Avatar billede new_one Nybegynder
16. april 2009 - 20:06 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

fange db fejl

jeg har brug for at fange følgende situationer når jeg henter data fra db

1. hvis der ikke er noget svar

2. hvis der ikke er forbindelse

nogen forslag ?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2009 - 20:15 #1
try catch paa den exception som ADO.NET provideren vil smide
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 20:35 #2
Nu ved jeg ikke om du scripter i C#, VB eller et andet sprog, eller om dette er en Windows Form, Hjemmeside eller noget helt tredje...

Men jeg har gættet på Windows Forms (C#), og her ville scriptet se således ud:

try {
  // Din Connection / Select Statement, eller hvad du har i tankerne
}
catch (Exception ex) {
  MessageBox.Show(ex.Message);
}
Avatar billede arne_v Ekspert
16. april 2009 - 20:44 #3
Naesten uanset hvad maa en try catch vaere maaden at goere det paa.

Jeg ville dog nok foretraekke at catche en database specifik exception fremfor Exception.
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 21:08 #4
#3 Ja sry, det skulle selvfølgelig være en af følgende:
catch (System.Data.SqlClient.SqlException ex)
catch (System.Data.Odbc.OdbcException ex)
m.m.
Alt efter hvilken connector man benytter sig af :)
Avatar billede new_one Nybegynder
17. april 2009 - 13:55 #5
takkker begge to smid svar så deler jeg pointene
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 14:58 #6
Så takker jeg da for min halvdel :) glæder mig at vi kunne hjælpe...
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2009 - 15:09 #7
.