Avatar billede jonasnielsen Nybegynder
11. maj 2009 - 15:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bogføring af privat udlæg

Hejsa

Jeg har af egen lomme betalt en regning for mit Aps med min private webbank, altså af egen lomme.

Hvordan skal det bogføres?

Der er tale om en faktura jeg ellers ville bogføre som en driftsomkosning under konto 7000 (kontorartikler) - hvis det var selskabet der havde betalt den. Men nu er det mig personligt. Hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen
Avatar billede b_hansen Novice
11. maj 2009 - 15:52 #1
Hvis udgiften vedrører selskabet, skal du bogføre den på konto 7000, som du plejer (debit). Modposten skal så være mellemregningskontoen, hvor du konterer de bilag, du selv har betalt. Denne konto er et udtryk for, at selskabet så skylder dig det pågældende beløb, som du derfor kan trække ud skattefrit.

Bjarne, revisor
Avatar billede jonasnielsen Nybegynder
11. maj 2009 - 17:06 #2
I min klassekladde har jeg så:

Linie 17: Dato, "Kontorartikler", Konto:7000(kontorartikler), Moms:K25, Debet:169kr, Afstemning: Ingen

Linie 18: Dato, "Kontorartikler", Konto:62000(mellemregning), Kredit:169r, Afstemning: Ingen

Er det rigtigt?
Avatar billede b_hansen Novice
11. maj 2009 - 19:21 #3
Det er en måde at gøre det på. En anden måde er at tilføje Mellemregningen til listen over afstemningskonti. Så kan du foretage bogføringen i én linie på kassekladden.
Avatar billede jonasnielsen Nybegynder
11. maj 2009 - 20:30 #4
Super, og tak for de gode svar.

Hvis jeg så HÆVER 169 DKK til mig selv, som tilbagebetaling af mit udlæg på 169 DKK for firmaet, kan det så bogføres sådan her?

Dato, "Tilbagebetaling af udlæg",Konto:62000(mellemregning),DEBIT:169,Afstemning: Ingen
Avatar billede b_hansen Novice
12. maj 2009 - 08:12 #5
Ja, forudsat du bogført den første betaling på mellemregningen.