Avatar billede erlandsen Seniormester
05. juni 2009 - 16:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

password beskyttelse på mapper?

jeg har et kursussted med 10 pc'er.
jeg har flere kursister ad gangen der skal gemme personlige dokumenter på pc'en.

da jeg i første omgang helst vil undgå at skulle administrere flere standardbrugere på de enkelte pc'er - vil jeg høre om det er muligt at disse kursister logger på som samme standardbruger - og så under f.eks. /dokumenter/ at oprette mapper på de enkelte brugere og så password beskytte mapperne?

med hensyn til at skulle oprette flere standardbrugere på de enkelte pc'er - kan man sige noget om hvor meget en sådan standardbruger fylder (før brugeren har været inde og gemme dokumenter)?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. juni 2009 - 16:20 #1
Det letteste og sikreste er at opsæte en server og lave et (windows)domæne. Herefter kan du bruge de indbyggede faciliteter til at styre og sikre mapper og brugere via domain users og ntfs rettigheder.

Denne løsning er langt den sikreste og letteste at administrere på lang sigt
Avatar billede mrgumble Nybegynder
05. juni 2009 - 16:30 #2
Men på den anden side til 10 pc'er? Så hellere låse (fryse) systemerne, så der ikke tillades at lave ændringer, eller at disse ændringer fjernes når computeren genstarter. Så skal kursisterne blot have en USB-nøgle med sig til at gemme på.
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. juni 2009 - 09:48 #3
det med serveren er naturligvis en udmærket løsning. er det nok bare at have en alm. pc med vista på, og lade den være server - eller skal man have en speciel pc med speciel software (for at styre rettighederne)?

vi er 7 medarbejdere og har op til 30 kursister samtidigt.

vi regner på kort sigt at løse problemet ved at lægge pw på dokumenterne - da jeg ikke tror at mapperne kan laves med pw uden bufferzones forslag - og der går lige noget tid før vi når der til.

vores kursister har vi fra 2 til 16 uger så det med at fjerne ændringer ved genstart går ikke.

kursisterne skal kunne gemme deres cv m.m. i denne periode - og det med USB nøgle er vi ikke så glade for at skulle administrere - så hellere pw. på dokumenterne...
Avatar billede ndesoft Nybegynder
06. juni 2009 - 10:32 #4
Tror det du leder efter er noget active directory. Det kører på windows server platformen:
http://www.microsoft.com/windowsserver2008/en/us/active-directory.aspx

Hvordan man lige sætter det op og får det til at fungere ved jeg ikke, men det kan hvad du ønsker...
Avatar billede mrgumble Nybegynder
06. juni 2009 - 18:06 #5
Det med Active Directory og bruger-bestemt adgang kræver Windows Server på server-pc'en, en noget dyr løsning!
Alternativt kan du kigge ind på at bruge en linux-baseret serverløsning, hvor de så skal lægge deres filer et netværksdrev, der er låst til den enkelte bruger. At bruge linux er bestemt billigere (ja, gratis!), men jeg har ingen konkret fornemmelse for hvor let det at lave.

Selvom I har jeres kursister i 2-16 uger, vil jeg stadigvæk anbefale jer, at I fryser computerne for uautoriserede ændringer, da det kræver én der installerer msn og/eller én der downloader en uheldig fil og så dur computeren ikke. Og hvis computeren ikke fungerer optimalt får kursisten en dårlig oplevelse.
Det gør det markant lettere for vedligeholdelse, at der ikke installeres alle mulige mærkelige toolbars, småprogrammer, etc. på computeren.

Mht. USB-nøglerne, så var det nu tanken at kursisterne selv skulle holde på dem, så I slipper for at administrere dem. ;o)

En helt anden løsning kunne være, at anvende online kontorløsninger som f.eks. Google Docs, hvis der blot er tale om skrive- og regnearksopgaver.
Avatar billede ndesoft Nybegynder
06. juni 2009 - 18:26 #6
Jeg er godt klar over at det er en dyr løsning, men den kan hvad der ønskes.
Og da de alligevel kører med en windows løsning er det næsten det eneste der fungere ordentligt, hvis vi snakker centraliseret brugerstyring.