Avatar billede toberg Nybegynder
09. maj 2009 - 16:11 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Har brug for hjælp til dette regne ark.

Regnearket kan hentes her http://www.pointfigure.dk/dl.asp
Det er et regneark der ikke længe har været under udvikling, men jeg synes det er ok. Nu er der blot opstået nogle problemer jeg ikke kan gennemskue.
Jeg har forsøgt at få fat i den der har lavet programmet men uden resultat, derfor dette nød råb.
Det er det program der hedder HP Portfolio v. 2.02.
regnearket låses op med kodeord copyright
Den første fane hedder Aktie der har jeg indtastninger ned til række 169.
Men under fane Afkast aktie kommer der ikke alle de forskellige virksomheder op jeg har skrevet.
Som jeg ser det er det fordi fanene afkast aktie kun overvåger og sortere til række 99.
Jeg kan ikke få ændret dette. Når jeg er inde for at ændre i formlerne i række a-b-c og e ender det op med at felterne ikke længere virker.
Findes der en måde at fejlsøge på.
Håber der er en der kan hjælpe mig med at få det til at virke optimalt.
Avatar billede toberg Nybegynder
10. maj 2009 - 15:51 #1
Er der en der kan forklare hvad denne formel gør

{=HVIS(TÆLV(A$5:A32)>TÆL(HVIS($B$6:$C$99<>"";));"";HVIS(TÆLV(A$5:A32)>TÆL(HVIS($B$6:$B$99<>"";));INDIREKTE("c"&MINDSTE(HVIS($C$6:$C$99<>"";RÆKKE($C$6:$C$99));RÆKKE(A28)-TÆL(HVIS($B$6:$B$99<>"";))));INDIREKTE("b"&MINDSTE(HVIS($B$6:$B$99<>"";RÆKKE($B$6:$B$99));RÆKKE()-RÆKKE($A$5)))))}
Samt hvorfor turborg markeringerne forsvinder hvis jeg prøver at redigere i formlen, med det resultat at formlen ikke virker
Avatar billede toberg Nybegynder
10. maj 2009 - 23:38 #2
Formlen starter med en tuborg. Når jeg vil redigere i formlen forsvinder tuborgen. Sætter jeg tuborgen ind igen virker formlen ikke.
Hvorfor sker dette.
Bruger excel 2007.
Kan det skyldes at regnearket er lavet i en ældre version af excel
Avatar billede Tomti Nybegynder
11. maj 2009 - 08:14 #3
Formlen er en matrix formel, så hvis du sætter tuborg klammerne ind ved at taste "AltGr og 7 eller 0" så virker formlen ikke.

Det du skal gøre er at skrive formlen uden tuborg klammer, når du har skrevet formlen eller lavet ændringer i den så slutter du af med at trykke og holde tasterne "Ctrl" & "Shift" nede, mens du holder tasterne nede trykker du på "Enter".

Så kommer tuborg klammerne af sig selv og Excel ved så at det er en matrix formel.
Avatar billede toberg Nybegynder
11. maj 2009 - 09:55 #4
Tak skal du have, det virkede, jeg er nu kommet lidt videre
Jeg kæmper lidt med at finde ud af det regneark.
Jeg vil gerne give dig point. At få hjælp til et helt regneark er nok for optimistiskt
Avatar billede Tomti Nybegynder
12. maj 2009 - 05:13 #5
Jeg er desværre ikke så bevandret i excel at jeg kan hjælpe med forklaring af formlens funktion, men jeg lære hver dag.
Så giv blot point til en der kan yde mere hjælp.

Lykke til
Avatar billede toberg Nybegynder
12. maj 2009 - 12:09 #6
OK, håber der dukker en op, der kan hjælpe
Avatar billede jens48 Ekspert
26. maj 2009 - 23:48 #7
Formelen tæller først om antallet af celler i kolonne A er større end antallet af fyldte celler i kolonnerne B og C. Hvis Ja efterlades cellen tom. Hvis nej checkes om antallet af celler i kolonne A er større end antallet af fyldte celler i kolonne B. Hvis Ja overføres cellen med det laveste rækkenummer, og som endnu ikke er overført til kolonne A, i kolonne C til cellen. Hvis nej overføres cellen med det laveste rækkenummer, og som endnu ikke er overført til kolonne A, i kolonne B til cellen.
Det der kommer til at stå i Kolonne A er startende oppefra cellerne i kolonne B efterfulgt af kolonne C med de tomme celler udeladt. I al korthed!
Avatar billede toberg Nybegynder
27. maj 2009 - 07:39 #8
Tak for forklaringen.
Avatar billede toberg Nybegynder
27. maj 2009 - 07:40 #9
Hov der gjorde jeg det vist forkert det er jo dig der skal smide et svar. Kender du regnearket
Avatar billede jens48 Ekspert
27. maj 2009 - 09:10 #10
Ikke specielt, men jeg var da inde at kigge på det på din foranledning
Avatar billede toberg Nybegynder
27. maj 2009 - 11:24 #11
Ok. Under fanebld aktie er jeg nu nede i celle 179
og jeg oplever nu der pludeslig bliver skrevet med job, kan du se om den er programmert til det, og derfor har en betydning.
Under afkast aktie celle u 41 står der #NAVN?
som om noget mangler at blive opdateret eller der er en fejl et sted.

Hvis du også er lidt regnskabs kyndig, har jeg nogle flere spørgsmål vedr. regnearket jeg ikke forstår.
F.eks
Jeg har forsøgt at finde ud af programmet.
I aktie har jeg indtastet 10 aktier
Der er købt for nøjagtigt 100000 kr.
kurtage sat til nul kr.
Jeg har så solgt igen for nøjagtigt købspris. Nul kr. i kurtage.
Der er altså købt og solgt for 100 000 kr.
Der sker nu noget mærkeligt noget, for genemsnitsprisen er ikke den samme som købs prisen.
Under afregnet står nøjagtigt det samme i både køb og salg.
Under gevinst sker der det, at der pludseligt er tjent penge hist og pist.
Der burde vel ikke være tjent noget når køb og salg er det samme.
Der er ikke noget med renter eller udbytte.

som sagt du kan blot lægge et svar så for du point, jeg er glad for blot lidt hjælp i dette program. Har nemlig ikke kunnet finde et alternativ.