Avatar billede nse Nybegynder
29. maj 2009 - 17:53 Der er 16 kommentarer

Hjælp - Haster. Ekstern harddisk problemer

Hej

Min bærbar gik ned tidligere i dag, så den fryser hele tiden lige efter windows er startet op (selv i safe mode), og jeg har nogle vigtige data på den.
Jeg har nu anskaffet mig en ekstern harddiskskuffe og sat harddiske fra bærbaren i, men den vil ikke komme frem i stifinderen på min anden computer.
Windows finder fint harddisken (som er sat i via USB), men den kommer ikke frem i stifinderen.
I "Computeradministration" kommer disken frem, men der står "ikke initialiseret" og "ikke allokeret".
Det er meget vigtigt, at jeg ikke sletter noget af det, der er på harddisken, men hvad skal jeg gøre?
Jeg ved ikke, om det har nogen betydning, men den er sat op med kodeord, som skal skrives inden Windows starter op.
Avatar billede nissen2630 Novice
29. maj 2009 - 18:05 #1
Under computeradministration skal du sørge for at den har tildelt et drev navn feks. F:
Avatar billede nse Nybegynder
29. maj 2009 - 18:07 #2
Det har den ikke fået, og hvis jeg prøver at tildele den et, så skal den "initialiseres"..
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 18:21 #3
Du skal gå ind i Diskhåndtering og formatere disken. Så foreslår
windows selv et bogstav, som du kan acceptere.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 18:24 #4
Hvis du ikke kender stigen er den: (øvert i højre side)
Kontrolpanel/Administration/Komputeradministration/Diskhåntering.
Avatar billede justrace Novice
29. maj 2009 - 18:26 #5
off-line, ja det lyder genialt når der skal hives data ud af den.

Du kan godt initialisere den, og derefter tildele den et drevbogstav, uden der sker noget med dine data.
Avatar billede nse Nybegynder
29. maj 2009 - 18:30 #6
Ja, formatering går ikke rigtigt..

Justrace: Jeg har i mellemtiden hentet Getdataback og PC Inspector File Recovery, men de virker ikke pga., at der er et password på harddisken.
Tror du, at en initialisering løser dette problem? Mit problem er, at dette password plejer jeg at skulle taste efter efter BIOS'en altså inden Windows starter.
Avatar billede justrace Novice
29. maj 2009 - 18:37 #7
Initialisering burde ikke volde problemer, men start med at sætte den tilbage i maskinen, og slet password i bios, ved at ændre det til ingenting, hvis man ikke bare kan slå det fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 18:40 #8
justrace - hvad er det for noget vrøvl du disker op med?
Spørger skriver :"Jeg har nu anskaffet mig en ekstern harddiskskuffe og sat harddiske fra bærbaren i, men den vil ikke komme frem i stifinderen på min anden computer."

Så det er altså ikke den harddisk der skal hentes data fra.
Det er den han ikke kan se i stifinder. Så du kan spare din sarkasme.
Avatar billede justrace Novice
29. maj 2009 - 18:46 #9
Ja ja, så siger vi det, så smut bare off-line igen. :)
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 18:47 #10
Det gør mig ondt, men ok jeg indrømmer jeg læste forkert:(
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 18:49 #11
justrace - Derfor behøver du jo ikke at være HØJRØVET, der klær´
ingen, heller ikke dig:(
Avatar billede justrace Novice
29. maj 2009 - 18:52 #12
Inden du skriver dit næste indlæg, så tænk dig om. Og det var ikke mig der startede mudderkasteriet, jeg påpegede bare at det ville være dumt at formattere når der skulle hives data ud.
Avatar billede off-line Nybegynder
29. maj 2009 - 19:00 #13
justrace - Mudderkastning?  Lad mig så lige citere dig selv:"
off-line, ja det lyder genialt når der skal hives data ud af den. "
Og:"Ja ja, så siger vi det, så smut bare off-line igen. :) "
Det er tydelig hånlig ment.
Eller er du for dum til at forstå hvad du selv skriver?
Avatar billede off-line Nybegynder
30. maj 2009 - 02:34 #14
nse - Beklager jeg ikke fik læst dit spørgsmål ordentlig.
Det har jeg gjort nu, og mener det er vigtigt at finde uf af,
om din harddisk har mistet filtabellen. Det kan gøres med et lille
gratis program, som hedder "Testdisk"
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Brugeren helgec har lavet en anvisning på hvordan det bruges.
Eller bare spørg, jeg har selv, for eksperimentes skyld, prøvet
det af. www.helgec.dk
Avatar billede off-line Nybegynder
30. maj 2009 - 02:38 #15
Avatar billede ptj_11 Forsker
01. juni 2009 - 14:26 #16
Dit opstarts-password burde ikke være noget problem. Der er højst sansynligt tale om systemsikkerheds passwordet, som sættes i bios. Det forhindrer adgang til maskinens filer og opstart af maskinen. Har du derimod sat password på selve disken, hvilket kan gøres på nogle maskiner, så er der tale om virkelige problemer.
Hvis din maskine f.eks. er et Fujitsu-Siemens produkt i den professionelle ende, så består password af en blanding af bundkortets serienummer og HD`s serienummer, og denne kryptering kan kun opløses når begge dele er forbundet med hinanden.
Hvad hedder din bærbare helt konkret, produkt, model og serienummer?
/ptj_11