Avatar billede djaz Nybegynder
21. april 2009 - 12:41 Der er 11 kommentarer

Hvilket Media Center ?

Jeg står og skal bruge en masse penge på et Media Center.
Hvad vil i anbefale og hvor kan det købes.
1: Skal være med en god tv-tuner på også så jeg kan sætte det op på projektor.
2: HDMI udgang
3: Støjsvag
4: Blue-ray
5: Fuld HD
6: Stor HD

Ved ikke om der er flere ting jeg burde kigge efter ?
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 13:07 #1
Hvordan modtager du TV derhjemme?
Er der nogen størrelses/farve/design krav til maskinen?
Avatar billede djaz Nybegynder
21. april 2009 - 14:02 #2
Jamen størrelse er ikke det vigtigeste... Men skal max være 40 cm i dybde incl. kabler der stikker ud.
Farve er heller ikke så vigtigt, hvid er første priortet.
ellers bare sort eller sølv/grå.
Pt. har jeg Yousee normalt kabel tv..... dog ikke digitalt endnu.
Avatar billede Beach Mester
22. april 2009 - 02:08 #3
Et forslag til den ultimative maskine--->
http://www.mm-vision.dk/produkter/vishtpc.asp?action=vis&menu=mediacenter&varenr=172&gruppe=visionhtpc

Det skal bare lige ligges ind, at du kan samle en HTPC til omkring 2/3-1/2 af prisen hvis du selv går i marken og køber stumperne og selv kan samle maskinen!

//B
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 02:22 #4
#0 Hvis den skal stå nogenlunde fremme, og du ellers har pengene i orden, så synes jeg du skulle købe et Origin AE S21T kabinet:
http://www.origenae.co.kr/en/htpc_s21t.htm

Med dette kan du køre klon mode, og derved også styre fx din musiksamling på touchscreenen når fjernsynet er tændt :)
Avatar billede djaz Nybegynder
22. april 2009 - 08:10 #5
Til #3: Prisen er ikke så vigtig og ja har godt set på den fra MM-vision. Men da jeg ikke havde forstand på det kunne det være der var nogen der havde erfaringer de havde prøvet og lært af selv:-)

Til #4:
Ja det kabinet er super fedt....ville dog være federe hvis computeren var lavet helt færdig så jeg slap for at samle det hele selv :-)
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 09:21 #6
#5 Du kan da bare købe den via firmaet jeg arbejder i, samlet og klar :=)

Men ellers er mm-vision næsten de eneste der sælger gode samlede mediecenter løsninger...
Avatar billede Beach Mester
22. april 2009 - 10:01 #7
Det rigtig fede ved maskinen fra MM er, at den er passivt kølet. Der er derfor ikke den støj der normalt er fra div. blæsere på CPU, GPU og MB.
Jeg har samlet HTPCér de sidste 3-4 år, og har også længe ville lege med det kabinet som de bruger hos MM. Problemet er at det er lidt af en opgave at bøje de heatpipes der skal gå fra de varmegivende elementer i maskinen og ud til køleprofilerne. Derfor er det ikke rigtigt blevet til noget endnu. Men du kan jo lure på den tekniske opbygning af kabinettet her--->
http://www.hfx.at/
Det Østriske firma mCubed startede oprindeligt med at bygge fancontroller af den mere avancerede art, for at dæmpe støjen fra computerne. De er nu et af europas mest fremme producenter af stilrene kabinetter til den krævende og avancerede bruger.

Hvis du ikke selv er godt inde i at bygge computere, så vil jeg IKKE anbefale dig at gå i krig med kabinetter fra mCubed selv, det kræver lidt fingersnilde at få det hele til at spille rigtig godt.

Derfor jeg anbefalede at købe maskinen færdigsamlet hos MM. Da de selv samler maskinerne på deres eget værksted, så kan man meget nemt få dem til at rigge nøjagtig de ting til, som man skal bruge.
Så det er bare at smutte ned i butikken, eller ringe til dem. Efter aftale kan de sende et tilbud til dig på netop den maskine du ønsker, og du slipper for en maskine med en masse overflødigt fedt og til en pris som jeg syntes er helt OK i betragtning af hvor bøvlet der er at samle dyret selv.

En ældre side jeg selv bryggede da jeg startede op med selvbyg--->
http://www.freestyle.dk/xtreme/htpc/index2.asp
Den maskine jeg PT bygger (til mig selv) bliver også en noget anderledes maskine. Bliver som mange andre maskiner i parken, vandkølet. Men denne gang bliver der sat 3 SSD diske ind i stedet for alm. harddiske. Det eneste der endnu ikke er på plads er kølingen af mine 12Gb ram. Da kabinettet til denne maskine er hjemmelavet og meget kompakt, er det vigtigt at alle varmegivende kilder kan komme af med varmen igennem vandet, her så også mine ram. Men billigste løsning til den post ligger pt på næsten 1.400,- hvilket er noget peberet. Søger derfor stadig efter alternativer som ikke inkludere luft igennem kabinettet.
En af de tråde jeg har gang i med det her--->
http://www.octeamdenmark.com/forums/showthread.php?t=3492

Hvis jeg snakker alt for "sort" mht. teknink, så er jeg ret sikker på at du vil få en masse "guld" ved at ringe til MM og snakke lidt med dem om hvad du ønsker. Nej, arbejder ikke i firmaet eller har aktier i butikken. Ved bare fra snart mange handler med dem, at de er flere år forud for dem der sælger en såkaldt mediecentercomputer uden at vide ret meget mere om den end hvad de skal have af kroner i lommen ved et salg:-)

//B
Avatar billede djaz Nybegynder
22. april 2009 - 10:32 #8
Jamen selv om det er meget teknisk er jeg ikke helt væk omkring snakken. Det kunne selvølgelig være sjovt at lave sit eget projekt. Men dem jeg har haft gang i står kun halvt færdigt og nu har min kæreste slået i bordet og sagt. "FÅ SÅ NOGET DER ER FÆRDIGT OG KLAR TIL BRUG"
Og så må man hellere sørge for det for at holde husfreden :-)

Så ja det ender nok med jeg må bruge MM, men er de tv-kort gode nok til at give et flot billede nok man sætter det op på projektor ?
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 11:16 #9
#7
Med det forldsvise store kabinet jeg linker til, vil du sagtens kunne samle et næsten passivt system, da CPU'en ikke behøves at være særlig kraftigt, hvis man samtidigt køber et bundkort med Geforce 8300/9400 eller 780GX/790GX chipset

Det man skal bekymre sig mest om, er lyden fra diskene ;)

Mit bud ville være:
Kabinet: Origin AE S21T kabinet
Bundkort: DFI LANParty JR GF9400-T2RS / Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
CPU: Intel Core 2 Duo E5200
RAM: Any 2x2GB DDR2 PC6400 RAM
HDD: Intel X-25M 80GB SSD
HDD: 3x1TB Seagate 7200.12 / Samsung F1 (Raid 5 = 2TB)
PSU: CoolerMaster Silent Pro M500 (Extrem stille)
Køler: Scythe NINJA mini SCMNJ-1000

Du fjernser så alle blæsere der sidder i kabinettet og den på CPU køleren, og køre "passivt", med den eneste blæser værende i din strømforsyning, som kan give en lille brise over kølerne, men på ingen måde larmer!

SSD disken til system, sådan så der på ingen måde er støj fra diske, når den ikke laver noget, og først når data fra de 3x1TB disk i raid5 læses/skrives, vil disse begynde at spinne rundt og "larme"

Hele system ligger under 13000, er man ikke så krævende angående harddisk støj, kan SSD'disken til omkring 2500 fravælges, og der kan så her spares...
Avatar billede djaz Nybegynder
22. april 2009 - 13:42 #10
#7
Det kan jeg godt se lyder lækkert...
Men hvad med det extra gode TV-kort så jeg kan få tv på min projektor.
Er et onboard lydkort godt nok lydmæssigt ?
Og hvad med det GFX, kan det trække fuld HD ?
Og hvad gør jeg for at få HDMI udgang ?
Avatar billede CCodam Nybegynder
22. april 2009 - 14:40 #11
#10 Hov jeg kom selv til at skrive til den forkerte (#7), gjorde du også det? jeg besvare i hvert fald lige spørgsmålene, hvis de skulle være rettet til mit indlæg i #9

Jeg er desværre ikke så godt inde i TV-Tunere :/ men der er både plads til et PCI, PCI-Express og USB Tuner i dette stup, og der er derfor massere muligheder :)

Det onboard lydkort, er efter mine erfaringer rigtig gode på disse bundkort, og det tilbyder jo selvfølgelig 7.1 i både Dolby og DTS, enten via Optisk udgang eller HDMI stikket.

Derved har jeg allerede besvaret det næste spørgsmål, der er HDMI udgang direkte på bundkortet.

Grafikkortet i chipsettet er specielt laver til mediecenter løsninger, da den kan decode alle HD formater, og ved afspilning af fx en blueray skive, vil CPU'en jeg har valgt, typisk kun være belastet 10-20%