Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 18:31 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Kamera: UV beskyttelsfilter

Jeg har kig på et objektiv som dette til mit Nikon D5000:
http://www.kamerahuset.dk/product/18689/

Hvad UV beskyttelsfilter vil I anbefale til denne?
Jeg har fundet et par stykker her, men jeg synes de er lidt dyre:
http://www.kamerahuset.dk/product/19405/
http://www.kamerahuset.dk/product/19423/

Findes der noget lige så godt til billigere penge?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 19:03 #1
uv beskyttelsen er indbygget i kameraet ,den sidder foran ccd sensoren

så om du vælger et uv eller skylight filter er kun for at beskytte det yderste glas på objektivet .

hvor mange mm skal filteret være på jeg har en stak liggende fra et dslt kamera jeg lige har solgt
Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 19:06 #2
Ifl. denne snakker vi 67mm:
http://nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1634/specifications.html

Hvilke har du liggende?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 19:08 #3
jeg har et sigma ex 67mm multi coated uv ny prisen er 379,-
du kan få det noget billigere hvis du er intereseret .
mail på claus@starup-online.dk
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 19:10 #4
mangler du andre str evt ?
Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 19:10 #5
Hvad er forskellen på UV og skylight?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 19:15 #6
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 19:17 #7
lidt om de 2

et Skylight filter afbalancerer farverne og lyset bedre ved udendørs optagelser. Skylight filteret hindrer dis og afskærer UV stråler. Du opnår således skarpere billeder, og blåskær der forårsages af UV stråling udelukkes. Farverne gengives kontrastrigt og en lidt varmere karakter.

UV-filter, fotografisk filter. Fotografiske objektiver var indtil ca. 1970 ikke korrigeret for ultraviolet stråling; det kunne give blåstik i farvebilleder, hvilket UV-filteret korrigerede. Nu anvendes det som beskyttelse af frontlinsen.
Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 19:20 #8
Jeg vender lige tilbage, hvis jeg bestemmer mig for at købe et brugt. Kan et som dette evt. bruges:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=135780
Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 19:21 #9
..og er overstående Hama bedre end dette:
http://www.kamerahuset.dk/product/19405/
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. juni 2009 - 20:23 #10
Mærkevarer er generelt Tiffen og Hama - og selvfølgelig producenternes.

Det skal dog kun købes fordi du vil beskytte objektivet. Jeg bruger ikke selv UV/skylight-filtre på mine hundedyre objektiver men har i stedet dækslet på med det samme + modlysblænden monteret - og har endnu ikke ridset et objektiv. Men er man mindre forsigtigt med sit grej giver det meget mening.

Et ord om kamerahuset: Jeg har selv købt næsten alle mine kameraer + objektiver der, men på tilbehør er de ikke billigst. Der er ebay.co.uk et godt sted at tjekke priser - for alle slags filtre er ret billige der. Selv med post fra HK eller UK.

I øvrigt er her to gode links til mere om DSLR:

11 tips til DSLR: http://www.pcworld.dk/art/10023

Sådan renses det snavsede kamera: http://www.pcworld.dk/art/10282
Avatar billede dennism Nybegynder
08. juni 2009 - 20:38 #11
Tak for dit svar, Lars.
Hvilket af ovenstående UV-filtre vil du anbefale? Hama UV Filter UV-390 (O-Haze) eller Tiffen UV Protect 67MM?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. juni 2009 - 22:08 #12
Det billigste :-) Som jetdirect skriver så er det mest beskyttelse.

Selv bruger jeg mest mit pol-filter (polarisering) til at forhindre reflekser i vandoverfladen og få f.eks. skyer til at fremstå tydeligere i en blå himmel. F.eks. her: http://www.zozoom.dk/index.php?showimage=185
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. juni 2009 - 22:09 #13
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2009 - 22:17 #14
det 67mm sigma ex uv jeg har liggende kan du få for 250+brev porto
Avatar billede Beach Mester
09. juni 2009 - 04:20 #15
Vil lige komme med en "lille" bemærkning som flere af ovenstående anbefalinger ikke rigtigt kommer i nærheden af....

I den digitale tidszone er det ganske rigtigt ikke så hulens vigtigt med UV/Skylight -filter da den "lille" ændring nemt kan klares i den efterfølgende digitale billedbehandling.
Da vi alle (øhh... Nå, så nogle af os!!!) brugte "rigtig" film, var snakken en helt anden da det gav meget mere arbejde i farvemørkekammeret at korrigere for farvestik som et "simpelt" filter kunne blokere for.

Men.... Humlen i alt snak om filter er Lars lidt inde på. Volder du ikke dig grej, så hold dig LANGT væk fra at kaste endnu mere glas foran din CCD (Filmen). Jo mere glas, jo ringere bliver dine billeder. Dette uanset hvilken superkvalitet du vælger!!!

HVIS du skal have noget ala UV på for at beskytte det første linseelement på din optik, så er det i mit hoved mere end vigtigt at vælge et kvalitetsprodukt. Problemet er så hvad det er. Nogle syntes HAMA er OK, andre Tiffen. I den sammenhæng kender jeg selv kun HAMA som er OK, men ikke i Top10 hos mig.

Det det her handler om er hvilken form for glas man bruger til selve filteret og i lige så høj grad hvilket metal som filterringen er lavet af.

Glasset kan hos de billige "butikker" kan være lavet af affaldsglas købt på den nærmeste losseplads, mens filtre laves af optisk slebet glas koster kassen men har lige så høje kvalitetskrav som de linse-elementer der sidder i din optik.

Sammenlign det med at tage alle dine billeder igennem det lukkede vindue... Hvordan ser det ud????

Filterringen syntes ikke et være i stor kurs hos ret mange, men har man arbejdet meget med udskiftning af filtre efter forholdene så kommer den post også ind som noget ganske vigtigt.

Nu kan jeg ikke lige huske (på denne tid af døgnet) hvad der er alfa & omega, men et rimeligt blødt metal gør at filteret ikke sætter sig fast hvis du kommer til at skrue det fast med en lidt for hård hånd.
Har flere gange oplevet at skulle bruge kedelige "midler" for at hjælpe folk af med deres XX-filter på deres optik fordi det havde sat sig uhjælpeligt fast.
Har aldrig selv oplevet dette, da mine filtre-ringe alle er lavet af føromtalte (?) metal som altså gør at det er super nemt at skrue det af og på.

Hvis du påtænker at sætte et UV eller ??? på som en fast ting, og måske først skal udskifte det om 5 år, så er dette punkt i min verden ikke helt ude i skoven:-)

Så bliver jeg vel også nød til at diske op med hvad jeg selv bruger. Org. filtre er i høj kurs, men eliten inden for dette i EU er i min verden B&W. Ikke til at betale, men så gennemført at man med omtanke IKKE kan se på billederne at der er et ekstra linse-element indblandet i billedet.
http://www.schneideroptics.com/filters/index.htm
Her snakker vi tysk grundighed (Audi/BMW mm) men man får desvære også lov til at betale betale ved kasse et:-(

Der findes ikke mange forhandlere at grejet i dag, men går du til de Prof. fotobutikker så har de altid de klassiske (UV/C-POL/Grå) -filtre på lager.

UPS, endnu en gang alt for meget bogstaver, men må jo ud med det man ved noget om når andre ikke vil:-)))

//B
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 18:42 #16
Hvad er forskellen på disse to filtre?

http://www.befro.dk/shop/hama-uv-filter-735p.html
http://www.befro.dk/shop/hama-uv-filter-1013p.html

Den ene har HTMC - det har den anden ikke. Hvad gør det?
Avatar billede Beach Mester
09. juni 2009 - 19:24 #17
Det er et Multicoated filter, som bla. forhindre lyset i at reflektere.

//B
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 19:37 #18
Det lyder umiddelbart som en fordel? Bør jeg så bare vælge den?

Nogen der ved, om man kan have et Nikon D5000 med et 18-105mm objektiv i denne taske:
http://www.befro.dk/shop/lowepro-rezo-140-1456p.html

Tænker på, om den bliver for lang?
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 20:25 #19
Jeg fandt et par test her, hvor der er nogle billeder:
http://optyczne.pl/5.9-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_UV_Hama_72mm_UV_390_(0-Haze).html
http://optyczne.pl/5.10-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_UV_Hama_72mm_UV_HTMC_390_(0-Haze).html

Der synes jeg den med HTMC er klart bedre. Enig?
Avatar billede Beach Mester
10. juni 2009 - 02:53 #20
1/ Ja, du bør vælge et MC filter
2/ Nej, ved ikke om din optik kan være i den taske
3/ Nej, er ikke enig i at man skal stole på en test lavet i Polen af noget så teknisk som måling på filtre.

Kan ikke rigtigt helt følge din tankegang...

Hvorfor hulen gå ud og købe noget OK-godt amatørkamera-grej og så nedsætte billedkvaliteten med et filter som ingen egentlig effekt har?

Og HVIS du absolut vil have et filter på din optik, hvorfor så gå så meget på i pris på et filter?

Den sidste ved jeg godt jeg hurtigt kan få en stor debat i gang på, men jeg vil til en hver tid forsøge at bombe den ned med, at "kæden ikke er stærkere end det svageste led"

Du har været ude og handle en optik til måske 1.500,- gode danske kroner, og så vil du ikke ofre de sidste 500,- på noget optisk glas med en god filterring som trods alt ikke nedsætter din billedkvalitet mærkbart, og samtidig gør at du ikke skal skrotte dit filter og muligvis skade din optik når filteret skal af om nogle år!!!

Her er det at kæden falder af på min cykel:-)

Jeg har 2 anbefalinger til dig. Følg dem hvis du mener du vil have det bedste--->

1/ Drop det fuc**** filter og pas godt på dit opjektiv i stedet
2/ Skal du have noget på, så ring til FoveTech på 44340811, bed om kundeservice og spør efter nærmeste forhandler hvis du er i marken for at handle et B+W UV filter ø67

//B
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
10. juni 2009 - 08:17 #21
Inde på lowepros side er der en fin oversigt over deres modeller og hvad de kan rumme.

Har selv en vandtæt rygsæk fra dem, en Nova 4 skuldertaske og en normal kamerarygsæk og kvaliteten er der ikke noget at udsætte på. Overvej at gå efter deres AW-modeller som har regnovertræk.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
15. juni 2009 - 21:20 #22
Tid til at lukke?
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2009 - 21:48 #23
God ide! Må jeg få et svar fra jer alle tre?
Avatar billede Beach Mester
16. juni 2009 - 01:22 #24
Ping

//B