bonjour discovery" betyder, lyder som et eller andet smart værktøj til hjemmenetværk, så den kunne man måske også prøve at deaktivere.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2009 - 14:33 #3
Der er vel ingen grund til at omkonfigurere routerens adresse range, men ideen med at sætte printeren til at modtage en dhcp adresse er en god ide. Mere for at se om den overhovedet kan komme på netværket eller om der er noget galt et andet sted.

Hvis der findes en 'reset to default', ville jeg nok prøve dette og så sætte den op til at modtage dhcp-adresser.

Du kan så altid, når den har været på netværket, sætte det statisk igen.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2009 - 14:34 #4
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 15:14 #5
uanset hvad, så ser det ud for mig at printeren er udenfor routerens IP range, derfor kan den jo ikke genkende den som en del af netværket
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 15:16 #6
dersom bonjour discovery er til apple, burde den ikke kunne forstyrre noget, men det gavner heller ikke at have den aktiveret.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2009 - 15:31 #7
Printeren er ikke udenfor routerens ip-range.
Dens adresse ligger udenfor routerens/dhcp-serverens dhcp-scope, men det er jo en anden ting.

Så længe routeren også har en netmaske på 255.255.255.0, så kan de to se hinanden på netværket.
Avatar billede gungajin Praktikant
11. juni 2009 - 15:40 #8
ja det er rigtigt, men jeg ville alligevel invitere den indenfor
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2009 - 16:03 #9
Prøv evt. at ping printeren fra routeren... Eller fra din computer.
Mere for at se om det har noget med netværksopsætningen at gøre, fremfor måske noget andet software-opsætning.
Avatar billede prodigychild Novice
18. marts 2010 - 16:35 #10
Fik det aldrig til at virke rigtigt, men har købt en Koniva Minolta MC 4650DN, og den virker bare... også på netværk.

Grundet mit manglende fravær og meget sene respons har jeg givet point alligevel.

Tak for hjælpen.