Avatar billede 8718 Juniormester
21. april 2009 - 16:38 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Exchange Server - eller?

Vi er 3 brugere, der alle benytter outlook (2007). Vi har hver sin e-mail, men også en fælles mail (info@...).

Det kan indimellem være lidt svært at koordinere denne mailkonto, og navnlig at finde vores svar, da de kan ligge på én af de 3 computere.

Vil exchange server være det rigtige for os, eller er det for omstændigt med kun 3 brugere. (Vi har ikke selv nogen server).

Vi er helt almindelig brugere uden det store tekniske kendskab. Men det ville være rigtig dejligt, hvis vi alle kunne få adgang til samtlige indkomne og afsendte mail på info@....
Avatar billede SBSlove Nybegynder
24. april 2009 - 13:40 #1
Exchange er det rigtige valg... men det skal køre på en server.

enten en small business server 2003 eller 2008.. heri er exchange inklusiv... denne server er tilmed perfekt til økonomistystemer....

Hvilket økonomisystem kører i med?
Avatar billede 8718 Juniormester
28. april 2009 - 12:16 #2
Vores økonomisystem - nu må du ikke grine.... Det er Navision 3.56 til dos.

Men det fungerer helt super. Vi har lagt det på en seperat bærbar, og den skiftes vi til at bruge. Vi har ikke behov for at være på samtidig.

Exchange serveren er det klogest at købe en server selv, eller kan man få det hostet ude i byen. Vi er ikke så skrappe til det tekniske?
Avatar billede 8718 Juniormester
28. april 2009 - 12:26 #3
Glemte at sige, at vi på skift arbejder meget hjemmefra.
Avatar billede anddk Praktikant
03. maj 2009 - 17:07 #4
Når i arbejder meget hjemme fra, er det eneste rigtige at få en server. Den kan i så køre Exchange på, koble op til hjemme fra mv. Så får i også mere styr på jeres data (netværks dreve, data ligger kun et sted mv.) og noget ordentlig backup.

Det koster selvføgelig noget, men min erfaring siger mig bare at mange mindre virksomheder ikke har helt styr på det med backup mv.

Navison 3.56 burde kunne køre i windows / netværk hvis den er opgraderet til 3.56 A. (hvis jeg husker rigtigt)
Avatar billede 8718 Juniormester
03. maj 2009 - 19:44 #5
Det er en 3.56A, og du husker rigtigt. Vi har engang kørt den på en server - men det er snart mange år siden.

Ville det ikke være nemmere, at købe serverplads i byen fremfor at have sin egen server?

Hvis vi skal købe vores egen server - til exchange serveren og til at gemme dokumenter på, hvor meget teknisk viden har vi så brug for?
Avatar billede anddk Praktikant
03. maj 2009 - 19:57 #6
hehe, det er også mange år siden jeg har arbejdet med den gamle navision. Udemærket progrma i øvrigt.

Jo, det vel nok være nemmere for jer er købe en hostet exchange løsning ude i byen. Det kan vel gøres for omkring 100 kr./måneden pr. bruger. Skal i have jeres egen server, skal i jo have en gut til at installere den for jer og der skal invisteres i hardware. Så det bliver en dyr løsning og hvis i altså har helt styr på jeres data mv. og ikke behøver have en server er det jo en nem måde.

I kan ikke selv installere en kompelt serverløsning med exchange hvis i ikke har prøvet det før. I kan muligvis selv oprette nye brugere mv, men installationen kræver erfaring.
Avatar billede 8718 Juniormester
03. maj 2009 - 20:04 #7
kan man gemme dokumenter på en serverløsning i byen - eller er det kun exchange (altså mail).

hvis vi skal købe en server selv - har du en ide om etableringsomk. incl. hjælp til opsætning
Avatar billede anddk Praktikant
04. maj 2009 - 23:53 #8
Det tror jeg, men kender ikke så meget til hostede løsninger. (prøv at google og se hvad funktioner de forskellige udbydere tilbyder)

Et forsigtigt bud på en løsning:
2003 SBS eller 08 licens 3500 kr.
Hardware server 10.000
Installation 5.000 - 10.000 kr.

Så er der selvføgelig løbende omkostninger til drift, backup, spamfilter mv.

Så en hostet løsninge vil nok være at foretrække i jeres tilfælde (men ikke helt så sjovt......)
Avatar billede 8718 Juniormester
08. september 2009 - 19:28 #9
Vi har valgt en sharepoint løsning fra MicroSoft som også indeholder Exchange. Det fungerer rigtig fint - og vi behøver ikke længere vores egen server.