Avatar billede danny_s Nybegynder
25. april 2009 - 03:36 Der er 3 kommentarer

Opsætning af VPN Server til at dele internet til clienter.

Hej folkens, jeg har tideligere haft sat en VPN server op i windows 2003 hvor jeg kunne logge på over internettet og bruge serverens internet forbindelse til at gemme mig bag, dvs min ip på internettet var serverens og alt data til og fra internettet blev hermed smidt igennem vpn tunellen.

Efter jeg har formateret min server har jeg så prøvet at sætte det op igen men det vil bare ikke virke, ligemeget hvad jeg gør ender mine clienter med at bruge samme gateway som deres ip på vpn er.

Er der nogle der ved hvor jeg kan finde en guide til dette eller kan forklare mig hurtigt hvordan det sættes op ?

Mvh Danny
Avatar billede CCodam Nybegynder
25. april 2009 - 04:15 #1
#0 Det hedder Split Tunnelling, når man kun router intranet request igennem vpn, og ikke internet

Du kan "disable" Split Tunnelling på klienten ved at højreklikke på på din VPN forbindelse under Netværksforbindelser og vælge Egenskaber -> Markere Internet Protokol (TCP/IP) -> Egenskaber -> Avanceret -> I tabben Generelt, kryds af i "Use default gateway on remote network" (ved ikke lige hvad det hedder på dansk?)

Split Tunnelling kan normalt også disables fra VPN serveren af, men jeg ved desværre ikke hvor eller om det er muligt på Windows Servers egen...
Avatar billede danny_s Nybegynder
25. april 2009 - 04:24 #2
#1 Tak for dit svar, har dog alerede prøvet at slå den indstiling fra det hjælper ikke noget, så får jeg bare ingen gateway på vpn netværks enheden. Og internettet routes ikke igennem vpn tunellen så.

Det jeg vil er at gemme mig bag serverens internet ip og dermed route alt min trafik ud over når jeg logger på vpn tunellen igennem vpn tunnellen.
Avatar billede danny_s Nybegynder
25. april 2009 - 07:16 #3
Det viste sig at mit problem lå i at min vpn server nu ligger bag en linux nat gateway, fandt et smart lille program der hedder pptpproxy som løste problemet :)