Avatar billede m_abs Nybegynder
08. juli 2001 - 16:58 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Min PC går ned konstant, hjælp.

Jeg har et mega problem med min computer. Jeg har købt nyt legetøj, men det er lige det med at få det til at virke ordenligt.
Hvis Jeg vil have en normal hastighed på den nye hdd, så skal dma\'en jo være sat til. Men men, så fryser min computer, selv når jeg bruger \"idetool\" fra producenten af bundkortets ( www.soltek.com.tw ) hjemmeside. Den fryser ved store filer, brænding og \"multiaccess\" (laver mange ting på engang) på hdd\'en. Men det værste er at den fryser, når jeg brænder, da det sker osse uden dma.
Jeg har fulgt guiden på www.geforcefaq.com, for at få mit Geforce2-kort til at virke, så det mener jeg at have gjort nu.

Mit system er:

700 mhz Amd Duron på et Soltek 75KAV bundkort, med 256 mb sdram pc133.
Geforce2 MX 32mb
Quantum Firaball AS 30gb Hdd.
Liteon 12x brænder med burn-proof.
Jeg har brugt win98 og winME med samme resultat.
Min cpu\'s temperatur er mellem 44-51 grader ved brug.
Avatar billede mlj Nybegynder
08. juli 2001 - 17:04 #1
Hent den nyeste bios til bundkortet, det skulle virke.

http://www.soltek.de/downloads/bios/75kv-q81.bin

http://www.soltek.de/downloads/drivers/awdflash.exe

Har du forresten et SB Live! lydkort?
Avatar billede makse Nybegynder
08. juli 2001 - 17:04 #2
Installer de nyeste VIA 4in1 drivere.
Kig på http://www.via.com.tw/jsp/en/dr/driver.jsp
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2001 - 17:07 #3
Gad vide om bundkortet giver det grafikkort nok power? Jeg tvivler.
Avatar billede mlj Nybegynder
08. juli 2001 - 17:23 #4
kharder >75KAV bundkortet har AGP Pro slot, og mit kører glimrende med GF2Pro, så jeg tvivler på at det er problemet.

Problemet er nok snarere at der er en fejl i Vias 686B southbridge, der giver fejl ved overførsel af store filer. Soltek har udgivet en BIOS-opdatering for nylig der retter fejlen, ligesom den er rettet i de nyeste VIA 4i1 drivere.
Avatar billede mlj Nybegynder
08. juli 2001 - 17:25 #5
Fra Solteks hjemmeside:

Q81.BIN (2001/06/22)
(For All 75KXX series)

1. Supporting Athlon4 processor.
2. Fixed 686B copy large files hang issue.
3. Fixed Creative PCI128 audio card noise issue when wake up from Standyby mode (S1).
Avatar billede m_abs Nybegynder
08. juli 2001 - 17:32 #6
Jeg har den nyeste bios.
Så det er desværre ikke det.
Avatar billede mlj Nybegynder
08. juli 2001 - 17:34 #7
Og du har også nyeste 4i1???
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
08. juli 2001 - 19:21 #8
du har ikke en voldsom IRQ Konflikt ???
Avatar billede m_abs Nybegynder
08. juli 2001 - 20:04 #9
Jeg har den nyeste 4in1. Og ingen IRQ konflikter.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2001 - 20:17 #10
Prøv lige at tage dine ram blokke ud, og sætte dem i en efter en, og tjek lige mellem hver om du får en pc\'er der fryser fast igen?
Avatar billede jasber Nybegynder
09. juli 2001 - 04:01 #11
Prøv at disable alt hvad der er med powermanagement i BIOS og under Windows - Vær sikker på at den nye 4IN1 driver er installeret korrekt. Prøv evt. at \"slette\" din HD controller under device management og installer 4IN1 driveren igen, efterfulgt af en re-boot af systemet.

Hvorlang tid går der før den fryser? Kommer den tilbage eller skal den re-bootes?
Avatar billede mlj Nybegynder
09. juli 2001 - 09:08 #12
her er der en faq om problemet, med flere forslag til problemløsning.

http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm
Avatar billede m_abs Nybegynder
09. juli 2001 - 11:04 #13
Til jasper: Det er meget forskelligt hvorlang tid der går. Der sker mest når jeg arbejder med større filer.
Avatar billede m_abs Nybegynder
09. juli 2001 - 12:52 #14
Det er heller ikke rammen, det sker osse når jeg sætter min gl. 128 mb sdram i, istedet for det nye.
Avatar billede m_abs Nybegynder
09. juli 2001 - 15:17 #15
Jeg slog powermanagement fra og fulgte guiden på http://www.viahardware.com/686bfaq.shtm samt programmet IDETOOL  http://www.soltek.de/downloads/drivers/IDE.zip