Avatar billede stiophan Nybegynder
21. april 2009 - 15:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk låser computeren

Hej Forum.

For noget tid siden samlede jeg en stationær med et ASUS M4A78-E bundkort.
Problemet er, at computeren slet ikke vil reagere, andre gange bare langsomt, når jeg tilslutter min eksterne harddisk.

er harddisken tilsluttet under opstart kommer jeg aldrig ind i windows. Er jeg i Windows og tilslutter harddisken stopper alle programmer med at reagere.

Problemet er ikke på andre computere.

Kan i fortælle mig hvad jeg skal/kan ændre før det virker?
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2009 - 16:35 #1
hvad er det for et styresystem.
det er ALTID vigitgt at skrive hvad det hedder
umidelbart er min mistanke til at du ikke har opdateret den med servicepack afhængig af system.

men lad os slå helt fast at den kan være ikke så mange ting.
højest sandsynligt er det usb der er noget halløj med og det kunne som også bare være drev bogstavet der laver ravage.

http://dk.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=181&l3=881&l4=0&model=2815&modelmenu=1

først kigger du efter at alle drivere er opdateret heinde fra under dit system.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=M4A78-E

den sidste bios version er denne her.
Version 0711

m.v.h
Avatar billede stiophan Nybegynder
21. april 2009 - 17:51 #2
Det er Windows XP Home Edition 32-bit, SP3. Ved godt det ikke er det mest optimale, men har ikke gidet invistere i Vista.

Jeg prøver lige at opdatere alle driverne.

Jeg har i forvejen Bios version 0711.

Jeg ved ikke om det kan skyldes samme problem, men computeren tager usansynlig lang tid om at starte op. Inden POST-screenen er færdig er der gået mellem 40-60 sekunder (Det er ikke den egentlige POST, men det man kan enable over det)

Kan jeg også få en nogenlunde normal opstartstid vil det også være rart.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2009 - 02:38 #3
Har du husket at installere den CD, som hører til bundkortet,
og som indeholder alle de vigtige driver til chipsettet?
Avatar billede stiophan Nybegynder
22. april 2009 - 07:31 #4
Ja det har jeg.
Men jeg er ved at hente en nyere version af dem.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2009 - 07:55 #5
husk også på at det er et nyt bundkort og nogle gange må man vente på f.eks en bios ved specielle problemer.

asus har en member side hvor du kan tilmelde dig ved alvorlige problemer.

jeg har været ude for at vente i flere måneder på sådan en med et ældre bundkort fra dem. du får ikke noget svar direkte og man tror ikke de gør noget men det gør de faktisk.

http://support.asus.com/default.aspx?SLanguage=en-dk

m.v.h
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2009 - 13:03 #6
Når du har installeret de bundkort drivere, som fulgte med
bundkortet, løses problemet ikke med nye drivere.
Der må være noget galt et andet sted. Måske er der noget galt med
bundkortet. Prøv at tale med dem, hvor du har købt kortet.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
22. april 2009 - 16:15 #7
Det tager sin tid at læse en hel ekstern harddisk igennem ved PC opstart og efter senere tilslutning i Win XP. Her ved mig og en gl. P4B/P4B266 sag helt op til 10 minutter i Windows. Ved PC opstart er den aldrig sæt til, det rækker min tålmodighed ikke til.Men der er evt. en bios indstilling, som gør at den ignorerer alt USB tilsluttede. Check det.
Avatar billede stiophan Nybegynder
22. april 2009 - 17:36 #8
Det vil jeg prøve.

Skal windows læse hele disken inden man kan se den? Den popper altid op med det der søge-windue, som man alligevel annulerer.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2009 - 17:44 #9
Når man sætter en extern harddisk til, er den tilsluttet inden for ca. 1/2 minut. Disken skal ikke læses igennem. Hvorfor skulle
den dog det? Windows skal bare registrere den, så den er klar til
brug.
Avatar billede stiophan Nybegynder
22. april 2009 - 17:47 #10
Og det sker ikke ved mig.. alle programmer låser når jeg tilslutter min ekstern.. Der går adskillige minutter /der sker ingen ting når den tilsluttes. Jeg kan hverken skifte (alt+tab) mellem vinduer, søge på nettet etc, i det tidsrum mellem tilslutning af harddisk til jeg kan bruge den
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2009 - 18:01 #11
Som jeg skrev, kontakt din forhanler. Måske har du et sygt
bundkort?
Men du kan først prøve at gå ind i "Enhedshåndtering" og slette
ALT hvor der står USB, og det er flere, genstarte.
Så finder windows alle driverne igen, og eventuelle fejl er rettet.
Avatar billede stiophan Nybegynder
22. april 2009 - 18:12 #12
Ok, det vil jeg prøve.

en ting jeg lige kom til at tænke på;
USB-stikkene på kabinettets front har som bekendt et stik, der skal sættes på bundkortet. på bundkortet er der følgende stik; USB1112, USB910 og USB78. Skal stikket sidde på en bestemt af dem. Kan ike finde noget i manuallen.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. april 2009 - 18:30 #13
Jeg har læst, at man benytter det laveste nummer først
altså her USB78. Har også læst, at nogen har haft problemer med
USB1112. Men om det har nogen betydning aner jeg faktisk ikke.
Men du kan da prøve om ikke andet.
Avatar billede stiophan Nybegynder
22. april 2009 - 19:17 #14
Jeg har prøvet at skifte til USB78 (den var sat i USB1112)
Det har ikke givet nogle forandringer.
Jeg har slettet alt der har med USB at gøre i enhedslisten, genstartet og det er blevet installeret igen. Det har heller ikke hjulpet.

Jeg kontakter lige forhandleren.
Avatar billede stiophan Nybegynder
23. april 2009 - 22:21 #15
Jeg har i dag skrevet til forhandleren, og de anbefalede mig også at opdatere bios til version 0711.

Selvom jeg havde denne på i forvejen prøvede jeg at updatere bios til 0711 gennem tool'et inde i bios. Dette hjalp gevaldigt på det.

Jeg updaterede efterfølgende til den nye bios version 0805, og jeg skal nu kun vente  ca 1 minut til jeg kan bruge den eksterne harddisk. Og det er vel meget normalt.

off-line: smid et svar, så får du pointene

Men jeg vil sige tak for hjælpen til jer alle.
Avatar billede off-line Nybegynder
23. april 2009 - 23:09 #16
Til lykke med det. J0 1. minut det er da til at leve med:)
Men jeg skal ikke have point, ellers tak. Jeg vidste ikke
at det var en bios opdatering der skulle til.
Så læg selv et svar, og snup point selv:)
Avatar billede stiophan Nybegynder
24. april 2009 - 07:35 #17
Så tager jeg dem da..

kan lige tilføje, at computeren nu også kan starte op med den eksterne harddisk tilsluttet..
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2009 - 08:35 #18
husk lige på at der kommer flere bios under tiden - du skal selv holde øje med de kommer.
de laver nye bios fordi der er brug for dem og så er asus kendt for at lave mange opdateringer til samme.

#1

men det gælder også andre drivere fra dem.