Avatar billede ganga Nybegynder
19. maj 2009 - 22:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lav en bootable USB nøgle ?

Hej..
Jeg skal have lavet en kloning af min gamle computer, og så overfører resultatet på min nye computer.
Der er ikke nogen brænder på den gamle computer. Jeg havde forstillet mig, at man kunne overfører det hele på en USB nøgle, kan dette lade sig gøre?

Kan man anvende Northon Ghost?
Jeg har fundet dette:
http://www.bromley.dk/index.php?entry=entry070524-122347

På forhånd tak..
Avatar billede Starsfire Nybegynder
19. maj 2009 - 22:36 #1
Ja du kan bruge Ghost til at overføre din gamle computer til din ny. Om du sådan uden videre kan lave en bootable USB nøgle, da vil jeg svarer nej. Det link du sendte, da laver man en "DOS diskette". Dvs, man opretter en USB key, hvorpå der ligger DOS operativ system filer, hvorefter man så lægger de programmer over, som man ønsker at køre i DOS miljøet.

Det er muligt at trække oplysninger ud af en CD/ISO fil og så lægge dem ind på din USB nøgle, men det er besværligt og tror egentligt der ville være meget nemmere bare at brænde CD på fx din nye PC.
Avatar billede azerty Juniormester
19. maj 2009 - 23:58 #2
En lille kommentar til ganga's link til oprettelse af en bootable USB Flash Disk.

Citat:

For at lave en bootable USB nøgle skal man blot:
1) Hente programmet fra HP's hjemmeside.
2) Installere det.
3) Sætte din USB nøgle i (OBS! PROGRAMMET SLETTER ALT DER LIGGER PÅ DEN!).
4) Starte programmet.
5) Vælge "Create DOS Boot Disk", og henvise til boot disketten i dit diskettedrev (Ja det kræver at man har et diskette drev i den PC man opretter den på).

Citat slut

Når man vil formatere en USB Flash Disk i fx. Windows XP er optionen "Opret en MS-DOS-startdiskette" grå, dvs. ikke tilgængelig. Men det kan den blive!

Med Windows Enabler (http://www.brothersoft.com/windows-enabler-178394.html) kan du oprette MS-DOS-miljø på USB Flash Disk'en.
Windows Enabler lægger sig i proceslinjen (skal aktiveres), og herefter er der en masse "grå" optioner, som pludselig bliver mulige.

Det er således ikke nødvendigt med et Floppydrev for at oprette en bootable USB Flash Disk. Derimod er der noget med størrelsen på USB Flash Disk'en. Jeg har to gamle på hhv. 15 MB og 64 MB. Computeren booter lystigt på dem. Derimod vil den ikke boote på min 4 GB USB Flash Disk. Jeg ved ikke hvorfor.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. maj 2009 - 00:09 #3
En klon af en harddisk, hvordan forestiller du dig det kan være på en USB nøgle? Det kan det selvfølgelig ikke.
Hvad vil du med en klon? Du kan ikke bruge dit gamle styresystem
på den nye computer, med mindre de har nøjagtig det samme chipset, og det har de sandsynligvis ikke.
En klon af en harddisk laver man på den måde, at man
sætter endnu en harddisk til styresystemet og kloner på den.
Avatar billede ganga Nybegynder
20. maj 2009 - 08:58 #4
Hej azerty
Jeg er vist ikke helt med..
Den computer jeg vil lave en klon på, har ikke nogen brænder i. Jeg vil lave en klon af denne.
Jeg har en USB nøgle, der kan rumme 8GB, og computeren jeg vil lave klonen på, er mindre end dette. Jeg har også Norton Ghost
Hvordan er proceduren så?
På forhånd tak..
Avatar billede azerty Juniormester
20. maj 2009 - 17:40 #5
Øhh... det er vist "off-line", du skal snakke med. Jeg skriver bare noget om oprettelse af en USB Flash Disk.

Vælg "Kommentar", når du skriver ... ikke "Svar". Hvis der senere kommer et acceptabelt svar fra en bruger herinde, skal du vælge at acceptere hans svar :-)
20. maj 2009 - 23:46 #6
... bemærk som <off-line> skriver:
"... Du kan ikke bruge dit gamle styresystem
på den nye computer, med mindre de har nøjagtig det samme chipset...
" - så der skal en 100% normal instalation til; med rigtige driverpakker osv osv...
...DEREFTER ka' du mere eller mindre manuelt flytte dine data over...
Avatar billede johnnyl Novice
23. maj 2009 - 09:25 #7
Sidder og følger med på sidelinjen, Ingen problemer med at få lavet usb boot nøgle, men kopier ghost over, men det er en ghost32.exe og den vil ikke starte på det alm. dos boot nogen der ved hvorfor ???  Det er ghost 8 (2003)
29. december 2010 - 11:50 #8
(Hvad endte denne tråd med ?)
Avatar billede ganga Nybegynder
31. december 2010 - 11:22 #9
Fandt aldrig en løsning