Avatar billede danilo86 Nybegynder
01. juni 2009 - 15:01 Der er 2 kommentarer

Talekursus?

Hey

Jeg har et problem, med at jeg mumler lidt for meget når jeg taler. Det kommer tit når jeg, enter en træt, eller det som jeg vil sige, ikke er så vigtigt. Det irretere mig dog mest, når jeg gerne vil sige noget, fx fortælle en historie til en fest eller noget, og så folk mister interessen hurtigt, formentlig fordi de ikke kan høre/forstå det hele...

Har overvejet om jeg har brug for et talekursus eller noget, men har ikke kunne finde noget på nette om det. Hvilket vel egentlig er mærkeligt, da jeg vel ikke er den eneste der mumler...

Nogen der kender noget til problemet?, og som eventuelt ved hvad man kan gøre ved det?

Mvh Daniel
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
01. juni 2009 - 15:36 #1
Det er ikke ualmindeligt at slutte sine sætninger af i et lavere toneleje end man starter dem - men det har netop den effekt som du selv nævner: at folk synes man virker usikker og så holder de op med at høre efter.

Jeg blev selv meget opmærksom på hvordan jeg selv taler efter at have været med i TV et par gange. Og begyndte at tænke over om at holde samme volumen hele vejen igennem når jeg præsenterer noget. At det så kan virke uhøfligt i en samtale fordi man ikke lader andre komme "ind" i samtalen er en anden ting :-)

Men man behøver ikke at være på TV/radio for at lægge mærke til det - bare tænk på f.eks. en eksamen og hvor meget bedre man ville have klaret sig hvis lærer og censor var overbevist om at det havde man styr nok på :-)

Der findes forskellige kurser (men de er ofte dyre: se f.eks. http://www.idgkurser.dk/kursus/46/praesentationsteknik.htm).

En god måde som jeg selv brugte tilbage i gymnasiet var at tage noget jeg skulle præsentere og så læste jeg det op - og optog det. Det er ekstremt afslørende - ikke så meget om man kan stoffet men om man LYDER som om man kan det. Tænk bare på TV-avisen - Danmarks mest troværdige medie...hvor meget tror du studieværten reelt ved om et givent emne?
Avatar billede Rosenvind Nybegynder
15. juni 2009 - 19:29 #2
Prøv hjemmesiden talekursus.dk
Det er godt nok lidt dyrt, men altså hvis det hjælper, så er det vel det værd. :)