Avatar billede xited Praktikant
19. maj 2009 - 13:39 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

A-kasse vs. FLEX Lønsikring (Frie Funktionærer)

Hejsa,

Jeg står og skal vælge mellem alm. A-kasse og noget FF kalder FLEX lønsikring.

Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue forskellen, udover at lønsikringen er lidt billigere end alm. a-kasse.

Men hvad gør den billigere, og hvorfor vil FF gerne have mig til at tegne den i stedet for den alm. a-kasse?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. maj 2009 - 19:32 #1
Avatar billede xited Praktikant
19. maj 2009 - 23:04 #2
Ja, så langt er jeg også kommet, og der listes jo et par gode argumenter FOR at vælge FLEX lønsikring.

Men det er billigere end a-kasse, og deres betingelser tager temmelig lang tid at læse (der er mange undtagelser, og lign.) :)

De skriver bl.a. at de ikke dækker ved arbejdsløshed som følge af "Eksplosive stoffer og andre brændbare enheder" - eller noget lignende.
Får jeg så ingen penge, hvis min arbejdsplads brænder ned? (et stykke papir er vel en "brændbar enhed"?)

Jeg forestiller mig bare at jeg reelt set stilles ringere - men jeg har ikke rigtigt noget at have det i.
Avatar billede ravnemor Juniormester
19. maj 2009 - 23:48 #3
Jeg synes faktisk at kunne læse en masse ulemper her
http://www.flexlonsikring.dk/profil1/Sider/fuld_loensikring.aspx

Du må ikke være ansat tidsbegrænset
Du skal have været fastansat de sidste 18 måender
Du skal give besked senest 5 dage efter du er blevet opsagt/sagt op
Du risikerer 2-3 måneders karantæne hvis du selv siger op
Du kan max får "dagpenge" i 12 måneder ad gangen
Du ryger i "aktivering" med det samme

Det er ulemper ift alm a-kasse mener jeg
Avatar billede MNAN Nybegynder
20. maj 2009 - 09:25 #4
Generelt vil A-kassen give dig sikring ved arbejdsløshed, mens lønsikringen er et ekstra tilbud, som er mere usikkert (kan tilvælges uanset A-kasse eller ej).

Lønsikringen tilvælges ofte af personer som supplement til A-kasse, da dagpenge ikke er den store herregård.

Jeg ville vælge A-kasse for at have "fuld" sikkerhed og evt. tilvælge flexsikring, hvis du ikke ønsker kun at leve for dagpenge ved evt. arbejdsløshed. Du betaler dog for dette nu ligesom alle andre forsikringer.

Mht. prisen skal du huske at du kan trække A-kasse indskud fra i SKAT. Det kan du så vidt jeg husker og kan se ikke gøre ved flexlønsikringen. A-kassen indeholder derfor et "rabat-element"
Avatar billede xited Praktikant
20. maj 2009 - 10:10 #5
Jeg har snakket med FF, og det ser ud til at begge løsninger er fradragsberettigede.
Dog har jeg valgt den alm. a-kasse, da jeg også har skønnet at sikkerheden var størst dér.

Tak for alle svarene!
Avatar billede xited Praktikant
20. maj 2009 - 10:11 #6
Nogle af jer andre, der gerne vil have del i pointene?
Avatar billede MNAN Nybegynder
20. maj 2009 - 10:53 #7
Ja tak, gerne (min konto er helt ny :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
20. maj 2009 - 13:16 #8
..