Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 20:58 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Replace color virker ikke på sort

Jeg har noget grafik i en gif eller jpg, hvor jeg gerne vil ændre sort til en mørkblå. Det bliver i stedet gråt.
Grafikken kan ses her:

www.fam-johansen.dk/logo.gif
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 21:04 #1
Det er fordi photoshop er sat til at redigere billedet i "grayscale".
I den engelske version skal du gå op i menuen Image, undermenuen Mode og vælge Bitmap, RGB eller lign.
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 21:36 #2
Mode er sat til RGB, men alligevel er det ikke lykkedes at få farve på. Stadig gråtoner.
Jeg har et andet foto, med samme mode, "RGB", hvor det virker fint. Her er fx. en blå ballon, som jeg ændrer til grøn.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 21:37 #3
Prøv at lave et nyt billede, markere alt i det gamle (Ctrl + A), og copy-paste det over i det nye billede (Ctrl + C, Ctrl + V).
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 21:51 #4
Desværre - samme resultat.
Jeg har også prøvet at gemme i JPG, men det bliver også gråt i stedet for farvet.
Kan I få det til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 22:04 #5
Jeg var sagtens i stand til at ændre det så snart jeg havde ændret farverne fra indexed til rgb. Nu har jeg uploaded en psd her:
http://jacobbundgaard.dk/misc/logo.psd
Håber det virker for dig.
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 22:32 #6
Jeg fatter ikke hvad der sker.
Jeg har hentet logo.psd, og prøv at se et skærmdumpet her:

www.fam-johansen.dk/logo.jpg

Bemærk, at jeg har valgt rød. Men farven er grå på fuglene.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 22:34 #7
Jeg har ingen problemer med at ændre farven, når images er ændre fra index til rgb. Jeg låser de transparenter pixsels, vælger en forgrundsfarve og trykker på alt+backspace.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 22:41 #8
Hmm... Skal vi gøre det på quick 'n' dirty?
Hvis du gi'r mig en farve og nogle proportioner uploader jeg er jpeg/gif til dig.
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 22:55 #9
Hov-sa: Det er jeg med på, men jeg vil jo gerne at min replace color virker.
kimsey0: tak for tilbuddet, men jeg vil gerne selv :)Da der kun er sort, kan jeg nemt lave løsningen efter Hov-sa's forslag.

Kan I seom jeg har valgt noget forkert i Replace Color vinduet?
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 22:59 #10
Okay, det er da også fedest hvis du selv kan få det til at virke.

Nej, jeg kan ikke se at du har gjort noget forkert, men jeg tror heller ikke det er der at fejlen ligger.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 23:00 #11
Igen en quick 'n' dirty metode: en tur igennem paint. Det kan da kun virke, hvis det andet ikke gør.
Avatar billede nemlig Professor
25. maj 2009 - 23:08 #12
Jeg kan sagtens ændre farverne ved at markere det sorte med tryllestaven og derefter smide en anden farve på.
Jeg forstår bare ikke, hvorfor jeg ikke kan få det til at virke med Replace Color.

Det kan være, at det er min installation, det er galt med.

Tak for bidragene.
Send venligst et svar og jeg fordeler pointene.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2009 - 23:16 #13
Svar her.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2009 - 10:06 #14
Jeg behøver ikke point, svarde jo heller ikke lige på det du spurgte om.
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
03. juni 2009 - 14:24 #15
Jeg tror simpelthen, det er fordi den ikke opfatter sort som en farve! Derfor kan du ikke bruge netop det værktøj til at løse opgaven.
Hvis du f.eks. tager filen op efter du har lavet den rød, så kan du sagtens bruge værktøjet "Replace color".
Avatar billede nemlig Professor
03. juni 2009 - 14:33 #16
Hmmm - på nogle af svarene ovenfor lyder det til, at det er lykkedes at lave sort til anden farve.
Avatar billede laudrup1977 Nybegynder
03. juni 2009 - 15:17 #17
Som jeg læser det, er der ingen, som har løst det på netop den måde du beskriver - altså i "Replace color".
Der er mange andre måder at ændre farven på, men det er du sikkert klar over.

Jeg har en helt ny og virksom CS3, hvor jeg heller ikke kan ændre din sorte fil til farver via "Replace color". Jeg tror derfor, det er fordi Photoshop ikke opfatter sort som en farve i dette værktøj.

Sort er teoretisk set ikke en farve.
Avatar billede nemlig Professor
03. juni 2009 - 15:32 #18
Jeg troede at kommentar nr. 5 var en bemærkning om, at det er lykkedes. Men jeg kan godt se på efterfølgende sætning, at det var med en alternativ løsning.

Dem har jeg også flere af.
Spørgsmålet handler specifikt om Replace Color funktionen.