Avatar billede gunga Nybegynder
14. april 2009 - 23:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formattering af HD - VISTA

Hej,

Jeg har en fysisk HD på 500 GB, og har brugt Paragon Partition Manager til at formattere følgende partitioner:

C: 40 GB (VISTA)
D: 10 GB (Tom)
E: 415 GB (Tom)
Unallocated: 2 MB
Unallocated: 1 MB

Jeg har følgende spørgsmål:

1) På D partitionen er der brugt 26 MB, som jeg går ud fra er skjulte systemfiler. Hvis jeg går ind i Egenskaber for denne partition, kan jeg se på "tærten", at der er brugt noget plads på denne partition. Hvordan kan det være, at jeg kan se dette, når "tærten" for E partitionen er helt rund, altså uden markering af brugt plads? De er begge NTFS formatteret.

2) Jeg aner ikke, hvorde de 2 små "unallocated" partitioner er dukket op. Jeg vil gerne have lagt dem sammen med én af de andre 3 partitioner, men jeg får kun muligheden for at formattere dem i FAT32 (små filer). Hvordan får jeg lagt dem sammen med én af de andre 3 partitioner?
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 02:04 #1
1. Det skyldes formegentligt at E partitionen er det større, tærten viser fx kun ned til en præcision af 0,1%, hvilket på D partitionen er 10MB, mens det på E partitionen er 415MB...

2. XP efterlader fra standard 8MB unallocated, hvorfor kan du læse om her: http://support.microsoft.com/kb/225822/en-us
Mon ikke du overlever de 3MB, så godt er det musik nummer heller ikke :P
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
15. april 2009 - 02:04 #2
Hej..

Kender du Fdisk ?
Avatar billede gunga Nybegynder
15. april 2009 - 09:18 #3
CCodam: 1) OK, 2) Jeg har VISTA og ikke XP. Jo, jeg kan godt overleve de 3 MB, men det er bare irriterende, at jeg ikke kan allokere de 3 MB til de andre partitioner.

MichaelWJ-IT: Har hørt om Fdisk men har aldrig prøvet det.
Avatar billede CCodam Nybegynder
15. april 2009 - 09:43 #4
#3 Læste godt du havde Vista, men dette gælder formegentligt også for Vista, men det er så også de færreste der konvertere deres disk til en Dynamic Disc...

Så hvis du ikke regner med at skulle gøre dette, kan du fint fjerne dem, dog ville jeg personligt lade dem ligge, da der altid er en lille chance for problemer, når man roder med partitionerne i fx Partition Magic.
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 01:08 #5
#0 Fik du svar nok? Eller har du stadig brug for yderligere hjælp?
Avatar billede gunga Nybegynder
17. april 2009 - 19:49 #6
CCodam: Du skriver, at jeg kan fjerne dem (de små partitioner). Hvordan gør jeg lige det?
Avatar billede CCodam Nybegynder
17. april 2009 - 23:43 #7
#6 Du kan fx benytte dig af Pertition Magic til dette formål:
http://www.symantec.com/norton/partitionmagic

Dog vil jeg igen sige, glem dem, og så husk næste gange du geninstallere at formatere disken, med vista's egen tool :) Så du undgår disse...
Avatar billede gunga Nybegynder
18. april 2009 - 08:22 #8
ok, tak for hjælpen.