Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 16:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Langsom Harddisk

Hejsa, sidder i den situation hvor jeg har 3 ens harddiske koblet til min computer.
Ingen af dem bliver brugt til at køre operativsystemet på.
Dog kører den ene harddisk voldsomt meget langsommere end de andre 2 harddiske.
Jeg kører Win XP som OS og kan se når jeg går ind under diskhåndtering at den pågældende harddisk står som aktiv, ved ikke om dette har noget med problemet at gøre, men fandt det lidt suspekt eftersom det var den eneste af mine harddiske der havde definationen aktiv ud for sig.

Ingen af harddiskene er sat op i raid.

Håber nogen kan hjælpe mig med problemet da det er ret trælst at have en harddisk hvor alt tager 10 gange så lang tid på(ca. tal).
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 16:22 #1
Er disken fyldt meget op? og har du prøvet at køre en diskfragmentering på den?
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 16:28 #2
disken er kun fyldt med omkring 40% og har forsøgt defrag uden nogen nytte.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 16:43 #3
Prøv at hente HDTune:
http://www.hdtune.com/hdtune_255.exe

Og lav først en test, for at se den aktuelle hastighed din harddisk levere, i forhold til de andre...

Og prøv derefter at lave en Scan for fejl...

Du kan også prøve at lade den køre igennem en chkdsk
1. Start -> Kør -> CMD -> Enter
2. chkdsk X: /F /R (hvor X repræsentere det defekte drevs bogstav)
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 16:48 #4
kan se det tager lidt tid at lave de test, men smider info når jeg har det.
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 16:53 #5
ser ud til at det er HD nr 2 jeg kom til i testen, hvor problemet er.

Den kører åbenbart konstant med en overførselshastighed på 4MB/sek, hvor den første jeg testede lagde med avg på ca 89MB/sek.

Smider lige hele info fra testen når alle 3 test er færdige.
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 16:59 #6
1st HD
Avg Transferate 88,7 MB/sek
Acces time 15,1
Burst rate 171,9 MB/sek
CPU usage 7,3%

2nd HD
Avg Transferate 4 MB/sek
Acces time 13,6
Burst rate  4,0 MB/sek
CPU usage 50,1%

3rd HD
Avg Transferate 73,0 MB/sek
Acces time 14,9
Burst rate  170,6 MB/sek
CPU usage 2,0%

Der er resultaterne, er nu gået igang med errorscan af HD nr 2
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 17:05 #7
Kan se at HD Tune siger at den HD der volder problemer kører UDMA mode 5 og den siger de andre 2 kører UDMA mode 8.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. april 2009 - 17:09 #8
4 mb/s er *meget* lavt. Ide til et hurtigt fix: Prøv at skifte kablet til den disk som driller - du kan være heldig og bare have det relativt billige problem.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
14. april 2009 - 17:11 #9
UDMA kan ikke forklarer de voldsomme forskelle - se også hvor meget CPU-tid der bruges. Der er tydeligvis et eller andet problem - hvor dem evt. står og fejlsøger.

Prøv som sagt andet kabel + chkdsk.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 17:33 #10
Hmm er den omtalte disk en SATAII(SATA-300) disk, og sidder alle diske på samme controller på bundkortet??

Har du evt prøvet at sætte jumperen på disken, til limit på 1,5GB/s (SATA150)

Det skal også lige nævnes at "Active" som du så i diskhåndteringen, betyder at boot.ini filen ligger på denne disk, og det altså er der computeren ved startup kigger og finder ud af hvilken harddisk OS ligger på.
Dette har ingen indflydelse for performance, men det kunne være du skulle ændre dette, indtil denne disk fungere pålideligt :)
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 17:42 #11
har forsøgt at skifte kablet nu, hvilket ingen indflydelse havde.
At boot.ini filen skulle ligge på den "active" disk tror ikke rigtigt på eftersom WinXp kunne starte op uden at HD´en var koblet til computeren, så er et eller andet tosset ved mit WinXP.
Kan være jeg skal prøve at have lavet en formatering engang.

Vil lige se om jeg kan finde ud af at sætte limit på HD´en til Sata150, ellers bliver næste forsøg nok bare at få tømt HD´en, og få om partioneret den.(selv om det nok kommer til at tage ret lang tid med 4MB/sek transfer rate), skulle måske forsøge at smide den i en anden comp og se om jeg kan overføre hurtigere der.
Avatar billede CCodam Nybegynder
14. april 2009 - 17:52 #12
#11 Ja ok det lyder meget mærkeligt, så må der altså ligge noget gammelt og simre på den, for det er det Active skulle betyde...

Men en start forfra, har aldrig skadet nogen :)
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 17:55 #13
ok weird, ser åbenbart ud til at jeg lige fik løst problemet ved at bytte rundt på sata tilslutning på bundkortet 2 af mine HDs var tilsluttet.
byttede rundt på tilslutningerne på Sata2 og Sata4 på bundkortet og nu kører alle HD´s med fuld ydelse.

Er åbenbart et eller andet der gør at den specifikke port og den specifikke HD ikke taler så godt sammen.(Weird)
Avatar billede brobak Nybegynder
14. april 2009 - 18:14 #14
hmm