Avatar billede dennism Nybegynder
30. maj 2009 - 17:38 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Nikon D80 vs. Canon D450

Jeg har kig på et lidt brugt Nikon D80 med et 18-135 mm objektiv. Alternativt et nyt Canon 450D med en 18-55mm linse.
Jeg ved godt, at Canon kameraet er nyere og nok indeholdere lidt nyere teknologi - men hvilket tager de bedste billeder?
Avatar billede justrace Novice
30. maj 2009 - 19:36 #1
Du kunne jo også kigge lidt på det nyeste fra Nikon, D5000. Koster næsten det samme som det der øh, hvad var det nu, Canon.  :)

http://nikon.dk/product/da_DK/products/broad/1788/overview.html
Avatar billede justrace Novice
30. maj 2009 - 19:41 #2
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
30. maj 2009 - 21:34 #3
Begge tager sikkert udemærkede billeder og med den rette fotograf bag skærmen ville jeg have svært ved at se forskel.

Jeg synes der er to ting du skal overveje:

1) Hvor får du det bedste objektiv med? De kit-objektiver der kommer med er ok, men de kan slet ikke hjælpe kameraet med at realisere sig potentiale. Det handler ikke kun om mm (15-55) men også om der er billedstabilisering (IS hos Canon, VR hos Nikon) og hvad blænden er (f.eks. f/5.6).

2) Hvor meget er garantien værd for dig? Jeg ved ikke hvor gammel D80 er, men spejlreflekskameraer er delvist mekaniske og har en levetid på 20-30-40-50.000 og op til over 100.000 billeder afhængigt af modellen. De kan selvfølgelig serviceres men det er ikke det man drømmer om året efter ens køb.

...og i øvrigt 3) D5000 virker overprissat af et entrylevelkamera. Den der flaksende skærm er ikke noget særligt (mit bud: De færreste vil bruge den og det er endnu en del som kan gå i stykker). Kvaliteten af billederne er dog ok og på linie med de andre 4000-6000 kroners modeller.
Avatar billede milter Ekspert
31. maj 2009 - 19:54 #4
Mit nyeste Nikon-kamera er en D80 med 18-135 objektiv, som jeg har brugt i lidt over 2 år med stor glæde. Jeg var først lidt skeptisk mht. objektivets kvalitet, men den skepsis er blevet gjort til skamme.

Objektivet er utroligt alsidigt, og bare man lukker lidt ned for blænden, bliver kvaliteten, så langt størsteparten vil være fuldt ud tilfredse.

Hvis du vil købe det brugt, var det måske en ide at checke, hvor mange gange det er blevet fyret af. Det kan du ved at tage et billede med det og åbne det i Opanda IExif, hvor oplysningen ligger i billedets EXIF-informationer.

http://www.opanda.com/en/iexif/
Avatar billede dennism Nybegynder
09. juni 2009 - 10:25 #5
Vil I alle tre smide et svar her?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
09. juni 2009 - 10:40 #6
Sådan
Avatar billede milter Ekspert
09. juni 2009 - 11:40 #7
.... og et fra mig
Avatar billede justrace Novice
09. juni 2009 - 11:58 #8
Tjah, når vi får en slutning på historien. :)
Avatar billede dennism Nybegynder
15. juni 2009 - 21:49 #9
Der blev købt et Nikon D5000. Vil du også smide et svar, justrace?
Avatar billede justrace Novice
15. juni 2009 - 21:56 #10
Jeps, det var bedre. Klik ind på det link under mit brugernavn og fortæl lidt om det. En anden bruger, john, har også et D5000.
Avatar billede justrace Novice
15. juni 2009 - 22:02 #11
Hov, glemte at markere i "Svar". :)