Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
09. juni 2009 - 12:52 Der er 16 kommentarer

Lidt hjæp til engelsk ? (:

Hej :)
Håber virkeligt, at nogen vil hjælpe mig med The Troubles in Northen Ireland.

1. Startede problemerne ikke ved at Englands kong ville gøre Irland kristne?

2. Og så opstår IRA, fordi de vil gøre modstand... Gøre oprør/ protestere.?

4. IRA starter med at være frihedskæmpere ,der bare vil forsvare sig. Men så udvikler de sig til terrorister
(synes jeg, hvad synes I)?

5. Så går IRA i 'opløsning' - men så genopstår de igen..
Hvad mener I ?

Fortæl gerne noget mere, der er værd at vide om The Troubles.

-Jeg gider ikke have link til Wiki :)

På forhånd MANGE TUSIND TAK.
Avatar billede martin_moth Mester
09. juni 2009 - 13:26 #1
Nogle kalder frihedskæmpere for terorister, og omvendt. Afhænger vist af de øjne der ser. Så skal det i en rapport, så hav øje for dette... .o)
Avatar billede f-arn Guru
09. juni 2009 - 13:26 #2
På det tidspunkt hvor der opstår en Engelsk kongemagt er både Irland og England kristne. Så nej, Det starter ikke med at en Engelsk konge prøver at "kristne" Irland.
Avatar billede vhanspige Nybegynder
09. juni 2009 - 13:32 #3
1 spørgsmål er rigtig han ville gøre Irland til et kristen samfund.
Avatar billede vhanspige Nybegynder
09. juni 2009 - 13:33 #4
jeg har lige læst at han ville gøre dem kristne.
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
09. juni 2009 - 14:40 #5
martin_moth: ja tak, det skal jeg huske :D

Jer andre: så ville han, eller ville han ikke gøre dem kristne?

f-arn: Hvis de var kristne, hvordan opstod problemerne så?

Vær sød at uddybe ?
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
09. juni 2009 - 14:41 #6
vhanspige: hvor har du læst det henne ? :)
Avatar billede thov Forsker
09. juni 2009 - 16:24 #7
"Kristne" er en fællesbetegnelse for katolikker og protestanter (samt alle varianterne).
Englænderne ville ikke kristne Irland - det var de jo i forvejen (katolikker) - men omvende dem.

Modstanden var stor, også i England. Katolikken Guy Fawkes ville sprænge parlamentet i London i luften, for bagefter at genindføre katolicismen.
Avatar billede f-arn Guru
09. juni 2009 - 16:46 #8
På det tidspunkt var begge katolikker
Avatar billede f-arn Guru
09. juni 2009 - 16:47 #9
Det var før Henrik VIII brød med Rom
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
09. juni 2009 - 19:08 #10
"Kristne" er en fællesbetegnelse for katolikker og protestanter (samt alle varianterne).
Englænderne ville ikke kristne Irland - det var de jo i forvejen (katolikker) - men omvende dem

OMVENDE DEM TIL HVAD ? ;)
Avatar billede f-arn Guru
09. juni 2009 - 19:33 #11
Den Engelske indblanding i Irland begyndte i det 1200 århundrede da begge parter var katolikker.
Avatar billede f-arn Guru
09. juni 2009 - 19:35 #12
Og det skulle selvfølgelig bare ha' været det 12 århundrede :-)
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
09. juni 2009 - 19:43 #13
ja selvfølgelig (:

-men hvad ville den engelske konge så i irland?
Avatar billede jens48 Ekspert
09. juni 2009 - 22:21 #14
Hvis du ikke ønsker en link til Wiki, så prøv med www.eire.dk. Der finder du nogle overskuelige artikler over Irlands forskellige historiske perioder
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
10. juni 2009 - 16:39 #15
Hvis ikke det var for at gøre dem kristne, var det så ikke fordi england ville gøre nordirland en del af england ? :)

-hvem var katolikker og hvem var protestanter ?
Avatar billede Paulsen2 Nybegynder
10. juni 2009 - 20:38 #16
thov: hvornår er det du snakker om, at de ville omvende dem?
altså du mener til protestanter ikke?