Avatar billede nielyng Nybegynder
04. maj 2009 - 10:05 Der er 5 kommentarer

Korrekt UL-LI navigation

Hej alle

Jeg har bøvlet en smule med at lave en stump xslt der kan transformere mit xml om til en fornuftig html ul-li struktur til brug som navigation.

Jeg ønsker at strukturen er som her med korrekt nestede lister;
<ul>
<li>item 1</li>
<li>item 2 med undermenu
<ul>
<li>undermenu item</li>
</ul>
<li> item 3</li>
</ul>

Min XML ser således her ud;

<navigator currentUrl="/byggeri/niv2/niv22/niv3/niv4/sider/startside.aspx" sectionTitle="Byggeri">
        <section url="/byggeri/niv2/sider/startside.aspx" level="1">
            <portalSiteMapNode url="/byggeri/niv2/sider/startside.aspx" title="websted niv 2" childnodes="True">
                <description>NL test</description>
            </portalSiteMapNode>
            <section url="/byggeri/niv2/niv22/sider/startside.aspx" level="2">
                <portalSiteMapNode url="/byggeri/niv2/niv22/sider/startside.aspx" title="Websted rigtig 2" childnodes="True">
                    <description>rigtig niv 2</description>
                </portalSiteMapNode>
                <section url="/byggeri/niv2/niv22/niv3/sider/startside.aspx" level="3">
                    <portalSiteMapNode url="/byggeri/niv2/niv22/niv3/sider/startside.aspx" title="websted niv 3" childnodes="True">
                        <description>websted niv 3</description>
                    </portalSiteMapNode>
                    <section url="/byggeri/niv2/niv22/niv3/niv4/sider/startside.aspx" level="4">
                        <portalSiteMapNode url="/byggeri/niv2/niv22/niv3/niv4/sider/startside.aspx" title="websted niv 4" childnodes="True">
                            <description>niv 4</description>
                        </portalSiteMapNode>
                        <section level="5"/>
                    </section>
    </navigator>

Kom med et bud på en stump xslt der kan give ovenstående liste-struktur, jeg mangler overblikket..
Avatar billede nielyng Nybegynder
04. maj 2009 - 10:06 #1
*korrekt struktur*
<ul>
<li>item 1</li>
<li>item 2 med undermenu
<ul>
<li>undermenu item</li>
</ul>
</li>
<li> item 3</li>
</ul>
Avatar billede jokkejensen Novice
11. maj 2009 - 14:30 #2
Du skal løbe dem alle igennem og se om de har børn.

følgende er skrevet herinde, så det skal lige testes.

<xsl:template match="/">
<xsl:if test="section"> <!-- Er der nogle undernoder til root -->
<ul>
<xsl:apply-templates select="section" /> <-- behandl dem -->
</ul>
</xsl:if>
</xsl:template>

<xsl:template match="section">
<li class="level{@level}">
<a href="{@url}"><xsl:value-of select="portalSiteMapNode/@title" /></a>
<xsl:if test="section">
<ul class="level{number(@level)+1}">
<xsl:apply-templates select="section" />
</ul>
</xsl:if>
</li>

</xsl:template>

Håber du forstår.

/J
Avatar billede ralley Nybegynder
07. juli 2009 - 23:50 #3
Hej nielyng

Mit forslag ser sådan her ud:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform">

    <xsl:template match="/">
        <xsl:apply-templates select="navigator[section]" />
    </xsl:template>

    <xsl:template match="navigator[section]">
        <ul id="level{section/@level}">
            <xsl:apply-templates select="section" />
        </ul>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="section[portalSiteMapNode]">
        <li>
            <xsl:apply-templates select="portalSiteMapNode" />
            <xsl:if test="section">
                <ul id="level{section/@level}">
                    <xsl:apply-templates select="section" />
                </ul>
            </xsl:if>
        </li>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="portalSiteMapNode">
        <a href="{@url}">
            <xsl:apply-templates select="@title" />
            <xsl:apply-templates select="description" />
        </a>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="@title">
        <xsl:attribute name="title">
            <xsl:value-of select="." disable-output-escaping="yes" />
        </xsl:attribute>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="description">
        <xsl:value-of select="." disable-output-escaping="yes" />
    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>

// Dammark
Avatar billede jokkejensen Novice
08. juli 2009 - 08:49 #4
Du kan godt havne i en situation hvor id ikke er uniqt, så den holder ikke i moderne markup.

/J
Avatar billede ralley Nybegynder
09. juli 2009 - 16:30 #5
Hej Jokke

Det har du helt ret i, det er en typo.
Der skulle ha stået 'class' istedet for 'id' på mine ul-tags.

// Sebastian