Avatar billede shufflecube Nybegynder
27. maj 2009 - 21:48 Der er 8 kommentarer

Hvorfor må jeg ikke hive et USB stick ud med NTFS?

Hvorfor må jeg ikke hive et USB stick ud med NTFS? Altså jeg tager jo ikke stikket ud når data overføres men venter til den er færdig med at overføre. Er der så stadig risiko for data fejl?
Avatar billede kkthxbye Nybegynder
27. maj 2009 - 21:58 #1
Nej, der burde ikke være noget galt i at trække stikket ud, når det er formateret i NTFS.

Jeg gør dette ofte, med både en ekstern harddisk og en usb-nøgle.

Det kan være et problem, hvis du har sat hastigheden i indstillingerne til USB-nøglen, til optimal. Ellers så hiver du den bare ud, når den er færdig med at overføre.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. maj 2009 - 22:13 #2
Selv om overførslen er "færdig", som du ser det, ligger der måske mere i buffere, som overføres efterfølgende. Det er derfor du altid skal unmounte usb-dimsen (I Windows hedder det vist: sikker fjernelse af hardware).
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. maj 2009 - 23:02 #3
som #1 er inde på, er der stor forskel på optimeret for hurtig fjernelse eller skrivning
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
28. maj 2009 - 13:54 #4
du kan også opleve forsinkede skrivninger på din usb.
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
28. maj 2009 - 14:11 #5
Jeg har ofte set problemer med større USB-stick.. F. eks: Havde engang en på 32gb som jeg ville overføre 4 sange til for at teste min cd-afspiller i bilen. Men hver gang jeg smed de ganske få sange over, og hev mit USB-stick ud, var sangene væk.. Men hvis jeg lod mit USB-stick sidde i, i 30-40 sekunder efter fil-overførslen var færdig, var det ikke noget problem. Tror det har noget med den teknologi de USB-stick's bruger. det er jo ikke det samme som en almindelig HDD med skiver og alt sådan noget. Det er jo flash-hukommelse.. (tror jeg :P)
Avatar billede thov Forsker
28. maj 2009 - 14:37 #6
Man skal ALTID benytte 'Sikker fjernelse...' inden USB udstyr, som indeholder filer, fjernes fra computeren.
Gør man ikke det, går USB porten før eller siden i 'baglås', eller værre endnu - USB stick'en ødelægges.

Virker Sikker fjernelse ikke (melding om, at stick'en stadig er i brug), så kør EjectUSB fra USB enheden - det skal nok få den på andre tanker :-)
http://helpdeskgeek.com/free-tools-review/cannot-safely-remove-usb-drive/
Avatar billede haverslev Novice
28. maj 2009 - 14:42 #7
Korrekt, det har intet at køre med - hvilket format USB sticken kører
Der skal altid bruges "sikker fjernelse..." ellers riskere man at partitionstabel ryger og der er ikke adgang til usb sticken
Avatar billede haverslev Novice
28. maj 2009 - 14:44 #8
intet at køre med = intet at GØRE med