Avatar billede elisen Nybegynder
02. maj 2009 - 17:21 Der er 8 kommentarer

Min bærbar "går ud"

Hej. Jeg har en Asus bærbar (ca. 1,5 år gammel) som er begyndt at opføre sig mærkeligt.. enten fryser den når jeg har tændt den (kan ikke flytte musen) eller også går der lidt og så kommer der hurtigt en blå skærm om, hvor jeg ikke kan nå at se hvad der står inden den genstarter.. Det begyndte i går, og nogen gange kan den slet ik tændes.. jeg havde tidligere Vista, men har nu Xp.. hvad kan jeg gøre?
Avatar billede Broxigar Praktikant
02. maj 2009 - 17:26 #1
Gå ind under Kontrolpanel -> System -> Avancerede Indstillinger -> Start og Genoprettelse og fjern fluebenet i "Genstart automatisk".

Næste gang den laver blue screen skal du så notere ned hvad der står inden du genstarter og så kan du skrive det her, så kan jeg muligvis hjælpe dig derfra :)
Avatar billede elisen Nybegynder
02. maj 2009 - 19:54 #2
Så lykkedes det langt om længe:
"Der er fundet en fejl, og Windows er blevet lukket ned for at forhindre at beskadige computeren.
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:

Sørg for, at al ny hardware eller software er korrekt installeret.
Hvis dette er en ny installation, skal du spørge hardware- eller softwareproducenten, om der er Windows-opdateringer, som du muligvis har brug for.
Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere eller fjerne hardware eller software, der er installeret for nylig. Deaktiver nogle indstillinger for BIOS-hukommelse, f.eks. caching eller afskygning.
Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere komponenter, skal du genstarte computeren og trykke på F8 for at vælge avancerede startinstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Teknisk oplysninger:
***STOP: 0x00000000A (0x000ZA000, 0x00000002, 0x00000001, 0x804FF880)

Starter lagring af den fysiske hukommelse
Lagring af fysisk hukommelse fuldført.
Kontakt systemadministratoren eller teknisk support for at få yderligere hjælp."

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede Broxigar Praktikant
02. maj 2009 - 21:12 #3
Det allerførste du skal gøre er at tage backup af alle dine vigtige filer/dokumenter, på en USB-pen eller en DVD.

Tjek at backuppen er lavet ordentlig og at der ikke mangler noget ved at gennemse USB-pennen eller DVD'en på en anden computer. Det er surt hvis fx dvd'en er blevet brændt forkert så der ikke er nogen data på.

Download herefter programmet memtest86 og brænd det på en CD og boot denne. Dette program vil teste om der er kommet en hardwarefejl på dine RAM.

Hvis der er fejl vil memtest86 oftest sige at der er fejl eller helt crashe, det oplevede jeg ihvertfald. Lad Memtest86 køre natten over, da det tager et par timer at gennemføre testene.
Hvis der er fejl og mere end 1 ram-blok, skal du tage alle ram-blokkene på nær 1 ud, og så teste dem individuelt og så købe en ny.
Hvis der kun er 1 ram-block og fejl på denne, skal du kun udskifte denne.

Hvis der ikke er nogen fejl skal du geninstallere XP og så installere de drivers der følger med til din bærbar.
Vær specielt opmærksom på om blæserne starter, da jeg har oplevet HP-bærbarer hvor blæserne ikke startede hvis der ikke var Vista på.

Hvis ingen af disse ting hjælper, så få kontakt til Asus og spørg om det er en produktionsfejl fra deres side og om de kan udbedre den.

Hilsen Anders
Avatar billede elisen Nybegynder
02. maj 2009 - 21:20 #4
ok.. skal man brænde en cd? har ik lige nogen liggende nemlig.
Avatar billede mchlbk Praktikant
02. maj 2009 - 21:20 #5
Lige en hurtig note: Da computeren er under 2 år har du krav på at få byttet/repareret defekte hardwarekomponenter. Gå derfor til forhandleren og bed om nye ramklodser uden beregning, hvis altså de er defekte. ;)
Avatar billede mchlbk Praktikant
02. maj 2009 - 21:22 #6
Ja du skal brænde memtest til en cd og sørge for at computeren booter fra den (bios).
Avatar billede Broxigar Praktikant
02. maj 2009 - 21:28 #7
Hvis du har linux på en computer, kan du bruge: USB key image (Only installable from Linux)linket fra http://www.memtest86.com/ under Free Download
Avatar billede elisen Nybegynder
05. maj 2009 - 16:36 #8
Hej.. jeg har netop kørt den test og efter et par min. kom der en masse røde fejl og den slukkede.. så nu prøver jeg at køre dem en efter en.. Hvis ens computer er købt over nettet skal man vel til at sende den ind for at få nye ram?