Avatar billede hav0k Nybegynder
27. april 2009 - 20:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Installer XP fra eksternt USB-cd-rom?!

Jeg har en lille notebook, Acer Aspire One D150, uden cd-rom drev som jeg forgæves har forsøgt at (gen)installere windows xp på i den sidste måned.
Jeg har kun ubuntu installeret i øjeblikket (kører alt for ustabilt), da jeg under installationen af ubuntu var dum nok til at slette min windows recovery partition.
Jeg har førsøgt at installere XP fra en usb-nøgle (fulgt diverse guides på nettet), men uden held og har derfor anskaffet mig et eksternt cd-rom drev. Først gik jeg ind i min BIOS og satte usb-cd-rom til at boote først, derefter tilsluttede jeg cd-rom-drevet (med windows recovery cd'en i) og genstartede computeren. Den står nu og venter lidt længere tid end normalt ved opstartsskærmen (mens cd-drevet arbejer), men fortsætter så med at starte ubuntu op, som om intet var sket (nogle gange rebooter den bare igen). Jeg har prøvet at tilslutte mit eksterne cd-drev til min anden bærbare, med samme resultat - men hvis jeg booter fra cd'en på den anden bærbares interne cd-drev er der ingen problemer.

Det virker altså kort sagt som om, at computerne ikke kan finde ud af at boote fra det eksterne usb-cd-rom drev. Kan det passe, og er der virkelig ingen løsning?

Håber meget på et svar!

Venligst
Elías
Avatar billede haverslev Novice
27. april 2009 - 20:46 #1
Prøvet denne? - ved at andre har brugt den og haft held med hele installationen på Acer One:

http://car-pc.dk/forum_indlaeg_vis.php?fid=15&fiid=67
Avatar billede hav0k Nybegynder
28. april 2009 - 07:54 #2
Tak haverslev - det ser ud til at være en løsning der virker... For en gangs skyld. Jeg har dog stadig et problem i starten af installationen: Når jeg kommer til den første skærm hvor jeg skal vælge hvilken partition jeg vil installere på, så står der kun en partition ved navn C-drev som fylder ca. 7,6 gb - og jeg har den stærkt mistænkt for at det er min usb-key den mener og ikke mit interne harddrev. Jeg sagde dog ja til at ændre usb-keyens drevbogstav til U:, så forstår ikke helt hvorfor den ikke kan finde min harddisk partition. Nogle idéer?

På forhånd mange tak

-Elías
Avatar billede haverslev Novice
28. april 2009 - 09:22 #3
Nu kender jeg ikke lige en One D150, men enten skal den have en SATA driver for at XP kan "se" harddisken - eller du kan evt. disable AHCI i bios.
Tillige er der nogle maskiner der skal installeres med minimum XP SP2 cd.

Men lige efter hvad jeg kan se på Acers hjemmeside, så er der SATA driver
"Intel Matrix Storage ...."  - den skal du så integrere i en ny XP installation - Slipstreamed udgave.
Du kan også lave en XP SP3 udgave via mit skriv.

Jeg har engang lavet et skriv over dette og det ligger nu på HC`s
hjemmeside

Først SATA driver herfra:
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_one_D150.html

Slipstream XP/SATA: (Leif Pedersen lavede tidligere .....)
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no12
Avatar billede hav0k Nybegynder
29. april 2009 - 09:06 #4
Okay nu er jeg så lidt videre... Jeg fik disablet AHCI i BIOSen (sat den til IDE), og nu kunne jeg godt finde partitionen. Til gengæld så er der sket et nyt problem: Når den når til GUI installations-delen, så fryser den i det den er i gang med "Installing Devices" og der står 35 min. tilbage. Hvorfor gør den det? Jeg har ikke lavet en slipstreamed udgave, men kører med en uofficiel acer recovery cd herfra: http://www.demonoid.com/files/details/1603404/3100888/

Nogen idéer?

>Elías
Avatar billede hav0k Nybegynder
29. april 2009 - 10:19 #5
Har lige tjekket: Den uofficielle recovery cd kører med SP3 og alle de nødvendige drivere til aspire one pc'en.
Jeg er nu igang med at lave min egen slipstreamed udgave med sata driveren - men jeg kan vælge mellem et hav af versioner af driveren - lige fra  "ICH7M/MDH SATA AHCI Controller", eller "ICH8M-E/M SATA AHCI Controller" osv... (13 forskellige i alt.) Jeg har forgæves forsøgt at finde den rigtige på nettet, men kan ikke finde det...
Avatar billede hav0k Nybegynder
29. april 2009 - 17:46 #6
Okay har nu bare valgt alle driverne - og det virker nu med SATA sat til AHCI. Men - installationen stopper stadig under "Installing devices" (med 34 min. tilbage). Hvordan finder jeg ud af, hvor hardware problemet ligger?
Avatar billede haverslev Novice
30. april 2009 - 07:53 #7
Har desværre ikke haft tid før nu, noget der kaldes arbejde har taget min tid :)

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;828267
Avatar billede hav0k Nybegynder
01. maj 2009 - 12:48 #8
Har fået løst det og windows kører nu!!! fantastisk. og mange tak for hjælpen. Det der manglede var at lave en installation der havde slipstreamed SATA HD driveren OG chipset driveren.
Smid et svar så får du nogle point !:)

Adios
Elías
Avatar billede haverslev Novice
01. maj 2009 - 21:56 #9
Godt det virkede :)