Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 14:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Installation af Windows på ATA100 harddisk.

Flere grå hår i hovedet hos mig...

Hardware:
Asus A7a266 bundkort
AMD Athlon T-Bird 1333 Mhz
GlobalWin WBK38 køler
512 MB PQI RAM
IBM Deskstar 60GXP 40GB harddisk IDE100 med 40 pins og 80 ledninger.
Asus 50x cd-rom
Creative Labs 6x DVD dxr3

Software:
Win98, win98se, w2k pro, w2k server.

Jeg PRØVER at installere w2k server, eller hvilket som helst andet styresystem mere eller mindre, men foreløbig uden held.

Jeg har hørt, at man skal anvende F6 og installere ata100 driveren, men problemet er at den driver eksisterer åbenbart ikke til a7a266 bundkortet. Der er i hvert fald ingenting på Asus\'s hjemmeside.

Hvad der sker er, at når filer kopieres så vil tilfældige filer (ikke de samme hver eneste gang) ikke kunne kopieres.

Jeg har prøvet at installere DiskManager fra IBM, med Dynamic Drive, fordi der er en 33.8GB grænse, men uden held.
Jeg har prøvet at sætte UltraDMA til disablet i BIOS, uden held.
Jeg har prøvet at anvende anden, ældre, harddisk og installere på, for at komme uden om ata100 problemet, men jeg har stadig tilfældige filer der ikke kan kopieres.
Jeg har prøvet at kopiere hele i386 biblioteket til harddisk og installere derfra, men ved genstart insisterer dyret på at ville starte forfra med at installere... og så har vi miseren med de tilfældige ikke-kopierbare filer igen.

Jeg har også prøvet at installere fra dvd drevet i stedet for cd-rom drevet for at udelukke det var *det*, der gav problemet. Samme resultat.

Jeg har prøvet at installere Win98, både i almindelig og SE udgave, men den går ned halvvejs. Der er dog ikke forsøgt med det på den ældre harddisk, og jeg VIL helst køre med w2k enten som pro eller server.

Der er en patch for w2k fra Microsoft til ata100 problemet, men den kan ikke lægges på før installationen er gennemført.

HJÆLP!!!! Hvordan ind i *** osv får jeg skidtet installeret???

Aaboe
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2001 - 14:23 #1
Opdater BIOS.

Jeg har næsten samme maskine, eneste forskel er harddisken der er en 75gxp.

Det virker fint.
install af win98se tog under 30 minutter.
Avatar billede makse Nybegynder
09. juli 2001 - 14:25 #2
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 14:31 #3
Jeg prøver begge forslag, giver lyd tilbage med resultat.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 14:34 #4
sæt hdd\'en over på den almindlige controller mens du installere og så når du har installeret driverene i win2k så kan du bytte om igen

har selv prøvet det med at trykke f6 og den laver altid ged i det
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 14:39 #5
space: Den primære ide controller er ata100, det kan jeg ikke ændre på.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 14:42 #6
er der ik 4 stik ?
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 14:44 #7
Der er 2 IDE connectors, og 1 floppy disk connector. Primær og sekundær. Harddisk sidder på primær, cd-rom og dvd på sekundær.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2001 - 14:46 #8
a ha
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2001 - 14:50 #9
Bruger du et ATA 100 kabel. Der følger to flad kabler med, det ene er kun ata33, jeg ved ikke om det betyder nu.
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 14:55 #10
Jeg bruger ata100 kablet. Der er stor forskel på de to kabler (ikke bare antal af ledninger9, men også at både primær connector på bundkort, samt selve kabel stikket er blåt. Det sekundære kabel og connector er sort.
Avatar billede makse Nybegynder
09. juli 2001 - 15:05 #11
For at slippe for hele ATA100 problematikken, kan du jo sætte harddisken på ATA33 kablet, og så installere Windows 2000. Så behøver du ikke at installere ATA100 driverne, før Windows 2000 er færdiginstalleret.
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 15:15 #12
Skulle det så ikke have virket med den ældre harddisk? Jeg har en ældre seagate harddisk, 10 GB, på ata100 kablet. Vil den så stadig køre som om det er en ata100 harddisk?
I bios står den på auto og ultraDMA er disablet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2001 - 15:20 #13
Underligt at jeg slet ikke havde problemer når det er samme motherboard, samme processor, samme ram og fandme også samme køler!!!!
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 15:22 #14
SH*T!
Ok, der er måske en forklaring på det med tilfældige filer.
Min RAM ser ud til at også være gået under mine ret store problemer med bundkort. Det blæste min cpu af, og det ser ud til at det samme er sket med RAM\'en.
Jeg sætter det her problem på hold indtil jeg har fået ny RAM.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2001 - 15:25 #15
Det lyder i hvertfald som en mulighed.
Avatar billede aaboe_panther Nybegynder
09. juli 2001 - 15:59 #16
*GRUMLE*
Ok, jeg prøvede med en gammel RAM blok, 32 MB 100 MHz, ændrede i bios\'en til at acceptere og køre med det, og nu er der INGEN problemer.
Så... det VAR ram\'en.
Øhm... håber ikke I har noget mod at jeg tager pointsene selv.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. juli 2001 - 20:16 #17
For min skyld gerne... ;-)