Avatar billede nicocarlos Nybegynder
27. april 2009 - 20:31 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Zepto 6014W og problemer med system tiden

Hejsa.

Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette problem. Men jeg har en Zepto 6014W som eferhånden er en 3-4 år. Det sidste stykke tid, stopper den når jeg starter den op i bios. (den starter efter et stykke tid men der kan godt gå et minut) når dette sker så nulstiller datoen til 1 december 2005.

Udover dette så går tiden ikke, det vil sige at hvis jeg slukker min computer kl. 23 om aftenen, så er kl. 23 når jeg starter den næste morgen.

Og sidst men ikke mindst, når kl. slår hel 21.00, 22.00 osv osv, så stiller den automatisk uret en time tilbage.

Jeg har formateret computeren, installeret de nyeste drivere og opdateret bios. Jeg har efterhånden på fornemmelse af det måske har noget med CMOS batteriet at gøre - er der nogle der har været ude for dette før?

Hvis det ikke er CMOS batteriet, så overvejer jeg en ny computer.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2009 - 20:52 #1
jeg er næsten sikker på det er c-mos batteriet så det skal "bare" skiftes
Avatar billede haverslev Novice
27. april 2009 - 20:53 #2
Du skal lige skifte cmos batteriet :)

På 6014 mener jeg at batteriet sidder bag ram blokkene i bunden af pc`en.
Der er el lille plade i bunden hvorpå der også er afbilledet en ram blok. Når du har fjernet låget, så tager du forsigtigt rammene ud og batteriet skulle gerne komme til syne.
Husk at montere et batteri i samme type, volt osv.
Avatar billede haverslev Novice
27. april 2009 - 20:56 #3
Gå ned til punktet: "BUNDEN"
Her er også beskrevet at batterriet er under lågen.
http://www.laptopworld.dk/Anmeldelser/Baerbare/119-zepto-znote-6024w-office-maskine-med-muskler.html?showall=1
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
27. april 2009 - 21:35 #4
Tak, tænkte nok det måske var det.

Ved i også hvor man kan købe et sådan batteri? Jeg prøver at pille det gamle ud og tjekke type, volt m.m. senere.

I kan begge smide et svar
Avatar billede haverslev Novice
27. april 2009 - 21:55 #5
Jeg kan desværre ikke huske om det er et CR20xx (2032) lithium coin cell batteri på 3V, der er i den 6014 maskine - altså et ganske alm. fladt batteri som også sidder i en del armbåndsure
Kan fåes hos enhver kiosk, købmandsbutik, varehus, servicestation osv.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2009 - 23:47 #6
glad for at hjælpe
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
28. april 2009 - 16:11 #7
Jeg har fået det ud nu og smutter ned for at købe et nyt. Kan oplyse at det er et Panasonic 3V BR1225 der sidder i.

På 6014 behøver man desuden ikke at fjerne ram, batteriet er fuldt synligt med masser af plads rundt om.

Tak