Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
28. april 2009 - 21:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Kompakt kamera er kan tage hurtige snapshots

Jeg er på udkig efter et godt kamera med masser af megapixels og som kan benyttes til at tage billeder, der skal bruges i Photoshop. Et spejlrefleks kamera ville være ideelt, men de er forholdsvis store og, fremfor alt, for dyre for mig på nuværende tidspunkt.

En ting jeg altid har været vild med ved spejlreflekskameraer er, at de reagerer hurtigt når man trykker på knappen for at tage et billede. Mit spørgsmål er om det muligt at få et mere kompakt digitalkamera med samme hurtige action? Hvis ja, kan I anbefale nogle?

På forhånd tak!
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. april 2009 - 22:15 #1
Samme hurtige action: nej. Nyere kameraer som f.eks. den nye Ixus-serie er hurtige, men de kommer ikke i nærheden af de f.eks. 3-5-10 billeder i sekundet et DSLR kan.

Derfor kan de nu godt være rimeligt kvikke til at reagere ved første skud, det er bare langt fra samme oplevelse.

Men det kommer an på hvad du vil tage billeder af?
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
28. april 2009 - 22:26 #2
Tak for svaret, Lars!

Nej, jeg var nok ikke helt klar nok, det var nemlig første skud jeg tænkte på. Jeg ved godt, at hvis man fx skal tage en billedserie af en Gepard der løber, er det kun et spejlrefleks, der kan følge med. Det jeg mente var om man kan få et digitalt kamera, der, på første skud, tager billedet i samme nu (eller næsten) som man trykker på knappen.

Mange digitalkameraer, som jeg har prøvet, er for langsomme til at tage billedet, og det finder jeg meget irriterende hvis man hurtigt skal fange et øjeblik.

Jeg ved ikke helt præcist hvad jeg vil tage billeder af - alt muligt! Men det kunne fx være landskaber til at redigere i Photoshop eller bare snapshots til en fest eller andre begivenheder. Og derfor vil jeg gerne have et der reagerer hurtigt.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2009 - 23:37 #3
du får ikke et kompakt kamera der er ligså hurtig som fx en canon dslr kamera

der er altid et kompromi man må tage .
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. april 2009 - 23:47 #4
Synes det nye Ixus 990 er rimeligt hurtigt i sollys til første billede.

Men så snart der kommer blitz på så er det jo langsomt igen - så indendørs er du lige vidt. Specielt fordi de fleste kompaktkameraer har autofokus som ikke er så kvikke.

Tjek evt. pris og størrelse på et Nikon D40x, D60 eller et Canon EOS 400D eller 450D. De har sneget sig meget ned i pris og størrelse.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
28. april 2009 - 23:50 #5
Okay. Tak for tippet, dem tjekker jeg! Jeg har en ven der lige har købt et spejlreflekskamera. Hans tog ikke billeder specielt hurtigt med blitz på - gør de aldrig det?
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2009 - 23:55 #6
hvilket dslr har han

jeg har et dslr 40d med en speedlite 580 ex2 blitz og den er rasende hurtig til og lade op ved flere billeder efter hinanden .

der er dog en grænse på 15-20 billeder i et hug for ikke og brænde den af blitzen da den bliver varm hvilket er normalt

men igen der er forskel på blitze en canon blitz er skrevet til programmet i cameraet det er en sigma blitz ikke .

men kig på 400/450/1000d med kit obj
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
29. april 2009 - 00:06 #7
Som jetdirect illustrerer så kommer det meget an på modellen af DSLR. Desuden kan det hænge sammen med motivet.

Jeg har selv et professionelt EOS 1D Mark III med objektiver til f.eks. 10.000 kroner - og hvis jeg prøver at tage billeder af noget som autofokus (i mørke) har svært ved at fange: ja, så tager det længere tid før billedet tages. Men det kompenserer man jo ved at bruge manuelt fokus eller på anden måde hjælpe kameraet på vej.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 09:36 #8
hvad er dit pris budget på et kamera `?

et canon dslr kan fåes for en rimelig pris incl et 18-55 objektiv som er ok kvalitet og starte på .

tager man billeder i mørke kan det også anbefales og bruge stativ for at undgå rystede billeder
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 11:34 #9
Jeg tror, at min vens kamera var et af de lidt billigere Eos, måske et 450D.

Jeg har ikke meget forstand på spejlreflekskameraer. Jeg lagde bare mærke til, at der var lidt ventetid på min vens Cannon, men det var der ikke på en af mine veninders Nikon, til ca samme pris, som jeg prøvede til en lignende begivenhed. Men der har måske været en masse faktorer og indstillinger til grund for det.

Mit budget er nok på max 5000. Hvad koster sådan et Cannon som du snakker om jetdirect? Og hvad vil en 18-55 objektiv sige?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 11:50 #10
http://www.vefafoto.dk/product.asp?product=3661
eller
http://www.vefafoto.dk/product.asp?product=3467

du får et kamera der er bedre end 450d her og til en pris der holder sig inden for budgettet .

vedr blitz kan det anbefales og vælge en af canons 2 blitze 580ex2 fåes i en nummer mindre
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 19:27 #11
Mange tak for forslagene! Egentlig handlede posten jo om et kompakt kamera - nu får jeg da helt lyst til at spare om til et spejlrefleks! :)

Kan du kort forklare mig hvad forskellen er på de to kameraer i de to links? Som sagt ved jeg ikke meget om kameraer og så vidt jeg kan se er det samme model?
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 19:35 #12
ja

den eneste forskel er der er et tele objektiv med den ene (den dyre pakke)

den anden pakke har kun vidvinkel objektiv 18-55
http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1000D/index.asp

bemærk modellen kører med sd kort
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 19:35 #13
glemte den dyre pakke er der 2 obj med
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 19:48 #14
Hvis de ikke kører med SD kort, hvad kører de så med?

"Live view tilstand" - vil det sige at man kan tage billeder mens man kigger på skærmen og ikke kun ved at tage kameraet op til øjet? (Dette troede jeg nemlig ikke at spejlreflekskameraer kunne...)

Pakken til 3.700 ser faktisk vældig fristende ud - jeg troede ikke at de var meget værd hvis de var så billige.
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 19:56 #15
øhh nu skriver jeg ganske vist :bemærk modellen kører med sd kort

dvs 1000D er med sd kort

det jeg har 40d er med cf kort

"Live view tilstand" - vil det sige at man kan tage billeder mens man kigger på skærmen og ikke kun ved at tage kameraet op til øjet? (Dette troede jeg nemlig ikke at spejlreflekskameraer kunne...)

>ja precis meget rart funktion hvis du fx skal lave t billed der skal være lige ,de hor/ver streger man ser i liveview er 100% lige ,det du ser i søgeren kan afvige lidt pga mat skiven kan sidde lidt skæv fra fabrik

Pakken til 3.700 ser faktisk vældig fristende ud - jeg troede ikke at de var meget værd hvis de var så billige.

>>til prisen er det rigtig godt ,men skal man bruge det professionelt så vil man nok vælge andre linser
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 20:22 #16
Ja, jeg ved godt at du skrev at 1000D er med SD kort. Jeg var bare nysgerrig efter at vide hvad andre kameraer kunne have hvis de ikke har SD kort :)

Du nævner at hvis man vil bruge det pro skal man nok have andre linser - det er vel noget man kan købe og sætte på 1000D hvis man ønsker, ikke? Det er måske netop det der følger med i den dyre pakke?

Mange dumme spørgsmål, jeg ved det godt. Tak for tålmodigheden :)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 20:27 #17
jo canon kører med ef/efs sokkel dvs du kan få nye objektiver også i fremtiden både fra canon/sigma/tamron der passer til kameraet

ingen spørgmål er dumme ;-)
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 21:17 #18
Super. Det lyder da fedt. Jeg er jo ikke pro, men det er meget fedt at have muligheden for at opgradere. Jeg tror jeg skal ud og kigge på sådan et 1000D.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 21:23 #19
køb i dk ,handler du i tyskland og den går i stykker så er det dernede servicen foregår og det man sparer ryger hurtig i fragt

men prøv kameraet i butikken ,drej på alle knapper og se om det er et kamera for dig .

og når du så er blevet canon ejer ;-) så opret dig her canon official forum http://www.canoneos.dk/login.aspx
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2009 - 21:29 #20
har du en mail så kan du få en dk manual til 1000d du kan kigge lidt i
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
29. april 2009 - 21:41 #21
Det vil jeg gøre. Den side du linkede til, den første, er det en du har handlet hos og kan anbefale?

Jeg gemmer linket til forummet hvis jeg nu skulle blive en stolt Cannon-ejer! :)

Ja, min mail er runenees @ gmail.com. Den manual vil jeg meget gerne kigge lidt i.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
15. oktober 2010 - 18:39 #22
Lukker tråden.