Avatar billede scardk Nybegynder
24. april 2009 - 01:19 Der er 7 kommentarer

VPN - 2 locations

Jeg forsøger at få lavet lidt VPN mellem 2 lokationer så det hele fremstår som et stort lokalnetværk.

Jeg går ud fra at VPN er måden at gøre det på?

Jeg har følgende setup:

Location1: 1 Workstation, 1 Slingbox, 1 Printer, 1 Router

Location2: 2 Workstations, 2 Servere, 1 Bærbar, 2 Printere, 1 Router

Roaming: 2 Bærbare.

Jeg havde forestillet mig at opsætte noget VPN på en af win2k3 serverne på Location2 og så få klienterne fra location1 til at oprettte vpn-forbindelse til denne.

Er dette måden at gøre det på?

Er det mon muligt at få en router med indbygget vpn-klient, så det er routeren der har forbindelse til serveren og ikke hver enkelt klient?

Er det i det hele taget muligt at have flere vpn-connections på samme til på en win2k3 server?
Avatar billede CCodam Nybegynder
24. april 2009 - 01:56 #1
Du kan sagtens sætte din win2k3 server op som VPN server, og lade klienterne hoppe på, og de kan godt være flere på af gangen...
Du kan læse hvordan her: http://support.microsoft.com/kb/323441
Du skal dog være opmærksom på at din routere skal understøtte VPN Passthrough.
(NB!: Mange billige routere har VPN Passthrough, men mens de understøtter flere VPN sessions til flere forskellige VPN servere, understøtter de kun en session (client) pr server)

Ja som du kan læse er det måske ikke den mest optimale løsning...

Jeg vil personligt foreslå dig at købe 2 VPN routere, og placere en i hver ende, og lave en site-to-site vpn forbindelse...
Nu ved jeg ikke hvad dit budget ligger på, men to fornuftige bud ville være:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18491
Eller hvis du har de extra penge, så ville jeg anbefale dig at bruge dem på:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313287

Du kan evt, også forsøge at købe 2 Cisco Pix 501 / Cisco ASA 5505 de koster dog 3-5000 fra nye af...
Avatar billede scardk Nybegynder
24. april 2009 - 04:10 #2
Hej CCodam.

Det var LIGE præcìs dét jeg havde burg for, altså site-to-site VPN. Rigtig mange gange tak for dit fyldestgørende svar og dine brilliante links :-)

Jeg har et enkelt følgespørgsmål som jeg håber du har mod på at hjælpe mig med.

Jeg overvejer nu at købe et par Linksys (VPN Endpoints) som du har linket til og sætte en op på hver lokation.

MEN, jeg kunne dog godt tænke mig at der på den ene lokation er indbygget WLAN i routeren, hvilket jeg kan se der ikke er i den Linksys du har linket til.

Har du nogen ide om et alternativ produkt, som også fungerer med site-to-site VPN, til at sætte på den ene lokation og så efterfølgende connecte det op imod det Linksys VPN Endpoint du har linket til?

Igen, rigtig rigtig mange gange tak for den fantastisk hjælp.

Mvh,
Avatar billede osdata Nybegynder
24. april 2009 - 07:04 #3
Det bedste og nemmeste er at du køber et rent access point til den lokation hvor du ønsker wlan.

Overvej evt. VPN firewall fra Secomea der hedder Trustgate.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede CCodam Nybegynder
24. april 2009 - 08:57 #4
#2 Der er WRV200:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=486240

Som egentlig er efterfølgeren af den første jeg linkede til i #1...Den har/havde dog store ustabilitets problemer, jeg ved ikke om der er kommet en firmware der fixer dette, for så ville denne jo helt klart være en mulighed..

Ellers som #3 skriver, så må du købe et accesspoint eller en router(og bruge som accesspoint) og koble til din router :)
Avatar billede osdata Nybegynder
24. april 2009 - 09:07 #5
Du skal være opmærksom på at de små Linksys og Cisco der henvises til ikke har så stort et throughput hverken på firewall del eller vpn del.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede CCodam Nybegynder
24. april 2009 - 09:22 #6
#5 Det er rigtigt at disse små Firewall VPN Routere ikke har den store throughput via VPN, men ville nu mene at det er nok til hans setup, og til alle der alligevel kun har en xDSL forbindelse...

BEFSX41 (den første linksys) er blevet målt til 2,4Mb/s og de to andre giver bedre performance end dette..

Så hvis man alligevel ikke har en upload på over 2,4MB/s så ville routeren ikke være det begrænsende, men forbindelsen...
Avatar billede osdata Nybegynder
24. april 2009 - 09:34 #7
Problemet er ikke kun VPN delen men at deres firewall del kun kan klare omkring 8-9Mbit. Men man får jo hvad man betaler for.

Hvad behovet er skal jeg ikke kunne afgøre ud fra det der er skrevet.

Ole Stanstrup
O.S. Data