Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 17:33 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Overclock af i7 og bekymringer om temperatur

Jeg har netop overclocket min CPU vha af denne guide:

http://www.mefeedia.com/entry/asus-p...cing/12157000/

DRAM BUS VOLTAGE har jeg dog ikke stillet på. Jeg har 1600 MHz ram og er usikker på om det overhovedet er nødvendigt? Jeg er også usikker på om overstående videoguide overhovedet er den optimale måde at clocke på?

Med et overclock til 3.8 GHz har jeg nu en idle CPU temperatur på 45-50 grader. Hvad må temperaturen komme op på MAX? tænker her når jeg skal til at spille CRYSIS i MAX settings.

Mit system lige nu er således:

Sileo 500
Corsair TX580W
Intel i7 920
3 x 2 GB DDR3 CORSAIR DOMINATOR
Noctua NH-U12P Special Edition 1366
Asus P6T SE

+ et midlertidig halvgammelt ati grafik kort. Dette skiftes ud med et GTX 295 om en dag eller to og dette vil vel også, trods indbygget blæser, bidrage til højere temperatur i systemet?

Jeg er ny i "gamet" så alle råd er velkommen.

På forhånd tak.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
12. maj 2009 - 17:35 #1
Hej..

Max 90 C
Avatar billede justrace Novice
12. maj 2009 - 18:03 #2
Det nye grafikkort vil nok også bede om lidt mere af den dyre strøm end den bette 580W du har nu.
Mener også at Crysis ikke bryder sig om GTX295 kortet.

OC ved jeg ikke noget om.
Avatar billede justrace Novice
12. maj 2009 - 18:06 #3
Temperaturen burde ikke stige da grafikkortet smider sin varme ud af kabinettet og ikke sender den rundt derinde som mange andre grafikkort gør.
Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 18:10 #4
justrace,

Det var en typo. Min strømforsyning er en 850W og ikke 580W :)

Crysis skulle ellers være mest glad for NVIDIA kort og GTX 295 skulle efter hvad jeg har hørt, læst og set performe utrolig godt i CRYSIS.

Godt at høre at min GPU ikke vil have indvirken på temperaturen.

Michael: Hvor har du dette tal fra?

Grunden til at jeg spørger er at jeg har hørt anbefalinger fra 60-70-80-90 grader så det er svært for mig at vide hvad der er korrekt.
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 18:19 #5
Processoren Intel core i7 920 må ikke overstige 69.7 Celcius.
Har du overclocket blæseren med stock blæser eller hvad køler den ned igen?.

Hvilket kabinet har du?.

Crysis skulle gøre fortræffelige med Nvidia GTX 295 kortet. Af det jeg ved af.
Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 18:28 #6
"Har du overclocket blæseren med stock blæser eller hvad køler den ned igen?."

Er ikke helt med her?

"Hvilket kabinet har du?."

Jeg har et Sileo 500 kabinet. Du kan se mit setup i første indlæg :)

Jeg har lige skruet ned til 3.6 GHz for at give den lidt mere pusterum. Skal jeg så også skrue ned på volt?
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 18:33 #7
ja "Har du overclocket blæseren med stock blæser eller hvad køler den ned igen?."

det kan jeg godt se, ved ik hvad der gik galt der. Må have tænkt på noget andet :) jeg mente

Bruger du stock køler eller har du en anden køler til din processor.
Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 18:35 #8
Hehe, helt i orden ;)

Jeg har en Noctua NH-U12P Special Edition 1366 :)

Så altså ikke standard.
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 18:59 #9
Det er jo sådan at når man overclocker så kan man gøre det på 2 måder.

Multiplier, som er hvor hurtig selve processoren kan regne.
FSB: Front side bus, som er kommunikations bussen mellem ram og cpu.

FSB er den der er mest interessant, fordi en processor kan køre så hurtigt den ville. Men hvis de informationer ikke kan komme til og fra ram,ne hurtigt så betyder det ik det store, gab.

Men når du øger FSB så øg den lidt af gangen. Og når du kan mærke at systemet begynder at vride sig. Så prøv at øge spændingen lidt. Volt range er 0.80V-1.375V <- Max alt under eller over er skadeligt.

Hvis du ville vide mere om oc så gå på google og søg Overclocking og find danske guides. Hvis du ville HELT ind i det så kan du også stifte bekendtskab med Ram Timings.

Når den efter lidt mere spænding, kører stabilt så tjek temp er du ok med den så fortsætter du igen med at øge FSB. Om cpu og ram kører 1:1 betyder ikke så meget, for en cpu ville ALTID være hurtigere end ram. Hvis du mener på et tidspunkt at dine ram ikke er hurtige nok så kan du jo også skrue op for dem.

HUSK! at når du overclocker din FSB så slå det fra så cpu og ram overclockes sammen. De skal overclockes hver for sig for det bedste resultat.

Men altset så længe din cpu temp ikke overstiger 64 celcius så ville jeg ikke bekymre mig.

Håber dette giver dig svar, på dit spøglsmål.

PS. sørg for at den varme luft i dit kabinet kan komme ud. Det mest optimale er at have en blæser i bunden (front) og en i toppen (bagside) eftersom kold luft "synker" og varm luft "stiger". Har selv 7 blæsere i mit kabinet. 3 front (12cm) 2 bagside(12cm) 1 side(12cm) 1 top (20cm)
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 19:00 #10
Hvis du ville vide mere om oc så gå på google og søg Overclocking og find danske guides. Hvis du ville HELT ind i det så kan du også stifte bekendtskab med Ram Timings

skulle have stået i slutningen, ved ikke lidt hvorfor den er der:)
Avatar billede drenriza Nybegynder
12. maj 2009 - 19:10 #11
Det man også kan gøre er at man kan sænke multiplier og øge fsb for at få den x-tra kraft ud af ens cpu.

selve cpu,en køre lidt langsommere men kommunikations bussen er hurtigere. Som kan give et bedre slut resultat.
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2009 - 20:21 #12
De 90 grader er den såkaldte "die" temp. for Intel cpu.
Bliver den 90 grader eller derover vil den automatisk lukke systemet ned for at beskytte cpu´en.

75 grader vil være max - ligger du derunder når du spiller, er det absolut ok.
Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 22:17 #13
"75 grader vil være max - ligger du derunder når du spiller, er det absolut ok. "

Lyder fornuftigt, John. Hvis jeg nu kører en torture test i prime95 er temperaturen på lige under de 80 i de første 5 min. Har ikke testet udover her. Kan jeg forvente at CPU og ram bliver "tortureret" i ligeså høj grad når jeg spiller CRYSIS i MAX?

@drenriza

Mange tak for dit svar.

Jeg må læse nogle grundlæggende guides om OC.

Jeg nedsatte min BCLK frekvens fra 190 til 180 så jeg i stedet får en 3.6 GHz. Er det for meget at sætte CPU voltage til 1.35 og DRAM BUS voltage til 1.66, som han gør i video guiden i mit første indlæg?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. maj 2009 - 22:56 #14
Ja de temp vil svare til hvad de bliver når du spiller crysis.
Avatar billede praktikanten Nybegynder
12. maj 2009 - 22:58 #15
Ok, så skal jeg altså have temperaturen længere ned.

Når nu jeg har sat BCLK frekvensen ned fra 190 til 180 kan jeg vel også sætte voltage ned på CPUen? fra 1.35 til hvad?
Avatar billede praktikanten Nybegynder
13. maj 2009 - 00:28 #16
Satte voltage ned og det hjalp en del på temperaturen.

Jeg kommer nok ikke uden om at læse noget mere samt prøve mig frem. Jeg vil vende tilbage senere med hvad jeg er kommet frem til og så lukke spørgsmålet dér.

Stay tuned :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
13. maj 2009 - 16:35 #17
Det hjælper altid at sætte spændingen ned. Det er jo en friktions-energi der er i spændingen, så jo lavere spændingen er jo mindre bliver denne friktion = temparatur fald.

Du kan jo sætte spændingen ned lidt af gangen kører en test, er systemet stabil kan du sætte den lidt længere ned. Indenfor de givet rammer hvor det er tilladt uden at skade cpu,en.
Avatar billede drenriza Nybegynder
28. maj 2009 - 15:24 #18
...