Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 14:34 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Printserver

Hej

Jeg har igennem længere tid haft problemer med en IOGEAR printserver. Problemet er, at jeg meget ofte får beskeden 'No response to your search', når jeg prøver at skabe forbindelse til printserveren for at kunne skrive ud.
Jeg har efterhånden været alle muligheder igennem.
Jeg har tjekket, at alt er forbundet rigtigt, og det er tændt.
Jeg har prøvet at installere en ny driver til printserveren, og jeg har lige prøvet at følge nedenstående vejledning fra supporten hos IOGEAR.

We recommend using a wired computer on the network in setting up the print server. It can be helpful to disable all software firewalls until the print server is up and running then enable the firewall and set up any necessary exceptions to the firewall rules.

Please follow the steps below in troubleshooting MFP Server:

1. Connect the MFP server directly to the computer via Cat5 cable.

2. Assign a static IP address on the computer through LAN (Local Area Connection) properties > Internet Protocol TCP/IP properties.

a. Select 'Use the following IP Address'

IP address: 192.168.0.50

Subnet mask: 255.255.255.0

Default gateway: 192.168.0.10

3. Ping the MFP server using default gateway address: 192.168.0.10

a. If you can't ping it or timeout, we suggest using different Cat5 cable.

b. You may also hard reset the unit by unplugging everything from it. Then press and hold the reset button with a paper clip for 10 seconds. While still holding the reset button, reconnect the power adapter and wait for another 10 seconds. Release the reset button and unplugged the power adapter for the last time, wait for 5 secs then apply the power again.

4. If you successfully ping the MFP server or you're getting replies when you ping it, we recommend opening its web utility by using 192.168.0.10 address.

5. Go to Setup menu > System > Checked if DHCP is enable or not. If not, please enable it and don't forget to apply it.

6. Connect the MFP server back to the router or reconnect everything like how the manual describes it and should be working at this point.

Jeg kan ikke pinge printserveren, og jeg har nulstillet printserveren.

Jeg har længe beskyldt firewall'en i ESET Smart security for at være synderen, men problemet er der også, når jeg afinstallerer ESET Smart Security.

Jeg har fundet ud at at jeg kan skabe forbindelse, hvis jeg tager strømmen fra printseren og derefter tilslutter den igen
efter nogle sekunder, men det er jo ikke optimalt, at man skal gøre det hver gang.

Jeg har efterhånden brugt meget tid på at prøve at løse problemet, og jeg gider snart ikke mere. Jeg har også haft en IT-mand på besøg for at kigge på det.

Spørgsmålet er, om jeg skal prøve at købe en anden og bedre og smartere for at se, om det løser problemet?
Jeg ved ikke, om der er en model / et mærke der kan anbefales i så fald? Jeg tror jeg gav omkring 600 - 700 kr. for IOGEAR printserveren, og jeg tror, at jeg højst vil give omkring 1500 kr. for en ny.

Jeg bruger Windows Vista, Bredbånd fra TDC (måske snart fra Fullrate.dk i stedet) og en Netgear router. Alt er sat sammen med kabler (altså ikke noget trådløst), og sådan regner jeg også med, at det skal være fremover.

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 15:13 #1
Jeg glemte at skrive, at printserveren skal være ekstern.

Jeg tænker på, om det måske i stedet ville være en bedre løsning at købe en router med indbygget printserver / USB-printerport fra f.eks. www.dlink.dk ?

Udstyret skal være kompatibelt med Windows Vista og XP.

Mvh. Martin
Avatar billede mnemic Nybegynder
24. april 2009 - 15:25 #2
Hvordan er din printserver koblet på?
og hvordan er din pc koblet på?
hvilken ipaddresse har din pc?

har du brug for mere hjælp til at finde ud af dette siger du bare til.
Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 15:38 #3
Min PC er tilsluttet internettet via min Netgear router, og printserveren er også tilsluttet via routeren.

IP adressen er sat til at blive hentet automatisk (vel det der hedder dynamisk?).

Supporten hos IOGEAR skriver, at jeg skal skrive IP adressen
192.168.0.50 (altså en fast), Subnet mask og Default gateway.
Det har jeg prøvet, men så mister jeg forbindelsen til internettet, og jeg kan ikke pinge adressen. er står noget med, at værtsnavn blevet ikke fundet (4 pakker)

Jeg kan ikke finde ud af, hvor jeg aktiverer / deaktivere DHCP
- er det på routeren, og finder jeg det i enhedshåndteringen?
Avatar billede mnemic Nybegynder
24. april 2009 - 15:48 #4
Det er inde på din printserver de vil ha du skal disable det.

Det du skal gøre er at sætte din egen ip til

ip : 192.168.0.50
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.10

Herefter skulle du kunne pinge:  192.168.0.10

Du skulle så kunne åbne et browser vindue til 192.168.0.10
og slå DHCP til et sted i den menu der kommer frem der.

- Det er dog muligt at grundet din router kører i en anden IP range, at du ikke vil kunne pinge 192.168.0.10 (altså din printserver) - Så skal du tilslutte din pc direkte til din printserver med et krydskabel, eller også skal du bruge en switch, eller hub til dette.

--- Dit problem sker fordi din router måske kører med et net der hedder 10.0.0.x

Og din printserver kører med 192.168.0.x - derfor er du nød til at skifte ip-range midlertidigt for overhovedet at komme i kontakt med den.

Info: Grunden til du mister forbindelsen til internettet er du skifter over på en anden IP-range end den din router uddeler, og den kan du så ikke komme i kontakt med, præcis ligesom du ikke kan komme i kontakt med din printserver når du er på dens "ip-range".
eksempel 1 på ip range: 10.0.0.x
esempel 2 på ip range: 192.168.0.x

jeg håber dette giver dig indblik i problemet.
Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 15:59 #5
Mange tak for dine forklaringer.

Jeg tror også, at det med, at jeg skifter til en anden IP range forklarer, hvor jeg mister fosbindelsen.
Men det undrer mig så bare at jeg kan få forbindelse ved kortvarigt at slukke for printserveren og derefter tænde igen.

Ville disse problemer mon blive løst, hvis jeg i stedet køber en router med indbygget USB-printerport - f.eks. som nedenstående?

http://tinyurl.com/cp3mun

Den skal så i så fald være kompatibel med Vista.
Avatar billede mnemic Nybegynder
24. april 2009 - 16:02 #6
Ja så vil din printer blive tilsluttet via din router i stedet for og det vil løse dine problemer.

Man kan også godt løse problemerne med det hardware du har men spørgsmålet er om jeg kan guide dig igennem det - for da jeg ikke kan se din printservers interface vil det nok være noget jeg ikke skal begynde på.

så den ide du kommer med det lyder ganske udemærket.
Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 16:09 #7
Tror også det ville være lettere at købe en router med printerport.

Jeg har ikke længere motivationen til at bøvle mere med det nuværende.

Spørgsmålet er så, om der er noget bestemt jeg skal kigge efter.
bortset fra, at det skal kunne køre med Vista?

Jeg siger mange tak for dine kommentarer. De har hjulpet mig til en afklaring.

Du får selvfølgelig dine points.

Jeg vil bare lige høre, om du har en afsluttende kommentar.
Avatar billede mnemic Nybegynder
24. april 2009 - 16:18 #8
Jeg synes at den du listede er ganske udemærket. Bruger selv D-link products og dem har jeg ikke haft de store problemer med.

Men nej, kig efter en med inbygget usb port (som du allrede var igang med).

Ellers tror jeg du har en meget god ide om det, sådan virker det i hvert fald.

Håber du får en bedre løsning ud af det end den du har lige pt.
Avatar billede bas Forsker
24. april 2009 - 16:25 #9
Ok, helt fint.
Jeg vil til at kigge på routere med
indbygget printerport ;-)

Du får mange tak for hjælpen.

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
25. april 2009 - 09:41 #10
Hej

Blot til orientering har jeg nu bestilt nedenstående router
med indbygget USB-printerport hos www.midtdata.dk.

D-Link AirPlus G DI-524UP.

Mvh. Martin
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2009 - 13:31 #11
Lige for info - så er der da vist lidt vrøvl med IP adressen og Default Gateway i indlægget d. 24/4 15:48.

Default Gateway skal være lig med routerens IP adresse, da det er Routeren der fungerer som Gateway.

IP adressen på printserveren er den du taster ind i din browser - ikke adressen til gateway...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. april 2009 - 13:33 #12
Arh - jeg er med... - det var i forsøget på at komme på boksen med statisk IP på PC´en - glem mit indlæg :-)