Avatar billede stampe Nybegynder
26. maj 2009 - 18:46 Der er 2 kommentarer

Netværksadgang mellem flere computere

Jeg har et mærkeligt problem, jeg har en router fra Dansk Net, en ZyXEL model P-2602HW-D1A.
Det er en trådløs model, syntes det ville være det smarteste, så jeg kunne være fri for at køre gennem to routere, og derefter ud til mine maskiner.
MEN, når jeg KUN bruger ZyXEL routeren, kan jeg ikke gå ind i mine delte mapper, på de forskellige computere. Hvis jeg derimod sætter min D-Link router til, så ZyXEL agere gateway ud til internettet, og mine maskiner er tilsluttet D-Link, har jeg ingen problemer med at tilgå mine mapper på de forskellige computere.

De kommer i samme IP gruppe på ZyXEL modellen, og kan gå på internettet uden problemer, de kan bare ikke forbinde til hinanden, kan faktisk ikke engang pinge hinanden.

Jeg har siddet og luret lidt rundt på nettet for at finde ud af hvad der kan være galt, og har ikke haft det store held, har prøvet at ændre nogle parametre, men der sker ikke noget.
Håber I har nogle ideer til hvad jeg skal ændre i opsætningen, for står på fuldstændig bar bund!

På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. maj 2009 - 18:52 #1
Det lyder som filtrering mellem de forskellige maskiner på det lokale net, i virkeligheden firewall regler for trafikken mellem maskinerne på det lokale net. Ganske fornuftigt, hvis man altså ikke lige har behov for fildeling mellem maskinerne.

Prøv at kigge på sikkerhedsopsætningen for routeren, der skal tillade ICMP for at kunne pinge og den nødvendige trafik til fildeling, smb porte mm
Avatar billede stampe Nybegynder
26. maj 2009 - 20:19 #2
Hmm, har kigget på ICMP, og det står umiddelbart til at køre det hele igennem.
Der er en mulighed der hedder "Respond to Ping on Lan" og den er sat til.
Har været inde og kigge under min Firewall settings, og der er intet med ICMP, det kunne jeg kun finde inde under Remote Management.
Min Firewall er ikke slået til på min Router, har prøvet at slå den til, uden forskel (selv med ændrede regler for ICMP, TCP/UDP, og alt andet).