Avatar billede Dunark Nybegynder
07. juni 2009 - 18:21 Der er 3 kommentarer

Problemer efter xp install

"Windows kunne ikke starte på grund af problemer med konfigurationen
af hardwaren til harddisken.
Den valgte startdiskette kunne ikke læses. Kontroller boot-stien
og hardwaren til harddisken.
Se i Windows-dokumentationen for at få oplysninger om
krav til hardware og diskkonfiguration, yderligere oplysninger
kan findes i hardware-referencemanualen."

Det er den besked jeg får, når jeg starter min asus eee (lånt af en veninde for at skifte OS'et på den)
Jeg har installeret en kopi af xp på eee'en fra en bootable usb.
Dette er altså den besked jeg får efter sluttet installation ved genstart UDEN usb'en i compen.

Når jeg sætter usb'en i og booter fra den (installationsfilerne ER på, og så vælger "USB repair NOT start 2. GUI Mode Setup Windows XP, Continue setup +"-muligheden under startup)
så booter windows som det skal. Det er dog ikke en løsning jeg kan leve med. Specielt fordi det er min egen usb og den vil jeg gerne beholde når computeren skal leveres tilbage.

jeg har fundet ud af at C:\ drevet er angivet som den usb jeg brugte under bootup. Selve harddisken som jeg vil boote fra er angivet som D-drev...

Jeg kan sagtens hive usben ud når startup er færdig og så bruge computeren normalt...

Kan jeg skifte navnene på drevene?? Så må det vel løse sig selv igen ikke? den booter vel bare C:\-drevet først.

Men da jeg jeg så drevnavnene valgte jeg at tjekke hvor windows egentlig var placeret... Det var den i D-drevet (selve harddisken)... så det kan vel ikke være så stort et problem igen...

Jeg prøvede så at starte min computer igen... med usb'en i...

Denne gang vælger jeg muligheden "2. GUI Mode Setup Windows XP. Continue Setup + Start XP"

Dette er hvad jeg får:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget
eller mangler :
<Windows-rod>\system32\hal.dll
Geninstaller en kopi af ovenstående fil"

prøvede at følge vejledningen fra denne side:
http://www.helgec.dk/hal-dll.html

men uden succes...

hvad kan jeg gøre...

jeg vil bare have min comp til at boote til xp som standard hver gang den starter uden at jeg skal lave alt muligt halløj først...

Jeg har selv en lille ide om hvad problemet er men kan ikke finde noget på det hverken her på siden eller andre steder...

Jeg tror at når windows starter vil det automatisk starte C:\-drevet først og lede efter boot.ini og hal.dll på det drev. Begge filer findes kun på computeren og ikke på usb'en.

Når jeg så endelig får startup til at virke er det måske bare fordi at computeren på mirakuløs vis har fundet boot.ini file og er startet som den skal...

I er velkomne til at komme med uddybende spørgsmål... tror jeg har været rimelig dårlig til at forklare problemet klart...
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2009 - 19:21 #1
Jeg er næsten sikker på at dit problem skyldes at du ikke har ændret "boot.ini" den installations metode du har valgt bevirker at XP opfatter din USB pen som en harddisk.
Boot op med USB fidusen isat og så skal du ændre din "boot.ini" til noget a.la
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

PT. står der sikkert noget a.la
multi(0)disk(1)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede Dunark Nybegynder
07. juni 2009 - 20:46 #2
hehe desværrefå minutter for sent...

en ven forklarede hvordan jeg havde gjort forkert i install og gav mig en instruktion i at ordne det igen...

men så smuttede han af msn...

nu har jeg problemer med at der er nogle filer som dne ikke vil overføre i text-delen i install fra usb'en... jeg har ikke gjort noget med usb'en så ved ikke hvordan det kan være at problemet er der nu...

ved ikke om jeg skal oprette et nyt spørgsmål for det...
Avatar billede Dunark Nybegynder
07. juni 2009 - 20:48 #3
det er vel ikke muligt at genoprette min computer til før idag bare for at tjekke den ovennævnte løsning vel??

nu har jeg jo formateret siden og prøvet at installere xp igen...