Avatar billede frederikpag Nybegynder
27. maj 2009 - 16:47 Der er 9 kommentarer

Summering af valuta

Kære eksperter,

Hvilken funktion ville være passende at bruge såfremt man ønsker at summere en kolonne afhængigt af hvilken valuta cellen er i? I A kolonnen står valuta forkortelsen, fx "DKK" eller "SEK" eller "NOK", og i kolonne B står beløbet. Jeg ønsker at lave en et sumfelt i bunden af kolonne B som ikke blot summere værdierne, men også ganger beløbet afhængigt af valutaangivelsen i kolonne A med en defineret kurs. Dette kan løses med en MEGET lang =HVIS()formel, men findes der ikke en mere elegant løsning.

Jeg har Excel 2007

På forhånd tak for jeres hjælp!

\Frederik
Avatar billede carlt Seniormester
27. maj 2009 - 16:57 #1
Er det ikke noget lignende spm 876198, du søger
Avatar billede vejmand Juniormester
27. maj 2009 - 17:23 #2
Jeg tror det nemmeste vil være at lave en HVIS-formel i hver række i kolonne C til at udregne det i én valuta, og så summere den kolonne.
Avatar billede carlt Seniormester
27. maj 2009 - 18:31 #3
Jeg har siddet og kigget længe på dit spørgsmål, og er nået frem til, at det du ønsker er:
I A står feks. SEK, i B står beløbet i SEK, i C må du vel så have den (dagligt noterede?) kurs på SEK, hvorefter du i D har værdien i danske kroner.
Avatar billede carlt Seniormester
27. maj 2009 - 18:50 #4
Hvis du har SEK og NOK i flere forskellige rækker, kan du med VEJMANDS forslag i 876198 trække SEK  ud i kolonne E og NOK ud i kolonne F (osv) og derefter summere hver valuta og derefter omregne med relevante kurser
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2009 - 08:26 #5
Måske følgende:

Hvis du eksempelvis har dine data i A2:B1000¨, så kan du I C2:Cxx indtaste dine valutakoder (SEK, NOK, DKK osv)og i D2:Dxx de tilsvarende valutakurser. Herefter kan du i E2 indtaste:

=SUMPRODUKT(($A$2:$A$1000=C2)*($B$2:$B$1000)*D2)
Kopier formlen nedad så længe der er valutakoder i kolonne i kolonne C.

Formlen kan selvfølgelig tilpasses hvis du helt bestemt ønsker sammentællingerne skal optræde i kolonne B (under dine data).

Hans
Avatar billede frederikpag Nybegynder
28. maj 2009 - 13:49 #6
Spændende kommentarer. Nu forholder det sig blot sådan at kolonne C er udfyldt med endnu flere tal som også er valutaer. Umiddelbart ser det sådan du:

  A  B  C
1 SEK 24  78
2 DKK 56  56
3 NOK 89  42
4 DKK 90  94
5 NOK 27  72
6 SEK 45  51

Således er kolonne A, B, C etc. udtryk for måneder. Derfor er det umiddelbart ikke så hensigtsmæssigt at bruge kolonnerne. Kan man ikke arbejde med noget lookup agtigt?

Hvordan finder jeg spm 876198?
Avatar billede vejmand Juniormester
28. maj 2009 - 14:22 #7
Den er her http://www.eksperten.dk/spm/876198 men den tror jeg nu ikke du kan bruge til ret meget.

Du kan jo bare oprette en eller to ekstra kolonner, og så skjule dem, når du ikke skal bruge dem.
Avatar billede excelent Ekspert
30. maj 2009 - 22:01 #8
=SUMPRODUKT((A1:A100="DKK")*(B1:B100)*(DKKkurs))
Avatar billede vejmand Juniormester
01. juli 2009 - 21:45 #9
Var der noget du kunne bruge???