Avatar billede zinuss Nybegynder
11. juni 2009 - 10:54 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Syslog på route changes

Halløj :)

Har et MPLS netværk med OSPF. Da jeg også har en backup forbindelse(anden udbyder), vil jeg gerne have en mail når MPLS'en går ned.

Hvordan gør jeg dette?

Man kan måle på om naboskabet mellem OSPF routerne, men naboskabet på begge sider er til ISP'ens routere. Hvis nu fiberen bliver klippet over på midten, så har de jo stadig naboskab med hver sin router, men modtager bare ikke OSPF hello pakker.

Er det på nogen måde muligt at monitorere om forbidelsen går ned? Kan jeg på en eller anden smart måde, måle på enten Hello pakker eller routetable changes?

Har syslog konfigureret i hele netværket og vil nødig bruge andre værktøjer...

mvh

Kenny
Avatar billede sameaim Nybegynder
11. juni 2009 - 19:59 #1
Nu nævner du ikke om du bruger cisco udstyr, eller andet.
Er der tale om en cisco router med IOS, så kan du lave noget IP SLA tracking og så lade en EEM applet give en syslog besked til din syslog server, som sender en email, når noget ikke er som det skal være.
Avatar billede zinuss Nybegynder
12. juni 2009 - 10:14 #2
TAK! Endelig et svar på mine spørgsmål og så lige det jeg leder efter :)

Smid et svar!

Ligger et link hvis nogen andre skulle få brug for det:
http://www.firstdigest.com/2009/02/cisco-how-to-get-notifications-for-ip-sla-monitor-using-eem/

PS. Jepsen det er Cisco, glemte jeg vist nok at nævne et sted :)

/K
Avatar billede sameaim Nybegynder
12. juni 2009 - 10:43 #3
Det var så lidt :)
Du kan evt. kigge her http://blog.ioshints.info/2007/02/reporting-state-of-ip-route.html - de viser hvordan man tracker en route, uden at være afhængig af ICMP.
Avatar billede zinuss Nybegynder
01. november 2009 - 20:02 #4
Bedre sent end aldrig :/