Avatar billede andersmd Nybegynder
15. april 2009 - 11:26 Der er 7 kommentarer

onclose, onclick, onmouseover i php? + Php+javascript?

Findes der nogle funktioner i php, som gør det samme som javascript funktionerne on(et eller andet fx. onclose, onclick, onmouseover)?
Eller skal man til at benytte javascript også?
Er der noget problem i at både have php og javascript på sin side?
Er det dumt? Fordele? Ulemper?

På forhånd tak :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2009 - 11:31 #1
PHP = serverside
JavaScript = clientside

Og du skal ihf. lære forskellen, inden du begynder at udvikle hjemmesider.

Alt php afvikles på en server, som så i sidste ende levere HTML/Javascript/CSS/grafik/U NAME IT til browseren.
Og her kan browseren så afvikle javascript events ala: onclose onclick osv...
Avatar billede lakridserne Nybegynder
15. april 2009 - 12:06 #2
Nej.

Men du kan til enhver tid springe ind og ud af php ved at bruge <?php og ?>
Avatar billede andersmd Nybegynder
15. april 2009 - 18:01 #3
Okay, det meste af det vidste jeg i forvejen.

Men det vil altså sige at det ikke er nogen dårlig ide af kombinere php og javascript?

Hvis det ikke er noget problem, så er det andet problem med on(et eller andet) heller ikke aktuelt.

Men kan man så godt kalde en php funktion med javascript? og i så fald hvordan?

Men jeg er altså ikk sikker på hvem der skal ha point.
Avatar billede jakobdo Ekspert
15. april 2009 - 19:25 #4
Det er ikke en dårlig kombination, da javascript/html og et hvilket som helst server-side script går i hånd, som Hans og Grethe.

Man kan ikke direkte kalde en funktion i php, fra et javascript.
Men kan man alligevel lave noget ala ajax kald, eller et asynkront kald til en ekstra side, det vil så ske i det skjulte og du kan så vise et resultat efterfølgende, f.eks. i en div, input felt og lign.

Se f.eks. noget kode ala:
http://www.ajaxf1.com/tutorial/ajax-php.html?page=3

Der kalder den et php script bagved, og viser resultatet i et et andet input felt.
Avatar billede lakridserne Nybegynder
15. april 2009 - 20:07 #5
Det med ajax er en lidt mere kompliceret, men også en mere sej løsning. Det kan forbedre brugervenligheden væsentligt. Men husk at kode, så dem der ikke har javascript (ikke slået til) stadig kan bruge siden.

Du skal bruge XmlHttpRequest-objektet til ajax.
Avatar billede andersmd Nybegynder
19. april 2009 - 14:11 #6
Hmm..
Har kigget en del på det ajax, men kan ikke helt finde ud af det.
Har blandt andet kigget på den her tutorial:
http://www.w3schools.com/php/php_ajax_intro.asp

Det jeg egentlig gerne vil er noget i stil med det her:

<a href="" onclick="PHPfunction()">Kør PHP-function</a>

<?php

function PHPfunction()
{
print "Her kan functionen så defineres";
}

?>

Kan dette lade sig gøre?
Forstår noget af det med ajax og alligevel ikke.
Avatar billede jakobdo Ekspert
19. april 2009 - 20:58 #7
Ja og nej.
For du kan jo lave følgende:

<a href="#" onclick="javascript_function()">Gør noget</a>

<script type="text/javascript">
//Ajax kald til php side, f.eks. php_function_side.php
alert(resultat_fra_siden);
</script>

Og så har du jo indirekte dit svar fra en php funktion.