Avatar billede m_claus Nybegynder
02. juni 2009 - 12:12 Der er 5 kommentarer

Auto opdeling efter handikap.

I A kolonen, er der navne på golfspillere.
I B kolonen, er der handikap på spillere.

Det gennemsnitning handikap udregnes;
=SUM(b1:b300)/COUNTIF(b1:b300;">-1") (-1 udlukker tomme)

Det gennemsnitning Hold handikapsum udregnes;
=SUM(b1:b300)/COUNTIF(b1:b300;">-1")*4

Hvordan får jeg EXCEL 2007, til at fordele spillerne ud på 4 mands hold, således at alle hold ligger så lige fordelt som muligt mht til handikapsum?
02. juni 2009 - 13:04 #1
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår helt, hvad du gerne vil opnå, men det lyder som om det kan klares med en sortering efter handikap?
Avatar billede m_claus Nybegynder
02. juni 2009 - 13:17 #2
Der er 128 spillere med forskelligt Handikap (HP)

De skal fordeles ud på 32 hold med 4 spillere på hver.

Når man ligger de 4 spillere (som er på samme hold) HP sammen, får man holdets samlet HP.

De 32 hold skal have så ens hold HP som muligt.

Det er iøjeblikket et manuelt mareridts pulsespil at lave dette til hver turnering.
02. juni 2009 - 13:36 #3
Det er der vist ikke nogen simpel løsning på.
Det lyder som en optimeringsopgave, hvor de 32 hold sættes sammne på forskellig vis indtil den matematiske spredning af hold handikap er mindst mulig.
Jeg tænker lidt...
02. juni 2009 - 14:33 #4
Skyd mig en email adresse og din office version, så får du lidt du kan lege med...
02. juni 2009 - 14:56 #5
Har fremsendt regneark der kan danne tilfældige hold, beregne hold handikap og spredning