Avatar billede Slettet bruger
21. april 2009 - 08:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Indesign tryk

Hej eksperter,

Jeg skal bruge noget hjælp til design af trykmaterialer.
Jeg vil gerne blive klogere på det basale så som hvad er en 4-farvet annonce, x-farvet, bleed, skæremærker osv.

Jeg arbejder i Indesign CS3 så det er de muligheder der ligger i dette program som jeg kan bruge.

Primært vil jeg gerne lave annoncer til avisen. Hvad skal man være opmærksom på her?

Kommentarer og links til steder hvor jeg kan blive lidt klogere på ovenstående får points.

Tak på forhånd. :)
Avatar billede Himbear Nybegynder
21. april 2009 - 17:26 #1
Der er temmelig meget at tænke på :-) Jeg havde ellers lavet en hjemmeside om den slags på www.trykguide.dk, men den er nede for tiden.

En 4-farvet annonce betyder blot at du kan kombinere alle farver i CMYK - altså alle farver.

Bleed er det område som er uden for formatet, men skal bruges når bladet/avisen skal skæres til. På den måde kan man undgå hvide kanter. Er det forståeligt?

Bleed er kun aktuelt i den situation hvor annoncen går helt ud til kanten - så det vil sige ved hel-sides annoncer.

Skæremærker markerer hvor formatet stopper og det uden for mærkerne skæres fra. I Indesign kan du slå bleed og skæremærker til når du eksporterer en PDF.

Det var lidt af det du skal tænke på ...
Avatar billede sandfaer-andersen Nybegynder
23. april 2009 - 12:15 #2
Du skriver annoncer til aviser.
Det dokument, du opretter, skal have den rigtig størrelse fra starten. Derudover skal du holde dig indenfor det.
Der skal ikke være noget til beskæring.
Ved avis-tryk skal billeder og illustrationer være temmelig lyse, da papiret suger meget trykfarve, og billederne ellers lukker i de mørke toner. Den gængse værdi er 80-85% i de mørkeste toner.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2010 - 10:58 #3
lukker