Avatar billede zagger Juniormester
03. maj 2009 - 11:54 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Backupserver.

Jeg har en del hjemmesider som kører på min egen webserver. Problemet ved at gøre det på den måde er jo at den sommetider går ned eller skal genstartes, geninstalleres osv.

Jeg har en ven som har samme problem, og så var det jeg tænkte om det er muligt at lave sådan at hvis min server nu er nede, så bliver man ført hen til hans i stedet for og omvendt.

Jeg vil jo mene at det skal gøres på DNS-niveau, men kan ikke lige gennemskue hvordan. Jeg bruger gratisDNS.
Avatar billede d_v Nybegynder
03. maj 2009 - 12:56 #1
umiddelbart vil det gøres ved at lade din vens server tjekke om din server er online, ved ping eller anden metode.
Hvis den så ikke svarer forsøger den at opdatere dns recorden med sin ip. (husk at have et lavt TTL på recorden).

Og så når din server engang kommer tilbage til overfladen opdatere den dns recorden med sine oplysninger igen.
Avatar billede leif Seniormester
03. maj 2009 - 13:18 #2
I det her tilfælde vil der altid opleves nedetid. Der er nemlig TTL.

Men nu ved jeg jo ikke om siderne bruger en database eller lign. men dataene skulle vil så synkroniseres mellem serverne eller hva' ?
Avatar billede d_v Nybegynder
03. maj 2009 - 13:23 #3
Selvfølgelig vil der opleves en nedetid, men at den er på 10 minutter istedet for 12 timer, indtil man kommer hjem. er da positivt, og da det er hjemme hosting går jeg ikke udfra at det er mega kritisk at siden er online 100% af tiden.

Derfor jeg bare foreslår den simple løsning, med at lade serverne tjekke hinanden. Der vil selvfølgelig sagtens kunne opstå en situation hvor serverne ikke kan komme i kontakt med hinanden, men godt med omverden..
Avatar billede zagger Juniormester
03. maj 2009 - 16:50 #4
Ja serverne skal synkroniseres, men det er jo så næste skridt. Ville lige vide om det kunne lade sig gøre først.

Og ja, som d_v er inde på, så er det ikke jordens undergang hvis serveren er nede engang imellem, men bare lettere irriterende.  :)

Men jeg tror du er nød til at forklare mig hvordan serveren selv kan gå ind og opdatere dns recorden?

Kan det ikke lade sig gøre at sætte min vens ip ind som sekundær, hvis der ikke er adgang til min. Det er jo det system jeg bruger til min mail via MXBackup hos gratisDNS.
Avatar billede d_v Nybegynder
04. maj 2009 - 22:56 #5
webbrowsere og mail servere fungere forskelligt, så nej det kan det ikke..

Gratisdns tilbyder en url du kan bruge til at opdatere din ip hvis du har dynamisk ip.
Denne url kan også bruges af scripts der tjekker for om serveren er online, til at ændre den ip gratisdns henviser til

Helt specifikt at skrive et script til windows, har jeg ingen erfaring med. Men det burde kunne lade sig gøre med nogen return values fra ping kommandoen og så ellers nogen if statements.
Avatar billede zagger Juniormester
05. maj 2009 - 09:13 #6
Okay, det vil jeg lige kigge nærmere på så. Tak for hjælpen. Smid et svar.  :)
Avatar billede d_v Nybegynder
05. maj 2009 - 14:29 #7
Svar...