11. maj 2009 - 15:41Der er
4 kommentarer og 1 løsning
Bogføring af privat udlæg
Hejsa
Jeg har af egen lomme betalt en regning for mit Aps med min private webbank, altså af egen lomme.
Hvordan skal det bogføres?
Der er tale om en faktura jeg ellers ville bogføre som en driftsomkosning under konto 7000 (kontorartikler) - hvis det var selskabet der havde betalt den. Men nu er det mig personligt. Hvad skal jeg gøre?
Hvis udgiften vedrører selskabet, skal du bogføre den på konto 7000, som du plejer (debit). Modposten skal så være mellemregningskontoen, hvor du konterer de bilag, du selv har betalt. Denne konto er et udtryk for, at selskabet så skylder dig det pågældende beløb, som du derfor kan trække ud skattefrit.
Det er en måde at gøre det på. En anden måde er at tilføje Mellemregningen til listen over afstemningskonti. Så kan du foretage bogføringen i én linie på kassekladden.
Ja, forudsat du bogført den første betaling på mellemregningen.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.