Avatar billede rieper Nybegynder
11. maj 2009 - 12:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde harddisken

Hej...

Jeg sidder med en stationær computer som skal formateres...
Problemet opstår når jeg har sat cd'en i som der skal bootes fra. Jeg når ind i menuen hvor den spørger om jeg vil reparere eller installere en ny partition. Jeg trykker enter for at installere en ny partition, og så skriver den at den ikke kan finde en harddisk i systemet.

Hvis jeg starter computeren normalt har den ingen problemer med at vise harddisken (i denne computer) og den fungere normalt. Dog skal det siges at i opstartsfasen kan den ikke finde en primary disk...

HJÆLP!!!
Avatar billede haverslev Novice
11. maj 2009 - 12:59 #1
Er det XP du vil installere og kører med SATA harddisk ?

Hvis ja, så prøv at gå i BIOS og se om der står AHCI under menuen "Advanced" hvis der er, så prøv at disable den.

Nogle pc`ere skal have en SATA driver for at kunne installere med XP, da de ikke har AHCI i bios som er en mulighed.

Du kan lave en slipstreamed XP CD med sata driveren incl.
Du skal blot gå på din pc producents hjemmeside og downloade driveren og lav en cd efter dette skriv:
"Leif Pedersen lavede tidligere på året et skriv ......."

http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede rieper Nybegynder
11. maj 2009 - 16:54 #2
Det er XP og en SATA harddisk... Det prøver jeg, og så melder jeg lige tilbage... :)
Avatar billede haverslev Novice
09. juni 2009 - 21:36 #3
OK?
Hvis ja, så sæt flueben i mit svar og klik på acceptere og spørgsmålet er lukket/afsluttet :)
Avatar billede rieper Nybegynder
10. juni 2009 - 13:34 #4
hmm... det lykkedes aldrig. men tak for hjælpen