Avatar billede circadian Nybegynder
19. april 2009 - 20:56 Der er 22 kommentarer

Trådløst netkort er langsomt

Hej,

Her i min stationære computer har jeg et trådløst netkort ved navn Linksys Wireless-G PCI Adapter (WMP54G).

Vores internetforbindelse hedder 25 Mbit i upload, men jeg kan højest uploade med lidt over 100 KB/s via dette netkort. Når jeg uploader fra den bærbare som har indbygget standard netkort går det over stok og sten (som det skal). Jeg oplever også, at downloadhastigheden er langsommere end den er på den bærbare computer.

Hvad kan dette skyldes? Det skal siges at jeg altid ikke har kunnet uploade med mere end de ~100 KB/s via dette netkort. Er kortet måske defekt eller hvordan ser det ud?

WinXP btw, bærbar er Vista.
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 21:10 #1
#0 Hvis du går ind og ser forbindelen på kortet, hvor meget signalstyrke har du så, og hvad står forbindelses hastigheden til? 54Mb? 24Mb? 11Mb? 1Mb?
Avatar billede circadian Nybegynder
19. april 2009 - 21:19 #2
Inde i "Status for Trådløs netværksforbindelse", right? Der står 1.0 Mbps.

Den trådløse forbindelse administreres desuden af Linksys' eget program, Linksys Wireless Network Monitor.
Avatar billede CCodam Nybegynder
19. april 2009 - 22:58 #3
#0 Det er vist et generelt problem med det nævnte kort :/

Du kan prøve at afinstallere alt Linksys software, gå ind og afinstallere netkortet i enhedshånteringen, og så derefter installere RAlink's driver/software, som er dem der har lavet selve chippen på dit linksys kort:
http://www.ralinktech.com.tw/data/drivers/IS_AP_STA_2500_D-3.2.0.10_VA-3.2.0.0_RU-2.1.3.0_VA-2.1.3.0_AU-2.0.3.0_VA-2.0.3.0_021209_1.0.1.0_Free.exe
Avatar billede ahave Nybegynder
19. april 2009 - 23:56 #4
Mit bud er i en helt anden boldgade.

Kan du se mange trådløse netværk?
Hvis du bor et sted hvor der er mange, feks etage ejendom i en stor by, er det sikkert et helt andet sted man skal fejlsøge.

Før jeg kommer med den lange kedelige forklaring, er det sikkert en god ide at gøre som #3 skriver.

/ahave
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 01:11 #5
#4 Det er rigtigt at med mange trådløse netværk i området, skal man dele den forholdsvis lille båndbredde med mange andre, og dette kan give en langsommere/dårligere forbindelse

Derfor kan man godt prøve at skifte til en anden channel, husk dog at vælge en af de 3 rene channels (1, 6 og 11). Dette skal gøres, da channelsne rent faktisk hopper ind over hinanden, dette kan ses her:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b%2Cg_WLAN).png

Men efter at have læst mange artikler om netop det netkort han har, og at det vælger kun at køre ved 1Mb/s, så tror jeg ikke at det er så simpelt som forstyrrelser på det trådløse bånd...
Avatar billede circadian Nybegynder
20. april 2009 - 20:46 #6
#3

Jeg ville lige prøve det, du foreslog. I min iver kom jeg til at afinstallere "Linksys Wireless PCI Adapter" i stedet for softwaren. Dvs. WinXP registrerer ikke noget trådløst netkort nu.. Ret dum fejl af mig. Den kommer dog op (ved genstart) med ny hardware fundet, men den kan ikke installere det.

Jeg hentede den exe fil der og installerede, men det nytter vel ingenting når jeg ikke har noget netkort installeret. Kan i hvert fald ikke åbne menuen i programmet.

Hvordan skal jeg installere netkortet igen? Håber ikke jeg skal til at tage det ud og ind igen (er lidt doven) :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 22:39 #7
#6 Det er helt fint, næste gang du starter op, og den siger at den har fundet hardware, så skal du vælge at du manuelt vil vælge driveren, og så pege ned på denne mappe:
C:\Programmer\RALINK\RT6x Wireless LAN Card\Driver

I denne mappe ligger nemlig driverne til dit trådløse kort, som du skal bruge i stedet for de gamle Linksys drivere :)

Hvis du skal have yderligere hjælp/guide til overstående, må du lige skrive ;)
Avatar billede circadian Nybegynder
20. april 2009 - 23:02 #8
#7
Ah ja, det havde jeg ikke lige tænkt på. Det virker dog desværre ikke, den siger at den ikke kan "finde softwaren på computeren", selvom jeg peger på den mappe der. :(

Gør jeg noget i en forkert rækkefølge eller?
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 23:09 #9
#8 Valgte du at den ikke skulle søge, men at du selv ville vælge driveren...derefter kan du vælge at du har diskette, og ved tryk på den knap, kan du gå ned og vælge mappen, og driverne der ligger deri...

Det er muligt den brokker sig over at den ikke helt passer, men bare gør det alligevel :)
Avatar billede circadian Nybegynder
20. april 2009 - 23:17 #10
Yes præcist, valgte den mappe du sagde.
Det lader som om den slet ikke accepterer de drivere, den siger dog overhovedet ikke noget om at de ikke passer, den siger bare at den ikke kan finde nogle. Og ja, jeg har kigget i mappen og der ligger følgende filer: CoInstaller.dll, difxapi.dll, RaInst.exe, RT2500.CAT, Rt2500.INF, RT2500.SYS.
Avatar billede CCodam Nybegynder
20. april 2009 - 23:27 #11
#10 Damn det her er pinligt, har vist linket til den forkerte driver :$

Det skulle ha været denne her:
http://www.ralinktech.com.tw/data/drivers/IS_AP_STA_6x_D-1.2.6.0_VA-2.1.3.0_RU-2.2.0.0_VA-2.2.5.0_AU-2.1.0.0_VA-2.1.0.0_120908_1.0.7.0_Free.exe

Jeg undskylder for den tid du har spildt, og håber at denne løser dine problemer :/
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 00:03 #12
#11
Der sker desværre det samme når jeg prøver den der (dvs. intet). Mappen hedder i dette tilfælde Ralink\RT6x Wireless LAN Card\RAPI. Afinstallerede selvfølgelig den forrige Ralink installation før jeg installerede den nye, og har også haft maskinen genstartet.
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 00:15 #13
#12 Det var da utroligt som det slet ikke gider noget :|

Så prøver vi da bare med Linksys egen opdaterede driver:
Direkte Link http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Type&blobheadername2=Content-Disposition&blobheadervalue1=application%2Fzip&blobheadervalue2=inline%3B+filename%3DWMP54G-EU_LA_DRUT.zip&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1130852055093&ssbinary=true&lid=3112338799B16

Side Linkhttp://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1175234038799&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&displaypage=nodata#versiondetail

Men i stedet for at installere det, ved hjælp af setup filen, så installer det som før, ved at pege ned på driver mappen, når du har pakket zip file ud :)
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 00:35 #14
#13
Sådan der :) Tog det direkte link og det virkede ved at vælge driveren for WMP54Gv4.1.

Bruger nu bare Windows til at oprette forbindelse - det er vel fint? Der står 48.0 Mbps nu (før 1.0).
Vender lige tilbage når jeg har fundet ud af om det har hjulpet på hastigheden - indtil videre mange tak :)
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 00:47 #15
#14 Du kan evt lige prøve at gå ind i kommandopromten (Start -> Kør -> CMD -> Enter) og skrive Ping 192.168.1.1 /t (eller den ip din router har) og lad den stå der og køre, for at tjekke om dit netværk er stabilt...
Fx at det ikke en gang i minuttet har en vildt lang svartid (ms)
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 01:03 #16
#15
Hmm det ser så ud til at være tilfældet, for det ser ud til at den har svartider på 1023-1788 ms en gang i minuttet ca. Ellers er det <1 ms eller =1 ms for det meste.
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 01:06 #17
#16 Bruger du Vista eller XP?
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 01:07 #18
XP Home
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 01:14 #19
Imens du er forbundet til det trådløse:

Start -> Kontrolpanel (klassisk visning) -> Administration -> Tjenester -> Højreklik "Automatisk konfiguration af trådløse enheder" og tryk på Egenskaber -> Vælg "Deaktiveret" som Starttype og tryk OK

Prøv nu inge at lave en Ping 192.168.1.1 /t :)
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 10:34 #20
#19
Jeg deaktiverede den, lavede ping, men den kom stadig med udspring/afvigelser. Jeg trykkede så på "stop" da tjenesten allerede var startet jo, kørte ping igen, og der var der ingen afvigelser. Nu er der så det problem, at jeg kan ikke få Windows til at oprette forbindelse til netværket medmindre den tjeneste, du sagde jeg skulle deaktivere, er aktiveret.

Er der en anden måde jeg skal oprette forbindelse på?
Avatar billede circadian Nybegynder
21. april 2009 - 13:01 #21
Jeg oplever desuden nu også at forbindelsen bliver tabt og genoptaget igen. Det skete aldrig da jeg brugte Linksys softwaren til at administrere forbindelsen. Hvorfor kan WinXP ikke finde ud af at opretholde forbindelsen?
Avatar billede circadian Nybegynder
28. april 2009 - 21:11 #22
Anyone?