Avatar billede celal Nybegynder
27. maj 2009 - 15:50 Der er 3 kommentarer

Funktion til at sammenlægge timer minutter

Findes der en funktion til art sammenlægge timer og minutter?
Eks. så har jeg to tider 7,4 og 7,3 disse to tider skal lægges sammen så jeg får summen 15,1. Når jeg ligger disse to sammen normalt  (7,4 +7,3) så får jeg 14,7, hvilket ikke forkert.
7,4 skal betraktes som 7 timer og 40 minutter

Findes der en simpel måde?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2009 - 16:25 #1
Omregn det hele til minutter og brug DateAdd funktionen
Tid1=7,4
Min1=60*int(Tid1)+10*(Tid1-int(Tid1))
Tid2=7,3
Min2=60*int(Tid2)+10*(Tid2-int(Tid2))
Resultat=DateAdd("m",Min1,Min2)
ResultatTimer=Int(Resultat/60)
Resultatminutter=Resultat-ResultatTimer
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2009 - 09:25 #2
Når man skriver 7 timer og 40 minutter som 7,4 er man faldet i en, forståelig og ikke ualmindelig fælde - det er ikke længere decimaltal men en 'knold og tot' notation, og addition er, omend stadig uhyre simpel, ikke blot '+' som for decimaltal.

Mere retvisende at anvende decimaltal: 'hh:mm' som hh+mm/60

Ingen grund til at bruge datofunktioner.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2009 - 09:51 #3
Ups - 'brugerekspert' har ret - man skal selvfølgelig ikke bruge dateadd, når det er omregnet til decimaltal. . .